Friday, November 19, 2010

KEMAHIRAN BERBAHASA-kemahiran menulis

KEMAHIRAN MENULIS

1. Konsep Menulis
- Menulis merupakan aktiviti menghasilkan bahan-bahan bertulis.
- Menulis merupakan hasil kerja penulis-sebarang perkara diluahkan dalam bentuk huruf dan alphabet.
- Menulis merupakan huruf atau simbol bagi menggambarkan sesuatu makna.
- Menulis merupakan satu bentuk penulisan yang digunakan oleh penulis bagi mempersembahkan idea dan pendapat.
- Membolehkan kanak-kanak menulis dengan kemas, cantik dan tersusun.
- Kanak-kanak dapat mempelajari cara dan teknik penulisan dengan betul.
- Kanak-kanak dapat memahami apa yang ditulis mereka.
- Kanak-kanak dapat membaca apa yang ditulis.


2. Tujuan Menulis

i.Tujuan Serta-Merta
a) Mendirikan asas menulis yang kukuh
b) Membolehkan kanak-kanak mengeja perkataan dengan pantas dan menyusun ayat dengan betul
c) Membolehkan kanak-kanak melahirkan fikiran dan perasaan dengan sempurna dalam bentuk penulisan
d) Menyuburkan minat suka menulis dan mengarang
e) Menambah dan meluaskan pengetahuan dalam perbendaharaan kata,perkembangan bahasa dan tulisan
ii.Tujuan Lanjut :
a) Meluaskan pengetahuan,pengalaman,perhubungan dan matlamat menerusi penulisan
b) Memberi kepuasan jiwa dalam pemikiran, pengalaman dan perasaan
c) Menyediakan mereka dengan pengetahuan supaya dapat memenuhi kehendak dan hasrat masyarakat

3.fungsi menulis
-merangsang n melahirkan tatabahasa, idea, perbendaharaan kata, n perasaan.
-br peluang pljar teroka bdg bhs.
-perluaskn pengetahuan, lahirkn idea, n gunakn sluruh anggota mekanis9mata,tgn, akal) untuk rgsg pmbljrn.












4. Peringkat Kemahiran Menulis

peringkat 1-(Pra menulis/persediaan)

Definisi:
- Tempoh masa murid-murid disediakan dengan aktiviti-aktiviti menulis sebelum mereka dapat menulis huruf-huruf dengan kemas dan betul
- Latihan otot tangan dan jari serta koordinasi tangan dan mata diberikan tumpuan.
- Bagi membolehkan murid menguasai kemahiran membentuk lambang huruf yang betul dan tepat, latihan menulis hendaklah dirancang secara sistematik dan bebas agar tidak menimbulkan rasa bosan.

Latihan2/aktiviti2nya:
• Latihan pergerakan tangan mengikut arah yang betul
• Gerak tangan bebas mengikut bentuk huruf
• Latihan pergerakan mata melalui aktiviti menulis huruf di udara atau di atas meja
• Latihan koordinasi tangan dan mata dalam membentuk corak campuran garisan lurus dan bulatan
• Latihan membentuk bulatan di udara, di meja, di lantai, di atas pasir atau di rumput
tanpa menggunakan alat tulis


peringkat 2 - (Mendirikan asas)

Definisi:
- Membentuk lambang-lambang tulisan secara bebas di atas kertas kosong yang tiada sebarang garisan
- Kemudian, menulis dan membentuk huruf pada halaman buku bergaris empat
- Penekanan diberikan dari segi kawalan tulisan yang bertujuan.

Latihan2nya:
• Latih tubi secara berterusan
• Menulis perkataan dalam buku latihan bergaris empat
• Menulis perkataan dengan memberikan tumpuan pada bentuk, saiz dan jarak yang betul
• Melukis gambar dan menulis frasa berdasarkan gambar

Aktiviti2nya:
• Menekap huruf mengikut urutan yang ditetapkan.
• Menulis huruf mengikut urutan yang ditetapkan.
• Memadan dan menyalin dua suku kata supaya menjadi perkataan bermakna.
• Menulis huruf yang tertinggal dalam ruang kosong
• Menyalin perkataan yang mudah.
• Menyalin ayat-ayat yang mudah.




peringkat 3- (peringkat untuk pelahiran)

Definisi:
- Peringkat pelahiran merupakan latihan menulis sebenar
- Melahirkan fikiran secara bertulis
- Murid telah menguasai kemahiran menulis setiap huruf / abjad dan seterusnya menulis ayat-ayat.
- Murid menulis ayat-ayat yang dicontohkan oleh guru dan selanjutnya digalakkan untuk menghasilkan ayat mereka sendiri.

