as salam...
enjoy cite tika k...........♥
1.0 PENGENALAN
Kurikulum terbahagi kepada dua
jenis, iaitu kurikulum nyata dan kurikulum tersirat. Kurikulum nyata (manifest
curriculum) merujuk kepada kurikulum formal atau kurikulum rasmi, manakala
kurikulum tersirat (latent curriculum) merupakan kurikulum tak formal yang
digunakan untuk memupuk nilai, sikap, dan interaksi sosial yang positif melalui
peniruan, permodelan, aktiviti kumpulan, aktiviti unit beruniform dan
sebagainya.
Istilah kurikulum tersirat juga
disebut sebagai kurikulum tersembunyi, kurikulum terselindung atau kurikulum
tersisip. Kurikulum tersirat merupakan pengalaman pembelajaran yang dipelajari
secara tidak langsung oleh murid-murid sekolah dan kesan ini adalah di luar
kawalan guru. Kesan secara tidak langsung ini juga dikenali sebagai kesan
sampingan kurikulum tersirat.
Kurikulum dan sekolah saling lengkap melengkapi antara
satu sama lain. Setiap sekolah di Malaysia mengikut kurikulum sama yang
dirancang oleh Pusat Perkembangan Kurikulum. Melalui kurikulum ini, pihak
sekolah membekalkan ilmu dan pengalaman pembelajaran pada orang ramai. Antara
ciri yang terdapat dalam kurikulum tersirat ialah merangkumi semua pengalaman
pembelajaran yang murid peroleh di mana mereka belajar, boleh menjadi objektif
pembelajaran tetapi hasil pembelajarannya adalah bersifat relative dan agak
sukar diukur secara kuantitatif, merangkumi nilai-nilai yang dibentuk bersama
oleh pelaksana kurikulum itu sendiri dan lain-lain lagi.
Melalui Kurikulum tersirat,
Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) berusaha membentuk bangsa yang bersatu dan
saling menerima perbezaan Budaya antara kaum. Pihak sekolah pula berusaha mengaplikasikan penerapan nilai Budaya
masyarakat dengan melaksanakan aktiviti sampingan khususnya aktiviti
Ko-Kurikulum. Pada masa sekarang, kurikulum tersirat telah diaplikasikan
melalui aktiviti persatuan, kegiatan panitia dan aktiviti Kokurikulum.
2.0 CIRI-CIRI
KURIKULUM TERSIRAT DALAM USAHA MEMBENTUK BANGSA
YANG BERSATU DAN SALING MENERIMA PERBEZAAN ANTARA KAUM DALAM KALANGAN MURID
SEKOLAH RENDAH.
Menurut A Dictionary of
Sociology (2005), kurikulum tersirat merujuk kepada cara budaya disalurkan dan
sikap dibentuk melalui proses pengajaran pembelajaran dan pengurusan organisasi
sekolah. Kurikulum ini tidak dibuat secara formal, tetapi ia berlaku tanpa
disedari oleh guru dan murid-murid. Pengalaman yang diterima itu sebenarnya
boleh memberi panduan kepada masa hadapan murid-murid apabila mereka tamat
belajar secara formal.
Antara ciri-ciri kurikulum tersirat ialah kurikulum ini merangkumi semua pengalaman pembelajaran
yang murid peroleh di mana mereka belajar. Kurikulum tersembunyi mempunyai
pertalian yang rapat dengan pengalaman persekolahan individu. Individu yang
mengikuti perjalanan sistem pendidikan yang diterjemahkan ke dalam pelbagai
rekabentuk kurikulum memperoleh ilmu dan pengalaman persekolahan yang menjadi
ingatan dan pegangan hidup sehingga mereka dewasa. Kanak-kanak mempunyai
bebagai tanggapan,perasaan dan sikap pada sekolah. Alam persekolahan ialah
suatu pengalaman murid yang menyeronokan, menakutkan dan tempat di mana
kanak-kanak berjumpa dan berinteraksi dengan rakan-rakan yang terdiri daripada
pelbagai bangsa dan budaya. Realiti ini berlaku pada peringkat awal sistem
persekolahan formal dipekenalkan dan semakin berubah apabila sistem pesekolahan
formal terancang dan berterusan dilangsungkan.
