Friday, October 29, 2010

MAB-bab 1

ALAM BELAJAR

1.K
ONSEP ALAM BELAJAR

-DEFINISI
-keadaan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku.

-ASPEK2 ALAM BELAJAR

1 -fizikal
  1. persekitaran fizikal rumah, prasarana tempat tinggal, kemudahan dan kelengkapan yang tersedia di sekeliling kanak-kanak menjadikan mereka terdedah atau sebaliknya kepada perkembangan mreka secara positif atau sebaliknya.
  2. persekitaran fizikal bilik darjahdan sekolah seperti lokasi sekolah, kemudahan dan kelengkapan sekolah serta bilik darjah memberi pengaruh yang berbeza kepada murid.Contoh cara penyusunan bilik darjah: a.gaya auditorium b.gaya bersemuka c.gaya off-set d.gaya seminar e.gaya kluster.
  3. fizikal bahan bantu belajar juga turut mempengaruhi pembelajaran murid,guru perlu memberi perhatian terhadap susun atur bahan bantu belajar sama ada mahu diletakkan di sudut bacaan atau di papan kenyataan sebagai paparan. Di sini kekreatifan guru untuk menarik perhatian murid dalam pembelajaran akan teruji.
2 -psikososial
  1. iklim bilik darjah - persekitaran sekolah dan bilik darjah yang mengutamakan hubungan, layanan, pemenuhan keperluan dan perkongsian dalam pelbagai aspek akan membentuk persekitaran pembelajaran kanak-kanak yang memberangsangkan.
  2. kepimpinan guru - keupayaan guru menguruskan hubungan di dalam bilik darjah, penyediaan rutin bilik darjah, pelaksanaan peraturan bilik darjah secara adil serta bahasa dan bentuk komunikasi dan interaksi yang diamalkan merupakan satu perkara yang penting yang akan membawa kepada pewujudan persekitaran psikososial yang membantu pelajaran.guru juga boleh menjadikan Hieraki Keperluan Maslow sebagai rujukan dan panduan dalam memenuhi keperluan kanak-kanak.
  3. faktor2 yang mempengaruhi psikososial:
1. nada suara yang sesuai
2.saling berbudu bahasa
3.suasana yang kondusif
4.tingkahlaku yang diterima

3 -komuniti pembelajaran
  1. definisi- sekumpulan manusia yang saling berkongsi, bertindak secara koperatif dan kolaboratif, mempunyai matlamat yang dikongsi sama serta saling membantu dalam proses belajar.
  2. ciri2- a. kolaborasi sesama murid melalui pembelajaran koperatif b. penglibatan murid dalam pengalaman berkolaborasi bersama rakan sebaya c. sumber jaringan akademik dan sosial d. fokus kepada pembinaan pengetahuan dan hasil pembelajaran. e. keahlian f. pengaruh g.memenuhi keperluan individu h. berkongsi peristiwa atau tindakan dan perasaan.
  3. pendekatan yang boleh digunakan guru adalah seperti : a.berorientasikan teori pembelajaran konstruktivitis (murid2 diberi peluang untuk membina makna melalui interaksi sesama mereka serta dengan persekitaran di mana mereka berada.) b. berpaksikan pembelajaran berkolaboratif dan aktif dalam bilik darjah c. berfokuskan kepada pembelajaran sebagai satu proses sosial di mana interaksi atau hubungan antara interpersonal dititikberatkan. d. bertumpu kepada rangkaian pendidikan antara sekolah dan komuniti.
2.PENGALAMAN BELAJAR KANAK-KANAK

PENGALAMAN LANGSUNG
-
DEFINISI: - belajar melalui proses membuat, mengalami atau melalui sendiri apa yang hendak dipelajari.berpegang kepada prinsip eksperiental.antaranya termasuklah pendidikan luar, kerja lapangan, amali, proses pembelajaran berasaskan kumpulan, lawatan sambil belajar, drama, dll.