Latihan2nya:
-Latihan bermula secara terkawal melalui penggunaan bahan rangsangan seperti gambar atau perkataan.
-murid menulis dan membina ayat berdasarkan bahan rangsangan tersebut.

Aktiviti2nya :
- Membina ayat bagi melengkapkan cerita.
- Meluaskan ayat dengan menambahkan frasa yang sesuai
- Menulis jawapan bagi soalan kefahaman
- Menulis rencana yang dibacakan oleh guru
- Menulis karangan berdasarkan tajuk yang disediakan
- Menyusun semula ayat dan perenggan

5.Peringkat-peringkat penulisan juga boleh diperincikan seperti yang berikut :
1. Persediaan
2. Percubaan
3. Prakomunikasi
4. Suku kata
5. Menulis ayat
6. Memperluas dan menambah maklumat

6.Lima Kategori Penulisan
• Karangan
• Penulisan ringkas
• Penulisan untuk majlis rasmi
• Surat
• Penulisan untuk papan kenyataan












7.Jenis-jenis penulisan
a. Terkawal
Definisi:
 Karangan yang disediakan oleh guru. Penggunaan bahasa dan isi yang terdapat dalam Karangan Terkawal ditentukan oleh guru,bertujuan untuk mengurangkan kesilapan dalam penulisan. Karangan ini dapat membantu murid mengeluarkan idea tanpa diganggu oleh kesilapan penggunaan bahasa.
Contoh:
• Mengisi tempat kosong dengan perkataan yang sesuai dalam karangan yang disediakan.
• Menyusun ayat-ayat yang disediakan mengikut urutan supaya menjadi sebuah karangan lengkap.

b. Separa terkawal
Definisi:
• Karangan Separa Terkawal ialah karangan yang disediakan oleh guru, tetapi murid diberi peluang untuk menggunakan daya pemikiran mereka bagi membuat pemilihan perkataan sesuai dengan tajuk yang disediakan.
Contoh:
• Menggantikan beberapa perkataan yang telah dipadamkan dengan perkataan lain yang telah disediakan.

c. Berpandu
Definisi:
• Karangan berpandu ialah satu penulisan karangan berdasarkan panduan guru.

Contoh:
• Menulis semula cerita/petikan yang dibaca.
• Menulis karangan berdasarkan soalan-soalan berurutan mengenai sesuatu tajuk.
• Menulis karangan dengan memindahkan bentuk daripada dialog kepada karangan penceritaan atau sebaliknya.

d.Bebas
Definisi:
- Jenis karangan ini memberi kebebasan kepada murid untuk melahirkan idea tentang sesuatu tajuk yang disediakan dengan menggunakan perkataan sendiri
Contoh/bentuk:

• Naratif: cerita, berita, laporan, rencana, ulasan.
• Argumentatif: bahas, perbincangan, kritikan.
• Deskriptif: gambaran, peristiwa, benda, perwatakan.
• Kreatif: puisi, cerpen, drama
• Imaginatif: pengalaman.



8.kesalahan2 biasa dalam tulisan

- Kesalahan pelajar dalam menghasilkan sesuatu penulisan biasanya berdasarkan tiga faktor yang berikut:

1. isi
2. bahasa
3. tulisan
- Faktor-faktor ini berlaku kerana masalah yang terdapat dalam p&p BM itu sendiri. Akibat kurangnya penguasan pelajar-pelajar terhadap pelbagai jenis ayat bahasa Melayu maka berlakulah pelbagai kesalahan dalam penulisan
4.kesalahan ejaan
- Kesalahan ini biasa dilakukan tanpa disedari pelajar
- Ini kerana mereka kurang pengetahuan atau pun terlalu terikat dengan dialek atau loghat mereka.

5.kesalahan tatabahasa
- Kesalahan ini biasanya berlaku kerana kurangnya ilmu tentang penguasaan dan penggunaan dalam tatabahasa.
- Boleh juga berlaku jika kurang latihan dan perhatian dari pelajar.