Kurikulum tersirat
boleh menjadi objektif pembelajaran
tetapi hasilan pembelajarannya adalah bersifat relatif dan agak sukar diukur
secara kuantitatif. Relatif meliputi ideologi, keyakinan,nilai budaya
masyarakat yang mempengaruhi sekolah. Bermakna masyarakat yang menetapkan
pengetahuan yang harus diwarisi dan yang tidak perlu diwariskan pada generasi
muda yang memimpin dan menerajui masyarakat. Perkara-perkara lain termasuk
sistem pengurusan kelas,ruang kelas,aturan yang diterapkan serta pola
pengelompokan pelajar. Semua perkara ini membawa implikasi pengaruh pada
pelajar sepanjang persekolahan.
Kurikulum tersirat merangkumi
nilai-nilai yang dibentuk bersama oleh pelaksana kurikulum itu sendiri
samada guru dan murid atau pengajar.Nilai ini akan dipelajari oleh murid tetapi
secara tidak langsung misalnya, tingkahlaku dan akhlak seseorang guru itu
sendiri iaitu bagaimana cara guru itu berpakaian,berkomunikasi dan menyampaikan
ilmu.Nilai ini secara tidak langsung dapat diterapkan ke dalam diri murid-murid
sepanjang berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran sebagai contoh guru
menerapkan sifat kerjasama dalam aktivit berkumpulan.Kurikulum tersembunyi
mempunyai pengaruh dan peranan yang besar dalam membentuk nilai dan budaya
masyarakat. Amalan dan kebiasaan tradisi ini menjadi pewaris kanak-kanak
sehinggalah membentuk suatu kebiasaan. Ia seterusnya dapat membawa implikasi
kestabilan dan harmoni dalam masyarakat.
Kewujudan
bagi kurikulum tersirat adalah berbeza-beza bergantung kepada lokasi,
persekitaran dan latar belakang pelaksana kurikulum. Kurikulum tersirat boleh menyatukan murid pelbagai kaum
dengan adanya aktiviti kokurikulum. Sebagai contoh,dengan mengadakan pertandingan
permainan tradisional ataupun karnival permainan tradisional juga boleh
menyatukan murid pelbagai kaum. Dengan cara ini murid-murid dapat mengenali
permainan tradisional kaum masing-masing dan secara tidak langsung hubungan
antara kaum dapat dieratkan.
Kurikulum tersembunyi terdiri daripada jenis atau pengkategoriannya yang
berbeza-beza mengikut tahap pembelajaran dan juga matlamat kurikulum itu
sendiri.Oleh itu, kurikulum tersembunyi sama-sama berperanan dalam membentuk
perubahan fungsi sosial pendidikan. Apabila guru mengadakan aktiviti kelas
secara berkumpulan, guru harus membahagikan kumpulan berdasarkan prinsip
menggalakkan interaksi antara murid yang berlainan kaum. Guru boleh menyemaikan
perasaan menerima dan menghormati bahasa ibunda dan dialek kaum lain melalui
aktivitiyang dijalankan. Apabila dalam kelas bahasa Cina, semua murid tidak
mengira kaum akan bercakap dalam bahasa Cina dan apabila dalam kelas bahasa
Melayu, semua murid pula akan bertutur dalam bahasa Melayu. Aktiviti ini bukan
sahaja dapat mengeratkan hubungan antara pelbagai kaum pelajar malah dapat
meningkatkan kemahiran berbahasa pelajar dalam pelbagai dialek.
