as salam...
enjoy cite tika k...........♥
CONTOH
RANCANGAN PENGAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL
Tarikh : 8 Mei 2012
Matapelajaran : Pendidikan Seni Visual
Tahun 2 : 4 Cerdas
Jumlah Pelajar :
30 orang
Bidang Kegiatan : Menggambar
Jenis Kegiatan : Menggambar dengan teknik montaj
Isi Kandungan
-
Tema : Alat Domestik
-
Tajuk : Alas Cawan Bergambar Ikan-ikan Cantik
Kemahiran
: 1.1.2
Memerhati pelbagai aspek seni dan
fungsinya
dalam alam kehidupan
1.2.1 Mengkaji keadaan alam sekitar dan
mempelajari aspek-aspek seni
seperti warna,
corak, susunan, imbangan dan
harmorni.
1.3.10 Memilih
dan mendapatkan alat dan bahan
untuk
menghasilkan gubahan seni yang kreatif
berdasarkan
pengalaman sendiri.
1.4.2
Menyatakan apa yang dilihat dari
aspek olahan
unsur-unsur seni seperti garisan,
rupa,bentuk,
dan warna.
Objektif Eksplisit : Pada
akhir pembelajaran murid-murid dapat:
1.
Menyebut tiga prinsip seni visual dalam karya
teknik
montaj dengan betul.
2.
Menggunakan alat dan bahan yang sesuai dengan
betul
untuk menghasilkan karya montaj sekawan ikan dengan kadar siap 80%.
3.
Menceritakan unsur-unsur seni yang terdapat pada
penghasilan
karya mereka dengan betul.
Penerapan Nilai : Sabar dan tekun, kekemasan,
kebersihan
Penggabungjalinan : Sains
KBKK : Mengkategori, Mencetus idea,
menganalisis
Bahan Bantu Mengajar : Komputer riba, carta,sampul surat beserta klu, kad
teka
nama
haiwan, dan nota guru.
Bahan Bantu Belajar : Lembaran kerja,
Alat,Bahan,Media : Gunting,
kertas gambar dasar, mounting board, gam
pelbagai gambar ikan.
Pemulihan :
Guru memberi bimbingan terus.
Pengayaan : Menghias hasil karya dengan riben.
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti P
& P
|
BBM
|
Catatan/Lakaran
|
|
Guru
|
Murid
|
||||
Set Induksi
(5 minit)
|
-Sesi soal jawab
1.
Murid-murid
apakah permainan
yang kita mainkan
tadi ?
J =
Permainan Teka
Nama Haiwan.
2. Sebutankan
nama-
nama haiwa tadi ?
J= Ikan,
kelawar dan
burung.
3. Antara
haiwan
haiwan tersebut,
yang manakah
habitatnya di
dalam air
?
J = Ikan
4.Jadi, hari ini
apakah gambar
yang kita nak
hasilkan?
J = Gambar ikan
|
1. Guru membahagi
murid-murid
kepada
tiga
kumpulan dan
memberikan
satu
sampul
surat berisi
soalan
kepada setiap
kumpulan.
2.Guru meminta murid
murid menjawab
soalan
yang terdapat
dalam sampul surat
pada kad teka teki
yang diberi apabila
muzik mula
dibunyikan.
3. Guru memberi pujian
kepada kumpulan
yang paling
awal
menampal
kad teka
teki
dengan jawapan
yang betul
4. Guru menjalankan
sesi soal
jawab:
|
1. Murid-murid
membentuk
tiga
kumpulan.
2. Murid-murid
menjawab
teka
teki nama
haiwan
pada
kad teka
nama
yang
diberikan.
3. Wakil
kumpulan
ke
hadapan
untuk
menampal
kad
teka nama
haiwan
pada
papan
putih
3. Kumpulan yang
awal menampal
kad nama
haiwan dengan
menulis
jawapan yang
betul dikira
pemenang.
|
- Kad Teka Nama Haiwan
-Komputer riba (audio)
|
Nama .
Dilampirkan.
KBKK:
Mencetus
idea
Mengkategori
Penggabungjalinan:Sains
*GURU SEBAGAI FASILITATOR*
|
Langkah 1
(15 min.)
|
1. Pengenalan
2. Mencari & berkongsi
maklumat
Isi Penting
i. Teknik-teknik
menggambar
ii. Maksud
teknik montaj.
iii. Prinsip-Prinsip
Rekaan dalam teknik montaj.
iv. Contoh-contoh
alas alatan dapur.
Aras 1
3. Mempamerkan dan
menerangkan carta
langkah
4. Tunjukcara
|
1.1 Guru
menunjukkan contoh hasil karya alas cawan bergambar ikan menggunakan teknik
montaj kepada murid.
1.2 Guru
menunjukkan contoh hasil produk Alas Cawan Bergambar Ikan-Ikan Cantik kepada murid.
2.1
Guru membahagikan murid kepada 4
stesen
– a, b, c,D
2.2
Guru memberi tugasan
mencari dan mencatat maklumat
pada lembaran kerja dan
menggunakan resos yang
disediakan di setiap stesen.
2.3
Guru akan memasang lagu sebagai
penanda masa untuk murid melengkapkan maklumat pada lembaran kerja yang
diberikan.
2.4
Guru meminta wakil dari setiap stesen membaca jawapan lampiran
kerja dan pelajar-pelajar
lain mencatat jawapan di lampiran
kerja yang berkenaan
2.5
Guru
menghuraikan maklumat yang diberikan oleh murid.