KAEDAH2:
  1. belajar dengan sendiri - pembelajaran yang berlaku hasil refleksi ke atas pengalaman seharian ( pendidikan informal)
  2. belajar melalui pengajaran guru - guru yang merancang segala aktiviti p&p supaya murid memperoleh pengalaman berdasarkan p&p yang dijalankan.
PRINSIP2:
  1. kanak2 secara semula jadi mempunyai kekuatan daya ingin tahu dan berkeupayaan untuk belajar secara langsung tentang dunia sekitarnya.
  2. kanak-kanak mengetahui dengan sendirinya cara belajar sesuatu
  3. kanak2 tidak takut mengaku tidak tahu dan berani membuat kesilapan.
  4. kanak2 mempelajari nilai2 instrinsik dalam perkara yang dipelajari mereka.
  5. kanak2 belajar paling baik tentang dunianya melalui pengalaman langsung.
  6. kanak-kanak memerlukan jumlah masa senyap yang banyak untuk berfikir.
3.PERANAN DAN KEPENTINGAN BERMAIN DALAM PROSES PEMBELAJARAN

DEFINISI: - main adalah simbolik, bermakna, menyeronokkan, sukarela dan bermotivasi instrinsik, berperaturan dan berbentuk episodik. ( Fromberg)
- aktiviti yang bermotivasi instrinsik serta menyeronokkan kepada individu yang berkenaan dan matlamatnya adalah penglibatan dalam proses berbanding pencapaian hasil pembelajaran yang telah ditetapkan.

MENGAPA perlunya BERMAIN??
  1. meluahkan idea, perasaan dan emosi
  2. tenang dang beriadah
  3. menggunakan tenaga yang berlebihan
  4. menyediakan diri kepada tahap seterusnya termasuk alam dewasa
  5. belajar menyelesaika masalah yang pelbagai
  6. melibatkan pembelajaran merentasi tiga domain iaitu kognitif, sosial, dan psikomotor.
  7. membudayakan proses pembelajaran
  8. pembentukan jati diri, ketrampilan dan nilai murni
KEPENTINGAN:
  1. fizikal - kemahiran psikomotor iaitu motor kasar, motor halus, koordinasisi mata-tangan, pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor dapat dibina.
  2. sosioemosi - kanak-kanak belajar berinteraksi dengan org lain secara positif, beljar manghormati hak orang lain, mengambil giliran, berkongsi alatan serta melayani keperluan orang lain.
  3. kognitif - aktiviti main dapat meningkatkan perkembangan kemahiran bahasa, kecekapan sosial, kreativiti, imaginasi, dan kemahiran berfikir murid-murid.
KATEGORI2 MAIN:
  1. main sosial - main solitari, gabungan, selari, pemerhati, dan koperatif.
  2. main kognitif - fungsian, konstruktif, dramatik, fantasi dan main yang berperaturan.
CIRI2 MAIN:
  1. bermotivasi instrinsik
  2. berfokus kepada fungsi
  3. berubah-rubah merentasi situasi dan jenis kanak2 yang terlibat
  4. tidak bermatlamat
  5. berlaku di tempat yang selamat dan kondusif
  6. mempunyai kesinambungan
buku murid dan alam belajar ( choong lean keow PhD)
dan
buku murid dan alam belajar (noriati a.rashid, boon pong ying, sharifah fakhriah syed ahmad)

sHaRiNG iS cArinG....

hemm.....tika kmbali lg..kali ni nk kongsi2 ilmu2 y diperoleh sket2 slame blaja ni ngan rakan2 semua..nak realisasikan niat wat blog ni sbenanye...agar ape y ada ni bleh tlg rakan2 semua study or buat esemen k...lgpun skrg ni musim peperiksaan kan..tpkan, semua y tika post ni adlh brdsrkn kefhaman sdiri, lau da slh2 2 btul2kn sdiri ye..hemm,,1 lg nk ingtkn amalan plagiat xdibnrkn sama skali yah..haha..papepun, SELAMAT MAJU JAYA....

6.0 KAEDAH YANG BOLEH DIGUNAKAN OLEH SEORANG GURU BAGI MENGATASI MASALAH PERBEZAAN INDIVIDU

Seseorang guru perlu mempunyai kesedaran tentang masalah perbezaan individu, mengetahui bagaimana perbezaan ini mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran (P&P) dan peka pada faktor penyebab kepada perbezaan individu. Antara langkah yang perlu diambil untuk mengenal pasti tahap setiap individu murid adalah dengan mengetahui latar belakang, kekuatan dan kelemahan, minat, matlamat, aspirasi dan sikap murid. Dapatkan semua ini melalui kad kumulatif, pemerhatian tingkah laku, perbincangan dengan murid, berkongsi pendapat dan pengalaman, mentadbir ujian psikologi serta diagnostik berdasarkan sikap, nilai kerja, dan minat kerjaya. Menurut Mohd Salleh,(1991), di dalam buku Psikologi Perkembangan Untuk Bakal Guru,1993 yang ditulis oleh Rohaty Mohd. Majzub, guru perlu mempunyai gambaran yang jelas tentang sifat dan batasan perbezaan tersebut, memahami dan membuat persediaan untuk menghadapi serta menyelesaikan masalah-masalah yang timbul daripada perbezaan individu dengan berkesan (termasuk kaedah mengajar, BBM / ABM) tempat yang berbeza ikut minat, kebolehan & kemampuan individu.