Justeru, jelas dilihat bahawa kurikulum tersirat sangat
penting dalam menghasilkan suasana pembelajaran yang mengambil kira pelbagai
aspek kepelbagaian sosio-budaya dan ini secara tidak langsung memberikan
implikasi kepada murid tanpa mengira kaum. Sebagai kesimpulannya, kurikulum
tersirat perlu menjadi salah satu agenda utama dalam usaha mempertingkatkan
kualiti kurikulum negara
3.0 IMPLIKASI KURIKULUM TERSIRAT
TERHADAP KEPELBAGAIAN SOSIOBUDAYA DALAM KALANGAN MURID SEKOLAH RENDAH
Pendidikan di Malaysia bukan sahaja bertujuan untuk
memenuhi keperluan manusia tetapi juga untuk meningkatkan perpaduan antara
kaum. Pendidikan sebagai alat perpaduan kaum jelas dinyatakan dalam Penyata
Razak 1956 dan merupakan cabaran paling utama dalam usaha negara mencapai
matlamat Wawasan 2020. Majoriti tokoh pendidikan tempatan dan luar negara
mengakui bahawa apa yang sebenarnya yang dipelajari di sekolah dan institusi
pendidikan bukanlah setakat kandungan yang tercatat dalam sukatan pelajaran
atau proforma kursus tetapi merangkumi
kesemua pengalaman pembelajaran yang diperolehi penuntut semasa belajar.
Inilah yang dikatakan sebagai Kurikulum Tersirat.Sebagaimana yang dinyatakan
oleh Mantan Perdana Menteri kita yang kelima iaitu Tun Abdullah Ahmad Badawi,
kepelbagaian murid di sekolah memberi implikasi yang besar kepada guru.
‘…kita mempunyai peranan yang
penting dalam pembentukan minda dan jiwa rakyat untuk membawa kita ke arah
wawasan yang ingin kita capai”
(Tun Abdullah Ahmad Badawi,Pelan Induk Pembangunan
Pendidikan 2006-2010 m/s 38)
3.1 Kesan kurikulum tersirat terhadap
kepelbagaian sosiobudaya dalam kalangan murid sekolah rendah
Rajah 2
|
Mendisiplinkan murid
|
Pembentukkan kendiri murid dapat
dilaksanakan
|
Menggalakkan
penggunaan bahasa standard
|
Murid
dapat belajar dalam keadaan ceria dan menyeronokkan
|
Membangunkan
pencapaian murid bagi mengurangkan tingkah laku negatif
|
Menggalakkan
interaksi antara murid secara meluas di dalam bilik darjah
|
3.1.1 Menggalakkan interaksi
antara murid secara meluas di dalam bilik darjah
Interaksi dalam
bilik darjah merupakan satu aspek penting yang perlu dititikberatkan oleh guru
untuk mewujudkan persekitaran bilik darjah yang mesra budaya. Melalui
interaksi, murid-murid dapat bergaul antara satu sama lain tidak kira berbeza
agama, bangsa, budaya, mahupun jantina. Interaksi adalah salah satu medium
perantaraan bagi setiap individu untuk bergaul mesra. Murid-murid tidak
semestinya hanya berinteraksi untuk tujuan pembelajaran, malah mereka perlu
berinteraksi untuk keperluan sosialisasi mereka sendiri. Secara tidak langsung,
interaksi antara murid akan berlaku secara meluas di dalam sesebuah kelas.
Justeru, interaksi antara murid ini memainkan peranan penting ke arah
pembentukan budaya penyayang dalam kalangan murid. Tuntasnya, kurikulum
tersirat dapat menggalakkan persekitaran yang mesra budaya dalam sesebuah bilik
darjah.