9.jenis penulisan secara mentalis/penglahiran


 Dikuasai setelah kanak-kanak memperoleh kemahiran menulis mekanis.
 Banyak melibatkan mental.
 Latihan yang dijalankan untuk mendapatkan kemahiran menulis ini ialah :
I. Latihan pernyataan fikiran atau pendapat
II. Latihan pernyataan perasaan.
III. Latihan pernyataan kehendak.
IV. Latihan mengeluarkan pendapat yang tulen dan asli.

Peringkat mengajar menulis mental:
Menyalin dan meniru.
 Bahan yang diberi untuk ditiru oleh murid mestilah didahului oleh karangan-karanagn lisan atau perbincangan dalam kelas dan akhirnya ditiru dalam buku masing-masing.
 Bahan yang ditiru menarik minat dan bermakna buat murid.
 Contoh : seni kata lagu, resipi masakan, sajak dan kata-kata hikmat.
Menghasilkan semula
 Murid menghasilkan semula tulisan tanpa bahan tulisan yang dicontohkan.
 Guru menyuruh murid menghafaznya atau memperdengarkan satu bahan mudah kepada murid.
Menggabungkan
 Latihan yang dibuat adalah bahan-bahan yang telah dipelajari.
 Apabila murid menulisnya, mereka melakukan ubah suai bila perlu.
 Contoh : latihan menggantikan perkataan, latihan tranformasi ayat.
Penulisan berpandu
 Murid diberi sedikit kebebasan untuk memilih unit leksikal dan bentuk ayat tetapi dengan bahan isi yang dikawal.
 Contoh : menyudahkan cerita, diberikan perenggan-perenggan, ayat-ayat mudah dan latihan diperluaskan dengan ayat itu.
 Memerlukan murid bertindak balas secara individu.
Penulisan bebas
 Murid membuat pemilihan perkara dengan mencipta ayat-ayat sendiri.
 Hasil kerja murid lebih panjang dan murid menghasilkan karangan yang lebih kompleks.

KEMAHIRAN BERBAHASA-kemahiran membaca

KEMAHIRAN MEMBACA

1.konsep membaca
-mengenal pasti simbol-simbol dan hubungan makna yang sesuai.
- satu proses yang kompleks yang memerlukan beberapa kemahiran tertentu.
-memerlukan seseorang itu mengenal pasti simbol dan maknanya.
-merupakan proses meletakkan pembaca untuk berhubung atau berkomunikasi dengan sesuatu idea.
-tanpa pembaca, komunikasi melalui bahan bertulis tidak akan berlaku.
-proses kognitif, iaitu berfikir melalui bahan bercetak
-matlamat utama adalah memahami

2.tujuan membaca
-untuk mendapatkan erti yang sebenar

3. Jenis-jenis Bacaan
I. Bacaan Mekanis
• membunyikan huruf dalam perkataan
• membunyikan huruf yang ditunjukkan
• membaca perkataan bergambar
• mengumpul perkataan-perkataan yang mempunyai persamaan huruf
• awal
• membaca kuat perkataan yang sama rimanya
• memadankan perkataan yang sama sebutannya
• mengecam dan menyebut sesuatu perkataan berdasarkan bunyi huruf,
• suku kata atau perkataan lain yang terkandung di dalamnya
• membaca ayat yang mengandungi perkataan-perkataan yang telah
• dipelajari.
• membaca kuat bahan-bahan bacaan dengan perasaan yang betul
• mengikut situasi dan konteks.

II. Bacaan Mentalis
-

III. Bacaan Intensif
• Kegiatan membaca yang menuntut ketelitian dan dilakukan secara saksama.
• Bacaan Intensif ialah kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat terperinci
• Bacaan Intensif memerlukan:
 tumpuan
 ketekunan
 masa yang lebih panjang untuk
 mendapat makna
 pola-pola kalimat
 latihan kosa kata
 telaah kata
 diskusi kata
tujuan:
- Memperkembangkan kebolehan dalam meneliti , memahami dan mentafsir apa sahaja yang dibaca dengan tepat.
- Memberi tekanan kepada kajian terhadap ciri-ciri tatabahasa.
- Meneliti pembentukan dan penggunaan perkataan.
- Mengenal pasti laras bahasa yang berbagai-bagai.
- Mengesan, memaham dan menikmati unsur-unsur estetik dalam bahasa.
- Membuat rumusan atau kesimpulan daripada apa yang dibaca dan sebagainya.