Beberapa kaedah berikut boleh diambil oleh guru bagi mengatasi perbezaan individu :

6.1 Kaedah Kumpulan

Bagi mengatasi masalah perbezaan individu dalam kalangan murid, guru boleh menggunakan kaedah kumpulan. Kaedah ini dijalankan kerana murid berbeza dari segi keupayaan dan memudahkan guru menyediakan latihan serta bahan sumber pembelajaran. Menurut Kamaruddin Hj. Hussin,(1990), di dalam buku Psikologi Perkembangan Untuk Bakal Guru,1993 yang ditulis oleh Rohaty Mohd.Mazjub, Kaedah berkumpulan dapat memberikan kesan yang baik kepada murid dan guru. Menurut Rohaty masjub di dalam ukunya lagi, beliau memetik ayat G. Myers Blair, R. Stewart Jones, R.H. Simpson yang mana menyatakan sebahagian besar daripada tugas guru adalah bekerja dengan kumpulan dan tidak dengan murid secara individu.Dalam kaedah kumpulan, beberapa faktor berikut perlu diambil kira:

6.1.1 Pengumpulan Mengikut Kebolehan Antara Kelas(faktor fleksibiliti)

Tujuan pengumpulan ini ialah supaya setiap kelas mengandungi murid yang homogen mengikut markat ujian pencapaian. Tiga aras pencapaian dibentuk, iaitu aras tinggi, sederhana dan rendah. Rasional mengumpulkan murid sedemikian adalah agar dia memperbaiki ke­cekapan dan keberkesanan guru kerana pengajaran guru akan selaras dengan ciri-ciri kebolehan murid. Murid pencapaian rendah memer­lukan perhatian yang lebih, penjarak pengajaran yang agak lambat, pengulangan serta latihan. Sementara kumpulan pencapaian tinggi pula memerlukan autonomi yang lebih tinggi dan tugasan yang lebih kompleks dan mencabar.

6.1.2 Pengumpulan Menurut Pelbagai Mata pelajaran(faktor kurikulum)

Pengumpulan jenis ini adalah berdasarkan hakikat bahawa kanak-ka­nak mempunyai pelbagai bakat dan kebolehan dalam mata pelajaran yang berbeza-beza. Misalnya, ada kanak-kanak yang lebih berke­bolehan bermain alat-alat muzik, lebih cenderung dalam kemahiran simpan kira atau dalam aspek pertukangan kayu.Oleh hal yang demikian, seseorang guru perlu mengumpulkan atau mengagihkan kumpulan murid dengan menyediakan bahan dan pengajaran yang sesuai supaya mengikut tahap kebolehan dan minat murid itu sendiri.

6.2 Kaedah Dalton

Kaedah seterusnya ialah kaedah Dalton.Melalui kaedah ini murid digerakkan dalam pembelajaran mereka dengan terlebih dahulu supaya mengetahui apa yang patut dibuatnya.Dalam kaedah Dalton, guru menjadi pembimbing dan perujuk kepada kanak-kanak. Guru mencadangkan kegiatan murid serta mengadakan perbincangan dengan mereka.Guru menyimpan graf kemajuan harian murid. Dengan cara ini dianggarkan setiap murid belajar dan berjaya mengikut kebolehan dan minat sendiri.Menurut Rohaty Mohd.Majzub di dalam bukunya, Psikologi Perkembangan Untuk Bakal Guru,1993 Rancangan Dalton membolehkan murid bebas sediakan tugasannya dan guru sebagai pembimbing murid sahaja.

6.3 Kaedah Gerak Balas

Seterusnya Kaedah gerak balas.Kaedah ini akan melibatkan penglibatan aktif murid dalam sua­sana pembelajaran. Murid-murid tidak bersifat pasif atau menerima sahaja maklumat daripada pengajaran guru.Oleh yang demikian mereka digalakkan merancang projek menyelidik, merancang, menyusun dan membuat demonstrasi, dan melaporkan hasil daripada projek yang berkenaan.