3.1.2 Membangunkan pencapaian murid bagi mengurangkan tingkah
laku negatif
Menurut Ahmad Rafaai Ayudin di dalam bukunya Siri Pendidikan, Pedagogi : Pengetahuan Didaktik Untuk
Guru pada halaman 193,guru adalah model bagi pelajarnya. Kelakuan, tutur kata
dan budi bicara akan mempengaruhi sikap dan tabiat pelajar, kerana Bandura berpendapat,
pelajar juga akan belajar melalui proses peniruan. Maka jelaslah bahawa, tingkah
laku negatif murid sudah pasti dapat dikurangkan jika seseorang guru mampu
menjadi teladan yang terbaik kepada anak muridnya. Justeru, seseorang guru
perlu memastikan setiap yang dilakukannya adalah perkara yang mendatangkan
tingkah laku positif terhadap murid.
3.1.3 Murid dapat
belajar dalam keadaan ceria dan menyeronokkan
Bilik darjah
yang telah diterapkan dengan amalan mesra budaya dapat memastikan semua ahli kelas
sentiasa berada dalam keadaan bersedia setiap kali p&p dijalankan. Perhatian
dan fokus murid merangsang mereka untuk memberi kerjasama kepada guru dalam
setiap aktiviti yang dilaksanakan. Menurut
Ahmad Rafaai Ayudin di dalam bukunya Siri Pendidikan, Pedagogi : Pengetahuan Didaktik Untuk
Guru pada halaman 70, ransangan yang berkesan akan wujud apabila guru dapat
menarik minat murid untuk melihat, memberi tumpuan, mendengar, mencatat,
menyoal, menjawab dan bertindak balas terhadap aktiviti yang dikelola guru. Hal
ini sudah pasti banyak membantu guru terhadap p&p yang dilaksanakan,
objektif p&p akan mudah tercapai malah murid akan merasakan aktiviti yang
dilalui sangat menyeronokkan. Oleh itu, jelaslah bahawa persekitaran yang mesra
budaya di dalam sesebuah bilik darjah itu, sangat membantu bagi memastikan
sesuatu p&p yang dijalankan guru berlaku dalam keadaan ceria dan Menggalakkan penggunaan bahasa standard
menyeronokkan.
3.1.4 Murid dapat
belajar dalam keadaan ceria dan menyeronokkan
Salah satu
strategi kerajaan dalam menyatupadukan masyarakat berbilang kaum dan budaya di
Negara ini adalah dengan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan di
sekolah. Di dalam bilik darjah, semua murid diwajibkan menggunakan bahasa
Melayu ketika berinteraksi semasa pengajaran dan pembelajaran (p&p)
dilaksanakan. Hal ini sudah pasti dapat mengelakkan penggunaan unsur-unsur
dialek mengikut kaum semasa mereka berinteraksi. Pengunaan laras bahasa yang
tepat yang diamalkan dalam situasi yang sesuai serta aktiviti yang bercorak ke arah peningkatan
bahasa yang disertai murid mampu meningkatkan tahap penguasaan bahasa murid
terhadap bahasa standard. Perbendaharaan kata yang tepat akan membantu murid
mencapai kematangan sosial yang sepatutnya. Justeru, murid dapat mempraktikkan
serta mengamalkan bahasa standard secara tepat dengan adanya bantuan daripada
guru.
3.1.5 Pembentukkan kendiri murid dapat dilaksanakan
Ahmad Rafaai Ayudin di dalam bukunya Siri Pendidikan, Pedagogi : Pengetahuan Didaktik Untuk
Guru pada halaman 193 ada menyatakan, ‘Ibn Maskawaih berpendapat akhlak itu
dapat dibentuk dan dibina dalam diri manusia. Institusi pendidikan seperti
sekolah dapat dijadikan saluran penting pembinaan dan pengukuhan akhlak.”