IV. Membaca Pantas
- Satu bentuk kegiatan membaca yang dilakukan dalam kadar kelajuan tertentu dan bertujuan menjimatkan masa.
- Hanya berlaku melalui bacaan senyap.
- Pergerakan mata adalah mustahak dalam hubungan dengan kadar kelajuan membaca.

V. Membaca Imbasan
- Imbasan ialah kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat yang lebih mendalam daripada skimming.
- Tujuannya adalah untuk :
 mendapatkan maklumat tertentu sebagai jawapan
 kepada sesuatu persoalan.

VI. Bacaan Secara Luncuran
- Kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat ringkas dan pantas mengenai sesuatu bahan atau maklumat
- Bagaimanakah membuat skimming:
o membaca tajuk, pendahuluan dan rumusan bahan
o atau dokumen
o membaca dengan menggunakan pergerakan mata yang cepat
o memberikan tumpuan sepenuhnya pada bahan yang dibaca

VII. Bacaan Ekstensif
- Kegiatan membaca secara luas.
- Melibatkan perkara yang berikut:
 membuat tinjauan
• Dilakukan sebelum kita memulakan sesuatu bacaan.
• Melibatkan aktiviti memeriksa , meneliti indeks dan daftar kata yang terdapat dalam buku dibaca.
 membaca sekilas
• Kegiatan membaca yang melibatkan mata bergerak dengan cepat melihat , meperhatikan bahan-bahan untuk mencari dan mendapatkan maklumat serta penerangan.
 membaca dangkal
• Bertujuan untuk mendapatkan pemahaman yang dangkal yang bersifat luaran.
• Dilakukan dengan santai tetapi menyenangkan.
Tujuan:
- Untuk menambahkan minat membaca
- Membina daya berfikir dan membentuk sikap yang baik di kalangan pelajar
- Mempertingkatkan mutu dan kepantasan membaca
- Mendedahkan murid-murid kepada berbagai-bagai laras bahasa
- Memperkaya perbendaharaan kata, struktur ayat dan lain-lain
- Memperkembang daya kreatif dalam penggunaan bahasa.


4.Peringkat Kemahiran Membaca
I. Kesediaan Membaca

II. Pra bacaan
-menyesuaikan bentuk-bentuk yang sama
-memilih yang sama dan yang berbeza
-mengecam dan membiasakan diri dengan bentuk huruf
-mengelaskan benda atau gambar mengikut kumpulannya
-menyusun benda atau gambar mengikut urutan yang munasabah
-mengecam bentuk-bentuk huruf kecil dan besar
-memadankan huruf mengikut urutan yang ditetapkan

III. Membaca secara mekanis
- membunyikan huruf dalam perkataan
- membunyikan huruf yang ditunjukkan
- membaca perkataan bergambar
- mengumpul perkataan-perkataan yang mempunyai persamaan huruf
- awal
- membaca kuat perkataan yang sama rimanya
- memadankan perkataan yang sama sebutannya
- mengecam dan menyebut sesuatu perkataan berdasarkan bunyi huruf,
- suku kata atau perkataan lain yang terkandung di dalamnya
- membaca ayat yang mengandungi perkataan-perkataan yang telah
- dipelajari.
- membaca kuat bahan-bahan bacaan dengan perasaan yang betul
- mengikut situasi dan konteks.