6.4 Kaedah Pendidikan Pemulihan

Menerusi kaedah pendidikan pemulihan guru akan membantu kanak-kanak yang lemah dalam pelajaran mereka agar diberi pengajaran pemulihan sama ada secara formal atau tidak formal. Pendidikan pemulihan bertujuan mengurangkan masalah pembelajaran yang dihadapi oleh murid serta mengembangkan minat mereka terhadap pelajaran ke tingkat keperluan yang memuaskan.

6.5 Kaedah Pengayaan

Kaedah Pengayaan adalah sejenis kaedah pembelajaran yang memberi peluang kepada murid mengembangkan sifat ingin tahu, semangat berdikari, daya cipta serta bakat kepimpinan mereka.Pengayaan boleh merupakan pengayaan mendatar dan menegak. Pengayaan mendatar merupakan aktiviti pengajaran berdasarkan ke­bolehan murid-murid dalam sesuatu kumpulan. Pengajaran menegak adalah berdasarkan minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas sahaja.

6.6 Kaedah Pengajaran Terancang

Kaedah ini lebih memfokuskan kepada perancangan seseorang guru sebelum melaksanakan sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P). Dalam kaedah ini, guru perlu memfokuskan kepada beberapa faktor seperti berikut:

6.6.1 Perancangan Kepelbagaian Strategi Pengajaran Dan Pembelajaran

Seseorang guru perlu merancang strategi sama ada pendekatan,kaedah serta teknik yang bakal digunakan sebelum melaksanakan sesuatu sesi P&P.Strategi yang bakal digunakan haruslah pelbagai untuk menarik minat semua tahap murid untuk mengikuti sesi P&P yang dijalankan.Menurut Robert Gayne di dalam bukunya The Conditions of Learning, setiap jenis pembelajaran perlu keadaan dan kaedah yang berlainan untuk perkembangannya, oleh itu program atau strategi pembelajaran bagi setiap satu mungkin berbeza.

6.6.2 Perancangan Kepelbagaian Bahan Dan Alat Bantu Mengajar (ABM dan BBM)

Guru perlu merancang penggunaan ABM dan BBM sebelum melaksanakan sesi P&P. Sebagai seorang guru, penggunaan sudut pembelajaran juga merupakan salah satu faktor yang perlu diberi perhatian kerana bahan yang menarik dan pelbagai di sudut tersebut dapat mengatasi perbezaan individu dalam kalangan murid. Rohaty Mohd Mazjub juga memetik kata-kata Glasser,1971 “penggunaan sudut pembelajaran dalam kalangan murid yang mempunyai perbezaan individu dapat memberi keselesaan dan meningkatkan minat mereka untuk belajar” di dalam bukunya Perkembangan Untuk Bakal Guru,1993.

6.6.3 Perancangan Kepelbagaian Bentuk Penilaian

Penilaian merupakan satu perkara yang penting untup memastikan tahap pencapaian murid. Kadang kala guru perlu menilai murid berdasarkan minat atau kemahiran murid belajar supaya murid yang lemah turut merasa diri mereka dihargai.Untuk itu, semasa P&P guru harus memberi peneguhan positif untuk membentuk tingkahlaku serta minat murid untuk terus berusaha mempertingkatkan diri mereka dalam pelajaran.

6.6.4 Perancangan Kepelbagaian Tugasan

Guru juga perlu mengagihkan tugasan yang sesuai mengikut tahap murid dan bervariasi. Sebagai contoh, guru boleh menyediakan tugasan seperti lakonan, nyanyian ataupun tugasan yang melibatkan penggunaan kecanggihan teknologi kini.Tugasan yang diberi haruslah sesuai dengan tahap keupayaan murid.Guru perlu mengetahui tahap kebolehan setiap murid dan sediakan tugasan selaras dengan setiap tahap.


...ni salah satu tajuk kecil di bawah tajuk PERBEZAAN INDIVIDU dalam MURID DAN ALAM BELAJAR,,,
Sebagai seorang bakal guru, tajuk ini banyak membantu untuk mencari jalan penyelesaian apabila berada di sekolah nanti. di sekolah nanti, kita mungkin pasti akan berdepan dengan murid yang mempunyai perbezaan individu. Oleh hal yang demikian, ia sangat membantu kita untuk mencari strategi serta kaedah yang sesuai dan terbaik untuk mengatasi masalah perbezaan individu dalam kalangan murid-murid kita nanti....

Search This Blog