Pernyataan ini jelas membuktikan bahawa pembentukkan kendiri
murid dapat disemai oleh seorang guru di sekolah. Melalui tindakan yang berhemah serta dibaluti perasaan
kasih sayang, seseorang guru dapat memberi peluang yang terbaik untuk mengembangkan
potensi diri murid ke arah pembentukan modal insan yang berkualiti. Guru yang
sentiasa membiasakan diri dengan senyuman selain kerap dan mudah memberi
penghargaan apabila murid mempamerkan sesuatu yang lebih baik daripada
sebelumnya, mampu menarik perhatian murid untuk sentiasa melakukan perubahan
positif terhadap diri mereka. Tindakan seseorang guru yang tidak mepertikaikan
kepercayaan dan amalan agama yang dianuti oleh mana-mana murid berupaya
menyemai semangat saling percaya dan mempercayai ke dalam jiwa murid. Proses
sosialisasi antara kaum tanpa mengira anutan agama dapat dikembangkan sekali
gus proses pembentukan kendiri murid dapat dilaksanakan.
3.1.6 Mendisiplinkan
murid
Sesebuah bilik
darjah biasanya mempunyai organisasi yang tertentu. Di sini, seseorang guru
sebenarnya telah mengaplikasikan ‘empowerment” .Ahmad Rafaai Ayudin di dalam bukunya Siri Pendidikan, Pedagogi : Pengetahuan Didaktik Untuk
Guru pada halaman 194, menyatakan
“empowerment” ialah menurunkan kuasa pendisiplin dan pengurus bilik
darjah kepada pelajar dengan memberi mereka tanggungjawab untuk memastikan
kebersihan, menyediakan jadual tugasan, mengganti sebarang bentuk bahan-bahan
bagi papan kenyataan bilik darjah dan sebagainya. Berdasarkan pernyataan ini,
jelas membuktikan bilik darjah yang mesra budaya mampu menjadikan seseorang
murid lebih berdisiplin, amanah serta bertanggungjawab terhadap tugas yang
dipegangnya. Guru dapat membimbing murid untuk menjadi lebih berdisiplin dengan
mengamalkan peneguhan positif terhadap hasil tugas murid.
3.2 Saranan aktiviti yang boleh dijalankan melalui pengajaran dan
pembelajaran (p&p) dalam konteks kurikulum tersirat untuk pembentukan
interaksi sosial serta pemupukkan nilai-nilai murni dalam kalangan murid
berbilang kaum.
|
|
|
|
|
|
|
3.2.1 Meransang
intuisi murid melalui set induksi
Intuisi dalam kamus Tesaurus Bahasa Melayu Dewan pada
halaman 339 bererti naluri, gerak hati, rasa hati, firasat, atau rasa-rasa. Justeru,
meransang intuisi murid melalui set induksi bererti meransang sifat ingin tahu murid dalam langkah
set induksi pada setiap permulaan p&p. Kamaruddin Haji Hussin dan Siti
Hajar Abd Aziz di dalam buku Pedagogi Untuk Asas Pendidikan pada halaman
101-102, menggariskan lima cara membina aliran fikiran murid dalam langkah set
induksi. Pertama, menarik perhatian murid agar mereka betul-betul bersedia
terhadap p&p yang bakal disampaikan. Kedua, orientasi, yakni menggunakan
suatu situasi, objek, proses, atau alat untuk merangsang minat murid. Ketiga,
mewujudkan motivasi dengan cara menunjukkan kemesraan dan semangat terhadap
perkara yang bakal dipelajari. Keempat, struktur bererti set induksi beasaskan
tugasan, dan yang kelima ialah membuat perkaitan kepada judul utama p&p. Kedua-dua
penulis buku Pedagogi Untuk Asas Pendidikan ini juga ada menyarankan contoh
aktiviti bagi langkah set induksi. Antaranya, memulakan pelajaran dengan
sesuatu yang luar biasa atau dengan rentak dan irama. Memulakan pelajaran
dengan satu set arahan atau melalui satu pengumuman, Memberikan soalan
mencabar, menggunakan kiasan, atau aliran mengejutkan. Apabila murid sudah
bersedia dan mendapat gambaran tentang p&p yang bakal dijalankan, maka guru
mampu mendapatkan kerjasama yang baik daripada semua murid untuk melakukan
aktiviti seterusnya dalam proses p&p.