IV. membaca dan memahami
- menyesuaikan ayat dengan gambar yang diberi
- menggambarkan isi bacaan yang dibaca dalam bentuk rajah
- memahami peta, graf, carta, rajah, jadual dan data
- menyatakan erti perkataan baru yang sesuai mengikut konteks
- mengunakan perkataan yang sesuai bagi menjelaskan maksud buah
- fikiran sendiri berdasarkan fakta-fakta yang terdapat dalam bahan
- bacaan.
- menyatakan perkara yang menjadi pokok cerita dalam sesuatu ayat.
- menceritakan semula cerita yang pernah dibaca
- memberi keterangan untuk menyokong atau menolak sesuatu
- pernyataan yang logik.
- menyatakan satu maklumat yang menarik perhatian dalam bhan
- bacaan.
- memahami bahan-bahan yang berbentuk teknikal yang bersabit
- dengan ilmu pengetahuan
V. Bacaan Intensif
• Kegiatan membaca yang menuntut ketelitian dan dilakukan secara saksama.
• Bacaan Intensif ialah kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat terperinci
• Bacaan Intensif memerlukan:
 tumpuan
 ketekunan
 masa yang lebih panjang untuk
 mendapat makna
 pola-pola kalimat
 latihan kosa kata
 telaah kata
 diskusi kata
tujuan:
- Memperkembangkan kebolehan dalam meneliti , memahami dan mentafsir apa sahaja yang dibaca dengan tepat.
- Memberi tekanan kepada kajian terhadap ciri-ciri tatabahasa.
- Meneliti pembentukan dan penggunaan perkataan.
- Mengenal pasti laras bahasa yang berbagai-bagai.
- Mengesan, memaham dan menikmati unsur-unsur estetik dalam bahasa.
- Membuat rumusan atau kesimpulan daripada apa yang dibaca dan sebagainya.


VI. Bacaan Ekstensif

- Kegiatan membaca secara luas.
- Melibatkan perkara yang berikut:
 membuat tinjauan
• Dilakukan sebelum kita memulakan sesuatu bacaan.
• Melibatkan aktiviti memeriksa , meneliti indeks dan daftar kata yang terdapat dalam buku dibaca.
 membaca sekilas
• Kegiatan membaca yang melibatkan mata bergerak dengan cepat melihat , meperhatikan bahan-bahan untuk mencari dan mendapatkan maklumat serta penerangan.
 membaca dangkal
• Bertujuan untuk mendapatkan pemahaman yang dangkal yang bersifat luaran.
• Dilakukan dengan santai tetapi menyenangkan.
Tujuan:
- Untuk menambahkan minat membaca
- Membina daya berfikir dan membentuk sikap yang baik di kalangan pelajar
- Mempertingkatkan mutu dan kepantasan membaca
- Mendedahkan murid-murid kepada berbagai-bagai laras bahasa
- Memperkaya perbendaharaan kata, struktur ayat dan lain-lain
- Memperkembang daya kreatif dalam penggunaan bahasa.


5.Peringkat Pemahaman
I. Lateral
- Tahap kefahaman yang paling rendah
- Pelajar perlu memahami dan berupaya untuk mencari maklumat atau mengingat semula maklumat yang terkandung dalam petikan.
- Perolehan fakta dinyatakan secara eksplisit (tepat dan jelas)
- Pembaca mengesan semula input fakta dan butirnya ataupun mengingat urutan idea.
- Memahami sesuatu yang tersurat dalam teks sahaja
- Kemahiran-kemahiran yang terlibat ialah:
1. Mendapat perkara yang ditulis secara literal (perkataan demi perkataan)
2. Mencari makna yang sama daripada perkataan, ayat dan perenggan.
3. Memilih makna yang betul dan sesuai kepada perkataan yang mempunyai pelbagai makna.
4. Mengikut arahan bertulis.
5. Boleh menyebut kembali, menceritakan semula isi kandungan petikan yang dibaca

II. Interpretasi
-

III. Inferensi
- memahami teks sehingga berupaya menginterpretasi.
- nampak atau sedar akan perkaitan dan perhubungan serta dapat pula membuat telahan.
- memahami sesuatu yang tersirat
- membuat kesimpulan teks yang dibaca
- Gabungan pemahaman literal dengan pengetahuan sedia ada digunakan bagi membuat inferens
- menaakul dengan logik dan tepat
- Kemahiran yang terlibat dalam kefahaman inferensi ialah:
1. menginterprestasi maksud pengarang
2. mengintergrasikan penerangan baru dengan yang lama.
3. membuat inferens (kesimpulan)
4. mendapat makna daripada bahasa yang berbunga atau bahasa puisi.
5. menjalin idea daripada isi kandungan yang dibaca
6. mencari maksud, sikap, nada ataupun ‘mood’ pengarang.
7. mengenal pasti gaya atau teknik penulisan pengarang.
8. mengikut cara mengorganisasi bahan-bahan bertulis
9. membuat ramalan kesudahan atau penyelesaian
10. membuat inferens
11. menganalisis perwatakan
12. membuat perhubungan antara kejadian, perwatakan dan idea
13. membezakan perkara yang benar dan khayalan, fakta dan pendapat, perkara yang berkaitan dengan yang tiada kaitan.
14. merumus keseluruhan idea
15. menganalisis rumusan pengarang.
16.