3.1
Guru mempamerkan carta langkah
3.2
Guru meminta murid-murid
membaca carta secara individu dan jantina.
3.3 Guru menerangkan langkah-langkah
penghasilan.
4.1
Guru menunjukcara penghasilan Alas Cawan Bergambar Ikan-ikan Cantik dengan
teknik montaj.
|
1.Murid-murid
mendengar
dan
melihat
contoh yang
ditunjukkan.
1. Murid-murid
bergerak
ke
stesyen.
2. Murid-murid
menggunakan
resos dan
menjalankan
tugasan.
3. Wakil dari setiap
stesyen
membaca dan, murid-
murid lain mencatat.
1.Murid-murid
melihat
bbm
yang
ditunjukkan.
2.Murid-murid
membaca
carta
langkah.
3.Murid-murid
mendengar
dengan
teliti.
1.Murid melihat
tunjukcara guru
dengan
teliti.
|
- Stesen A
Resos A
– Carta Peta Minda (Teknik-Teknik
Menggambar )
Sumber : Buku ( Fokus untuk SPM Pendidikan Seni
Visual,Kathlen Chee)
- Stesen B
Resos B
– Pautan internet dan bahan fotostat –
Komputer
riba (Definisi Montaj)
Sumber:http://berusdan krayonkami blogspot.cm/
2010/04/definisi-montaj.html
- Stesen C
Resos C
– Carta (Prinsip-Prinsip Rekaan Dalam Teknik
Montaj)
Jenis : bahan cetakan
Sumber:http://psvspm.blogspot.com
/2009/04/prinsip-rekaan.html
- Stesen D
Resos D – Carta Peta Minda (Alatan Dapur)
Jenis : bahan cetakan
- Komputer Riba (audio)
-Lampiran Kerja
1. Lampiran
kerja(Guru)
2. Lampiran kerja (Murid)
|
Kemahiran:
1.1.2 Memerhati pelbagai aspek seni dan fungsinya dalam alam kehidupan1.2.1 Mengkaji keadaan alam sekitar dan mempelajari aspek-aspek seni seperti warna, corak, susunan, imbangan dan harmorni.
*GURU SEBAGAI PEMUDAHCARA
*GURU
SEBAGAI FASILITATOR
|
Langkah
2
(30 min.)
|
Aktiviti Penghasilan
Produk
Aras 2
Menggambar dengan teknik montaj.
Aras 3
Menghias
hasil karya dengan riben
|
1.Guru meminta murid
mengeluarkan
alat,bahan
dan
media.
2.Guru meminta murid
menghasilkan Alas Cawan Bergambar
Ikan-ikan Cantik dengan teknik montaj.
3.
Murid menghiaskan hasil alas cawan mereka yang telah disampul dengan riben.
|
1. Murid
mengeluarkan
alat,
bahan, dan
media.
2.
Murid menghasilkan Alas Cawan Bergambar Ikan-ikan Cantik dengan teknik montaj
dengan teknik montaj.
3.Murid
menyampul hasil karya mereka
|
Bahan fotostat.
(gambar dasar laut)
-gambar-gambar ikan,
-kad manila
-riben
|
-Penerapan nilai: Kerjasama, Ketekunan,
Kesabaran
Kemahiran:
Strategi:
Masteri
*GURU SEBAGAI FASILITATOR
*Aras tinggi
-guru menyelia dan
membimbing murid di semua aras
Strategi : BCB
Pengayaan
Pemulihan
*bimbingan
terus kepada murid lemah
|
Langkah 3
(5min.)
|
Apresiasi
a. Antara hasil karya-
karya ini
manakan
yang paling
cantik?
J = Karya
A paling
cantik.
b.Yang manakah
hasil
karya yang
mengandungi
prinsip
kepelbagaian?
J
=Ketiga-tiga karya
mengndungi
prinsip
kepelbagaian.
c.Yang manakah
hasil
karya yang
menunjukkan
prinsip
kesatuan?
J =Ketiga-tiga
karya
mengandungi
dan menunjukkan
prinsip
kesatuan.
d.Bagaimana dengan
imbangan
ketiga
tiga karya
ini.
J =Karya A
lebih
nampak
keseimbangannya
berbanding karya
lain.
|
1.Guru memilih
beberapa
hasil kerja
murid,
menjalankan
apresiasi
dan
menjalankan sesi soal
jawab.
|
1.Sesi soal jawab
bersama
guru.
|
Produk yang dihasilkan.
|
Penerapan nilai :
Kekemasan
Menegaskan penggunaan bahasa seni visual.
Asas-asas Seni
|
Penutup
(5min.)
|
Rumusan
|
1.Guru meminta
beberapa
murid
menyusun langkah-
langkah
penghasilan
produk
2. Guru memberitahu
alat &
bahan yang
diperlukan
untuk
minggu
depan.
3.Guru meminta murid
mengemas
tempat.
|
1.Beberapa orang
murid
memberitahu
langkah-
langkah
penghasilan.
2. Murid
mendengar
dan
mencatat.
3. Murid
mengemas
tempat.
|
|
Nilai:
Kebersihan
|
p/s: hanya sekadar perkongsian ilmiah..
semoga membantu..=)
No comments:
Post a Comment
my ♥,,,