3.2.2 Penerapan nilai melalui pengajaran afektif
“...Sepertimana
kualiti kognitif dan psikomotor, kualiti afektif juga perlu ditekankan oleh
guru dalam pengajarannya dengan cara menerapkan perubahan sikap ke atas pelajar
melalui gerak kerja dan aktiviti yang dikelolakan dalam bilik darjah…”
(Ahmad Rafaai Ayudin, Siri Pendidikan, Pedagogi : Pengetahuan Didaktik Untuk
Guru, halaman:193)
Pernyataan oleh
Ahmad Rafaai Ayudin membuktikan bahawa penerapan nilai
menerusi pengajaran afektif sangat penting dalam memastikan perubahan sikap
murid yang negatif kepada positif. Dalam penyampaian isi pelajaran, nilai-nilai
murni hendaklah diserapkan secara tidak langsung. Ini boleh dilakukan di
mana-mana bahagian dalam proses pengajaran. Guru perlu menanamkan asas
sosialisasi yang positif agar wujudnya semangat setiakawan, penerimaan,
menghormati orang lain, mematuhi arahan dan peraturan, serta menggunakan bahasa
yang baik dalam pertuturan mereka. Menerusi penerapan nilai dalam pengajaran
afektif, usaha untuk membentuk perubahan sikap, watak, perilaku, adab sopan dan
akhlak dalam kalangan murid yang tidak digubal dalam kurikulum nyata dapat
dijayakan secara berkesan oleh seseorang guru. Hal ini sudah pasti dapat
menggalakkan interaksi sosial sekali gus menyatupadukan semua murid yang
terdiri daripada berbilang kaum.
3.2.3
Mengamalkan kemahiran pengukuhan, penghapusan dan pelaziman dalam
p&p
Pengukuhan
menurut Kamaruddin Haji Hussin
dan Siti Hajar Abd Aziz di dalam buku Pedagogi Untuk Asas Pendidikan pada
halaman 108, ialah suatu kemahiran yang digunakanoleh guru bagi mengubah
tingkah laku murid dengan sempurna. Murid yang dapat menunjukkan kebolehan dan
pencapaian seperti yang dijangkakan perlu diberi pujian atau bentuk-bentuk
penghargaan lain. Ini dapat mendorong mereka untuk terus belajar dan menyukai
pelajaran tersebut. Tujuannya ialah untuk menarik dan mengekalkan perhatian
murid dalam satu-satu masa pengajaran. Guru hendaklah sentiasa mengukuhkan
tindak balas positif yang ditunjukkan murid agar perbuatan itu akan terlazim
dan menjadi satu kebiasaan. Peneguhan yang dilakukan hendaklah sama rata antara
murid terutama jika murid terdiri daripada berbilang kaum. Terdapat empat
bentuk peneguhan yang digariskan oleh Kamaruddin Haji Hussin dan Siti Hajar Abd
Aziz di dalam buku Pedagogi Untuk Asas Pendidikan iaitu dengan galakan secara
lisan, galakan secara gerak-geri dan gerak isyarat, galakan dengan cara
menggunakan jawapan murid, dan galakan dengan cara ganjaran. Guru
bertanggungjawab menyekat aktiviti-aktiviti yang tidak diingini seperti
pergaduhan antara kaum atau pembentukan kumpulan berdasarkan etnik semasa
p&p dijalankan. Penghapusan perilaku negatif seperti ini perlu dilakukan agar tindakan murid ini tidak
sampai sehingga meniupkan api perkauman mereka. Oleh itu, kemahiran pengukuhan,
penghapusan, dan pelaziman dalam p&p sangat penting untuk memupuk perpaduan
kaum dalam kalangan murid sekolah rendah.