IV.Menilai

- keupayaan pembaca membentuk konsepsi dan penilaian terhadap teks.
- pembaca membandingkan pendapat pengarang dengan sesuatu kriteria
- penilaian dibuat selalunya berdasarkan pengalaman pembaca.
- pelajar dapat membuat penghakiman serta menentukan salah atau benar sesuatu fakta dari teks
- kemahiran yang terlibat ialah:
1. mengkelaskan idea
2. membezakan perkara yang benar atau khayalan
3. membezakan perkara yang nyata dengan yang tidak nyata
4. membezakan fakta dengan pendapat
5. membezakan perkara yang relevan dengan yang tidak relevan
6. menilai bahan yang dibaca

KEMAHIRAN BERBAHASA-kemahiran membaca

KEMAHIRAN MEMBACA

1.konsep membaca

-mengenal pasti simbol-simbol dan hubungan makna yang sesuai.

- satu proses yang kompleks yang memerlukan beberapa kemahiran tertentu.

-memerlukan seseorang itu mengenal pasti simbol dan maknanya.

-merupakan proses meletakkan pembaca untuk berhubung atau berkomunikasi dengan sesuatu idea.

-tanpa pembaca, komunikasi melalui bahan bertulis tidak akan berlaku.

-proses kognitif, iaitu berfikir melalui bahan bercetak

-matlamat utama adalah memahami

2.tujuan membaca

-untuk mendapatkan erti yang sebenar

3. Jenis-jenis Bacaan

I. Bacaan Mekanis

· membunyikan huruf dalam perkataan

· membunyikan huruf yang ditunjukkan

· membaca perkataan bergambar

· mengumpul perkataan-perkataan yang mempunyai persamaan huruf

· awal

· membaca kuat perkataan yang sama rimanya

· memadankan perkataan yang sama sebutannya

· mengecam dan menyebut sesuatu perkataan berdasarkan bunyi huruf,

· suku kata atau perkataan lain yang terkandung di dalamnya

· membaca ayat yang mengandungi perkataan-perkataan yang telah

· dipelajari.

· membaca kuat bahan-bahan bacaan dengan perasaan yang betul

· mengikut situasi dan konteks.

II. Bacaan Mentalis

-

III. Bacaan Intensif

· Kegiatan membaca yang menuntut ketelitian dan dilakukan secara saksama.

· Bacaan Intensif ialah kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat terperinci

· Bacaan Intensif memerlukan:

§ tumpuan

§ ketekunan

§ masa yang lebih panjang untuk

§ mendapat makna

§ pola-pola kalimat

§ latihan kosa kata

§ telaah kata

§ diskusi kata

tujuan:

- Memperkembangkan kebolehan dalam meneliti , memahami dan mentafsir apa sahaja yang dibaca dengan tepat.

- Memberi tekanan kepada kajian terhadap ciri-ciri tatabahasa.

- Meneliti pembentukan dan penggunaan perkataan.

- Mengenal pasti laras bahasa yang berbagai-bagai.

- Mengesan, memaham dan menikmati unsur-unsur estetik dalam bahasa.

- Membuat rumusan atau kesimpulan daripada apa yang dibaca dan sebagainya.

IV. Membaca Pantas

- Satu bentuk kegiatan membaca yang dilakukan dalam kadar kelajuan tertentu dan bertujuan menjimatkan masa.

- Hanya berlaku melalui bacaan senyap.

- Pergerakan mata adalah mustahak dalam hubungan dengan kadar kelajuan membaca.

V. Membaca Imbasan

- Imbasan ialah kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat yang lebih mendalam daripada skimming.

- Tujuannya adalah untuk :

§ mendapatkan maklumat tertentu sebagai jawapan

§ kepada sesuatu persoalan.

VI. Bacaan Secara Luncuran

- Kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat ringkas dan pantas mengenai sesuatu bahan atau maklumat

- Bagaimanakah membuat skimming:

o membaca tajuk, pendahuluan dan rumusan bahan

o atau dokumen

o membaca dengan menggunakan pergerakan mata yang cepat

o memberikan tumpuan sepenuhnya pada bahan yang dibaca

VII. Bacaan Ekstensif

- Kegiatan membaca secara luas.

