KEMAHIRAN LISAN
1.Kepentingan k.lisan
• Meningkatkan keupayaan pelajar berinteraksi
• Guru bertanggungjawab menggalakkan pelajar berkomunikasi dalam kelas.
• Kelemahan pelajar berkomunikasi boleh menyebabkan rasa tidak yakin diri, menyisihkan diri daripada rakan-rakan.
• Boleh menyusun idea dengan baik.
• Meningkatkan kebolehan berkomunikasi pelajar dengan sempurna dan berkesan
KEMAHIRAN MENDENGAR
1.konsep kemahiran mendengar
-merupakan gabungan segala yang didengar,difahami dan diingati
-berlaku pd peringkat penerimaan
-individu lebih banyak mendengar melalui pengalaman daripada kecerdasan otak.
-pendengaran harus berlaku melalui fikiran dan bukan perasaan
-pendengaran untuk kritikan: perlukan pendengaran yang berpusatkan idea utama, hujah, dan bukti.
-pendengaran untuk hiburan: melibatkan tindak balas positif terhadap muzik,sastera, drama dll.
-pendengaran untuk apresiasi: memerlukan analisis kritis.
2.proses mendengar
I. mendengar deretan bunyi
II. memahami bunyi
III. menilai bunyi
IV. bertindak terhadap bunyi
3.perkara yang mempengaruhi pendengaran
-keadaan bersedia daripada pihak pendengar
-bersedia memberi perhatian y sirius
4.peringkat2 k.mendengar
I. peringkat awl
-cam bunyi2
-ajuk bunyi2
-pilih bunyi2
-sebut n dgr perkataan,rgkai kata, n ayat2.
-cam makna perkataan
-ikut arahan
-bertindak trhadap soalan mudah
-ingat pkataan n ayt mudah scr tepat
Padankn perkataan dgn ayat
II. peringat pertengahan maju
-cam n ingt fakta
-knl maklumt khusus
-knl urutan
-knl urutan n akibt
-knl phubungn org y brinteraksi
-knl sikap n perasaan org y berinteraksi
III. peringkatla maju/lanjutan
-knl isi2 ptg
-tahu fgsi tekanan n intonasi
-th cara maslh y didgr
-ikut aliran dlm dialog
-dpt tafsir tujuan penutur
5.bentuk /jenis2 k.mendengar
I. mendengar scr pasif
II. mndgr scr bertelau2
III. mndgr scr menebuk2
IV. mndgr tnpa tndk bls
V. mndgr dgn beremosi
VI. mndgr scr bhati2
VII. mndgr scr kritikal
VIII. mndgr dgn pengamatani
IX. mndgr scr kreatif
6.prinsip2 pengajaran k.mndengar
-guru perlu faham cara mndengar untuk tentukn tujuan pnp.
-guru perlu th faktor2 y pengaruhi pndgrn murid.
-kmhiran mdgr xdiajar scr terpish tp mest dgabungjalinkn dgn kmhirn bbhasa y lain.
-guru blh buat pelbagai xtvt
-guru perlu pandu dan latih murid dgr dgn betul n berterusan
7.aktiviti2 kemahiran mendengar
-kenal pasti bunyi2 sebutan, nada, intonasi, gy pengucapn dll.
-knal pasti erti kt2.
-knl pasti idea2
-penggunaan idea2
8.alat bntu mengajar mengajar k.mendengar
-pita rakaman
-gambar rajah spt carta, peta, kad imbasan dll
-bahan2 maujud/konkrit
9.tujuan utama dlm kemahiran mendgr
-Mendengar untuk mendapat maklumat
-Mendengar untuk berinteraksi
-Mendengar , memilih dan membuat tafsiran
-Mendengar untuk meningkatkan kecekapan berbahasa
KEMAHIRAN BERTUTUR
1.konsep k.bertutur
-merupakan gabungan bunyi2 bahasa y dilafazkan
-berlaku pd peringkat penglahiran
-individu bnyk belajar bertutur dr pengalaman drpd kecerdasan otak
-aspek2 fizikal,kesihatan,persekitaran, jantina, kecerdasan boleh pengaruhi kemairan bertutur
2.aspek2 pertuturan
-sebutan
-tekanan
-jeda
-intonasi
-nada
-kelancaran
-kefasihan
-tatabahasa
-laras bahasa
-mora9pnjg n pndek)
3.gaya bahasa berdasarkan nada
-gaya y sederhana
-gaya y mulia n bertenaga
-gaya y menengah
4.penjenisan ragam bhs lisan
-bhs sindiran
-bhs menggiat
-bhs mengejek
-bhs terbalik
-bhs merajuk
-bahasa tempelak
-bhs herdik
-bhs melampau
-bhs mengeluh
5.fungsi bhs
-fungsi instrumental
-fgsi interaksi
-fgsi kwln sosial
-fgsi perluhan perasaan
-fgsi heuristik(unyuk bljr)
-fgsi imaginatif
-fgsi mndptkn mklumt
6.faktor2 pengaruhi pertuturan
-umur
-kecerdasan
-kesihatan
-fizikal
-jantina
-alam sekitar
-dwi bhs
7.peringkat2 bertutur
I. awal
II. pertengahan
III. maju
8.jenis2 aktiviti k.bertutur
-berbual
-bercerita
-berpuisi
-bceramah
-bpidato
Friday, November 19, 2010
KEMAHIRAN BERBAHASA-kemahiran lisan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
my ♥,,,