3.2.4 Motivasi yang bervariasi
Motivasi
menurut menurut Kamaruddin Haji Hussin
dan Siti Hajar Abd Aziz di dalam buku Pedagogi Untuk Asas Pendidikan pada
halaman 106, bertujuan merangsangkan minat murid kea rah bahan, isi pelajaran,
dan pengajaran guru. Oleh yang demikian, guru perlu berusaha kuat untuk
mempelbagaikan elemen-elemen motivasi. Bagi memastikan murid mengekalkan
perhatian mereka sepanjang p&p, beberapa komponen penting motivasi telah
digariskan oleh Ahmad Rafaai Ayudin iaitu daya penampilan guru, pergerakan guru
dan intonasi suara, alihan arah deria serta melibatkan murid. Kesemua komponen
ini perlu ada dalam diri guru kerana murid sentiasa memerhatikan tindakan
semasa p&p. Komponen seperti alihan arah deria dan melibatkan murid juga
perlu dikuasai guru agar murid tidak hilang fokus dan lebih aktif semasa
p&p berlangsung sekali gus termotivasi.
3.2.5 Pemilihan sumber, bahan bantu mengajar (BBM), serta
penggunaan contoh.
Pemilihan
sumber yang dimaksudkan ialah penggunaan alat abntu mengajar (ABM). ABM
berfungsi untuk menambahkan kelancaran perhubungan antara guru dengan murid,
murid dengan guru, dan murid dengan murid. ABM mampu memudahkan murid membentuk
konsep dengan betul dan menerima pejaran dengan cepat. Dalam konteks
kesesuaiannya, seseorang guru perlu memastikan sesuatu ABM yang dipilih sesuai
dengan tajuk serta sasaran murid yang bakal diajari. Bagi bilik darjah yang
dihuni oleh berbilang kaum, seseorang guru perlu memastikan ABM serta BBM yang
digunakan sesuai untuk semua kaum dan budaya yakni tidak menimbulkan resis
kepada mana-mana murid. Hal ini sangat penting agar murid tidak berasa ditindas
kerana ini mungkin dapat mendatngkan implikasi negatif kepada individu murid. Begitu
juga dengan penggunaan contoh-contoh untuk pemahaman murid. Guru digalakkan
menggunakan contoh yang kokrit, praktis dan berkesan. Contoh-contoh yang boleh
mendatangkan isu perkauman dalam sesebuah bilik darjah perlu dielakkan penggunaannya
agar murid tidak mendapat tanggapan salah terhadap budaya lain.
3.2.6 Penilaian dan penambahbaikan P&P secara
berterusan.
Melalui
penilaian, guru dapat menentukan sama ada berjaya atau tidak muridnya menyerap
maklumat yang disampaiakan. Memandangkan pengajaran kurikulum tersirat tidak
dapat dijui melalui ujian kertas dan pensil, maka pemerhatian dapat dianggap
teknik yang bertepatan bagi mengukur keupayaan, kemahiran serta perubahan
tingkah laku yang ditunjukkan oleh murid. Seseorang guru perlu mencatat
kemajuan dan kelemahan setiap individu murid untuk membuat pengubahsuaian bagi
p&p seterusnya. Sekiranya seseorang guru mendapati p&p yang dijalankan
tidak mencapai objektif yang sepatutunya, pentaksiran perlu dilakukan serta
tindakan susulan perlu diambil. Penerapan nilai-nilai murni dalam diri setiap
murid perlu dinilai dan direkodkan agar guru dapat melihat perkembangan afektif
muridnya dan boleh melakukan sesuatu untuk menggalakkan perubahan ke arah
kebaikkan sekali gus dapat membentuk kendiri murid yang positif.