- Melibatkan perkara yang berikut:

§ membuat tinjauan

· Dilakukan sebelum kita memulakan sesuatu bacaan.

· Melibatkan aktiviti memeriksa , meneliti indeks dan daftar kata yang terdapat dalam buku dibaca.

§ membaca sekilas

· Kegiatan membaca yang melibatkan mata bergerak dengan cepat melihat , meperhatikan bahan-bahan untuk mencari dan mendapatkan maklumat serta penerangan.

§ membaca dangkal

· Bertujuan untuk mendapatkan pemahaman yang dangkal yang bersifat luaran.

· Dilakukan dengan santai tetapi menyenangkan.

Tujuan:

- Untuk menambahkan minat membaca

- Membina daya berfikir dan membentuk sikap yang baik di kalangan pelajar

- Mempertingkatkan mutu dan kepantasan membaca

- Mendedahkan murid-murid kepada berbagai-bagai laras bahasa

- Memperkaya perbendaharaan kata, struktur ayat dan lain-lain

- Memperkembang daya kreatif dalam penggunaan bahasa.

4.Peringkat Kemahiran Membaca

I. Kesediaan Membaca

II. Pra bacaan

-menyesuaikan bentuk-bentuk yang sama

-memilih yang sama dan yang berbeza

-mengecam dan membiasakan diri dengan bentuk huruf

-mengelaskan benda atau gambar mengikut kumpulannya

-menyusun benda atau gambar mengikut urutan yang munasabah

-mengecam bentuk-bentuk huruf kecil dan besar

-memadankan huruf mengikut urutan yang ditetapkan

III. Membaca secara mekanis

- membunyikan huruf dalam perkataan

- membunyikan huruf yang ditunjukkan

- membaca perkataan bergambar

- mengumpul perkataan-perkataan yang mempunyai persamaan huruf

- awal

- membaca kuat perkataan yang sama rimanya

- memadankan perkataan yang sama sebutannya

- mengecam dan menyebut sesuatu perkataan berdasarkan bunyi huruf,

- suku kata atau perkataan lain yang terkandung di dalamnya

- membaca ayat yang mengandungi perkataan-perkataan yang telah

- dipelajari.

- membaca kuat bahan-bahan bacaan dengan perasaan yang betul

- mengikut situasi dan konteks.

IV. membaca dan memahami

- menyesuaikan ayat dengan gambar yang diberi

- menggambarkan isi bacaan yang dibaca dalam bentuk rajah

- memahami peta, graf, carta, rajah, jadual dan data

- menyatakan erti perkataan baru yang sesuai mengikut konteks

- mengunakan perkataan yang sesuai bagi menjelaskan maksud buah

- fikiran sendiri berdasarkan fakta-fakta yang terdapat dalam bahan

- bacaan.

- menyatakan perkara yang menjadi pokok cerita dalam sesuatu ayat.

- menceritakan semula cerita yang pernah dibaca

- memberi keterangan untuk menyokong atau menolak sesuatu

- pernyataan yang logik.

- menyatakan satu maklumat yang menarik perhatian dalam bhan

- bacaan.

- memahami bahan-bahan yang berbentuk teknikal yang bersabit

- dengan ilmu pengetahuan

V. Bacaan Intensif

· Kegiatan membaca yang menuntut ketelitian dan dilakukan secara saksama.

· Bacaan Intensif ialah kemahiran membaca untuk mendapatkan maklumat terperinci

· Bacaan Intensif memerlukan:

§ tumpuan

§ ketekunan

§ masa yang lebih panjang untuk

§ mendapat makna

§ pola-pola kalimat

§ latihan kosa kata

§ telaah kata

§ diskusi kata

tujuan:

- Memperkembangkan kebolehan dalam meneliti , memahami dan mentafsir apa sahaja yang dibaca dengan tepat.

- Memberi tekanan kepada kajian terhadap ciri-ciri tatabahasa.

- Meneliti pembentukan dan penggunaan perkataan.

- Mengenal pasti laras bahasa yang berbagai-bagai.

- Mengesan, memaham dan menikmati unsur-unsur estetik dalam bahasa.

- Membuat rumusan atau kesimpulan daripada apa yang dibaca dan sebagainya.

VI. Bacaan Ekstensif

- Kegiatan membaca secara luas.

- Melibatkan perkara yang berikut:

§ membuat tinjauan

· Dilakukan sebelum kita memulakan sesuatu bacaan.

· Melibatkan aktiviti memeriksa , meneliti indeks dan daftar kata yang terdapat dalam buku dibaca.

§ membaca sekilas

· Kegiatan membaca yang melibatkan mata bergerak dengan cepat melihat , meperhatikan bahan-bahan untuk mencari dan mendapatkan maklumat serta penerangan.

§ membaca dangkal

· Bertujuan untuk mendapatkan pemahaman yang dangkal yang bersifat luaran.

· Dilakukan dengan santai tetapi menyenangkan.

Tujuan:

- Untuk menambahkan minat membaca

- Membina daya berfikir dan membentuk sikap yang baik di kalangan pelajar

- Mempertingkatkan mutu dan kepantasan membaca

- Mendedahkan murid-murid kepada berbagai-bagai laras bahasa

- Memperkaya perbendaharaan kata, struktur ayat dan lain-lain

- Memperkembang daya kreatif dalam penggunaan bahasa.

5.Peringkat Pemahaman

I. Lateral

- Tahap kefahaman yang paling rendah

- Pelajar perlu memahami dan berupaya untuk mencari maklumat atau mengingat semula maklumat yang terkandung dalam petikan.

- Perolehan fakta dinyatakan secara eksplisit (tepat dan jelas)

- Pembaca mengesan semula input fakta dan butirnya ataupun mengingat urutan idea.

- Memahami sesuatu yang tersurat dalam teks sahaja

- Kemahiran-kemahiran yang terlibat ialah:

1. Mendapat perkara yang ditulis secara literal (perkataan demi perkataan)

2. Mencari makna yang sama daripada perkataan, ayat dan perenggan.

3. Memilih makna yang betul dan sesuai kepada perkataan yang mempunyai pelbagai makna.

4. Mengikut arahan bertulis.

5. Boleh menyebut kembali, menceritakan semula isi kandungan petikan yang dibaca

II. Interpretasi

-

III. Inferensi

- memahami teks sehingga berupaya menginterpretasi.

- nampak atau sedar akan perkaitan dan perhubungan serta dapat pula membuat telahan.

- memahami sesuatu yang tersirat

- membuat kesimpulan teks yang dibaca

- Gabungan pemahaman literal dengan pengetahuan sedia ada digunakan bagi membuat inferens

- menaakul dengan logik dan tepat

- Kemahiran yang terlibat dalam kefahaman inferensi ialah:

1. menginterprestasi maksud pengarang

2. mengintergrasikan penerangan baru dengan yang lama.

3. membuat inferens (kesimpulan)

4. mendapat makna daripada bahasa yang berbunga atau bahasa puisi.

5. menjalin idea daripada isi kandungan yang dibaca

6. mencari maksud, sikap, nada ataupun ‘mood’ pengarang.

7. mengenal pasti gaya atau teknik penulisan pengarang.

8. mengikut cara mengorganisasi bahan-bahan bertulis

9. membuat ramalan kesudahan atau penyelesaian

10. membuat inferens

11. menganalisis perwatakan

12. membuat perhubungan antara kejadian, perwatakan dan idea

13. membezakan perkara yang benar dan khayalan, fakta dan pendapat, perkara yang berkaitan dengan yang tiada kaitan.

14. merumus keseluruhan idea

15. menganalisis rumusan pengarang.

16.

IV.Menilai

- keupayaan pembaca membentuk konsepsi dan penilaian terhadap teks.

- pembaca membandingkan pendapat pengarang dengan sesuatu kriteria

- penilaian dibuat selalunya berdasarkan pengalaman pembaca.

- pelajar dapat membuat penghakiman serta menentukan salah atau benar sesuatu fakta dari teks

- kemahiran yang terlibat ialah:

1. mengkelaskan idea

2. membezakan perkara yang benar atau khayalan

3. membezakan perkara yang nyata dengan yang tidak nyata

4. membezakan fakta dengan pendapat

5. membezakan perkara yang relevan dengan yang tidak relevan

6. menilai bahan yang dibaca

Search This Blog