4.0 RUMUSAN
Kepelbagaian sosiobudaya dalam sistem masyarakat majmuk
di Malaysia memberikan kesan kepada perkembangan sistem pendidikan secara
umumnya dan suasana pembelajaran secara khasnya. Secara keseluruhannya, kurikulum tersirat boleh dikatakan sebagai pengalaman pembelajaran
yang dipelajari secara tidak langsung oleh murid-murid sekolah dan kesan ini
adalah di luar kawalan guru. Majoriti tokoh pendidikan tempatan dan luar negara
mengakui bahawa apa yang sebenarnya yang dipelajari di sekolah dan institusi
pendidikan bukanlah setakat kandungan yang tercatat dalam sukatan pelajaran
atau proforma kursus tetapi merangkumi
kesemua pengalaman pembelajaran yang diperolehi penuntut semasa belajar.
Inilah yang dikatakan sebagai Kurikulum Tersirat.
Antara ciri-ciri
kurikulum tersirat ialah merangkumi semua pengalaman pembelajaran yang murid
peroleh di mana mereka belajar. Selain itu, kurikulum tersirat juga, boleh
menjadi objektif pembelajaran tetapi hasilan pembelajarannya adalah bersifat
relatif dan agak sukar diukur secara kuantitatif. Kurikulum tersirat merangkumi
nilai-nilai yang dibentuk bersama oleh pelaksana kurikulum itu sendiri samada
guru dan murid atau pengajar. Kewujudan bagi kurikulum tersirat adalah
berbeza-beza bergantung kepada lokasi, persekitaran dan latar belakang
pelaksana kurikulum. Di samping itu, Kurikulum tersembunyi terdiri daripada
jenis atau pengkategoriannya yang berbeza-beza mengikut tahap pembelajaran dan
juga matlamat kurikulum itu sendiri.
Terdapat banyak implikasi kurikulum tersirat terhadap
kepelbagaian sosio budaya dalam kalangan murid sekolah rendah. Antaranya ialah,
menggalakkan
interaksi antara murid secara meluas di dalam bilik darjah, membangunkan
pencapaian murid bagi mengurangkan tingkah laku negative mereka, murid dapat
belajar dalam keadaan ceria dan menyeronokkan, pembentukkan kendiri murid dapat dilaksanakan, dan dapat mendisiplinkan murid.
Aktiviti-aktiviti yang sesuai dijalankan di dalam
p&p untuk pembentukan interaksi
sosial serta pemupukkan nilai-nilai murni dalam kalangan murid berbilang kaum
ialah dengan meransang intuisi murid melalui set induksi, memootivasi murid
dengan bervariasi, mengamalkan kemahiran pengukuhan, penghapusan dan pelaziman
dalam p&p. Selain itu, pemilihan sumber, bahan bantu mengajar (BBM), serta
penggunaan contoh, serta penilaian dan penambahbaikan P&P secara berterusan
juga antara aktiviti yang boleh diterapkan kurikulum tesirat.
ahli2 kumpulan: 90,FAREAST, ARE U, IKA, TIKA
p/s: sekadar perkongsian ilmiah.
semoga membantu..=)
i read your article for my coming exam. it do help, i hope. thanks.
ReplyDeletemy pleasure dear...=)
ReplyDeleteThanks Tika, it's helful for my assingment.
ReplyDeletesama2.. harap2 jangan tiru sebiji-sebiji tau..ni huraian saya sendiri.mana tau ada kesilapan. rujuk buku dan fahami dengan cara awak sendiri. =)
ReplyDeletethanks 4 info ..
ReplyDeletethanks 4 info..berguna sngt utk asgmnts :-)
ReplyDeleteterima kasih....artikel yang paling lengkap tentang Kurikulum tersirat yang saya baca setakat ini.Teruskan menulis
ReplyDeleteTerima kasih...tumpang baca artikel ini.Sangat bagus...lengkap dan tersusun.
ReplyDeleteartikel ini sgt membantu utk sya mmbuat asgment...thanks kpd ownner..:-)
ReplyDeleteSama2,semoga bermanfaat
ReplyDeleteThanks lot...it is helpful and informasi
ReplyDeleteThanks for sharing the article.
ReplyDelete