Friday, November 19, 2010

KEMAHIRAN BERBAHASA-kemahiran lisan

KEMAHIRAN LISAN

1.Kepentingan k.lisan

Meningkatkan keupayaan pelajar berinteraksi

Guru bertanggungjawab menggalakkan pelajar berkomunikasi dalam kelas.

Kelemahan pelajar berkomunikasi boleh menyebabkan rasa tidak yakin diri, menyisihkan diri daripada rakan-rakan.

Boleh menyusun idea dengan baik.

Meningkatkan kebolehan berkomunikasi pelajar dengan sempurna dan berkesan

KEMAHIRAN MENDENGAR

1.konsep kemahiran mendengar

-merupakan gabungan segala yang didengar,difahami dan diingati

-berlaku pd peringkat penerimaan

-individu lebih banyak mendengar melalui pengalaman daripada kecerdasan otak.

-pendengaran harus berlaku melalui fikiran dan bukan perasaan

-pendengaran untuk kritikan: perlukan pendengaran yang berpusatkan idea utama, hujah, dan bukti.

-pendengaran untuk hiburan: melibatkan tindak balas positif terhadap muzik,sastera, drama dll.

-pendengaran untuk apresiasi: memerlukan analisis kritis.

2.proses mendengar

I. mendengar deretan bunyi

II. memahami bunyi

III. menilai bunyi

IV. bertindak terhadap bunyi

3.perkara yang mempengaruhi pendengaran

-keadaan bersedia daripada pihak pendengar

-bersedia memberi perhatian y sirius

4.peringkat2 k.mendengar

I. peringkat awl

-cam bunyi2

-ajuk bunyi2

-pilih bunyi2

-sebut n dgr perkataan,rgkai kata, n ayat2.

-cam makna perkataan

-ikut arahan

-bertindak trhadap soalan mudah

-ingat pkataan n ayt mudah scr tepat

Padankn perkataan dgn ayat

II. peringat pertengahan maju

-cam n ingt fakta

-knl maklumt khusus

-knl urutan

-knl urutan n akibt

-knl phubungn org y brinteraksi

-knl sikap n perasaan org y berinteraksi

III. peringkatla maju/lanjutan

-knl isi2 ptg

-tahu fgsi tekanan n intonasi

-th cara maslh y didgr

-ikut aliran dlm dialog

-dpt tafsir tujuan penutur

5.bentuk /jenis2 k.mendengar

I. mendengar scr pasif

II. mndgr scr bertelau2

III. mndgr scr menebuk2

IV. mndgr tnpa tndk bls

V. mndgr dgn beremosi

VI. mndgr scr bhati2

VII. mndgr scr kritikal

VIII. mndgr dgn pengamatani

IX. mndgr scr kreatif

6.prinsip2 pengajaran k.mndengar

-guru perlu faham cara mndengar untuk tentukn tujuan pnp.

-guru perlu th faktor2 y pengaruhi pndgrn murid.

-kmhiran mdgr xdiajar scr terpish tp mest dgabungjalinkn dgn kmhirn bbhasa y lain.

-guru blh buat pelbagai xtvt

-guru perlu pandu dan latih murid dgr dgn betul n berterusan

7.aktiviti2 kemahiran mendengar

-kenal pasti bunyi2 sebutan, nada, intonasi, gy pengucapn dll.

-knal pasti erti kt2.

-knl pasti idea2

-penggunaan idea2

8.alat bntu mengajar mengajar k.mendengar

-pita rakaman

-gambar rajah spt carta, peta, kad imbasan dll

-bahan2 maujud/konkrit

9.tujuan utama dlm kemahiran mendgr

-Mendengar untuk mendapat maklumat

-Mendengar untuk berinteraksi

-Mendengar , memilih dan membuat tafsiran

-Mendengar untuk meningkatkan kecekapan berbahasa

KEMAHIRAN BERTUTUR

1.konsep k.bertutur

-merupakan gabungan bunyi2 bahasa y dilafazkan

-berlaku pd peringkat penglahiran

-individu bnyk belajar bertutur dr pengalaman drpd kecerdasan otak

-aspek2 fizikal,kesihatan,persekitaran, jantina, kecerdasan boleh pengaruhi kemairan bertutur

2.aspek2 pertuturan

-sebutan

-tekanan

-jeda

-intonasi

-nada

-kelancaran

-kefasihan

-tatabahasa

-laras bahasa

-mora9pnjg n pndek)

3.gaya bahasa berdasarkan nada

-gaya y sederhana

-gaya y mulia n bertenaga

-gaya y menengah

4.penjenisan ragam bhs lisan

-bhs sindiran

-bhs menggiat

-bhs mengejek

-bhs terbalik

-bhs merajuk

-bahasa tempelak

-bhs herdik

-bhs melampau

-bhs mengeluh

5.fungsi bhs

-fungsi instrumental

-fgsi interaksi

-fgsi kwln sosial

-fgsi perluhan perasaan

-fgsi heuristik(unyuk bljr)

-fgsi imaginatif

-fgsi mndptkn mklumt

6.faktor2 pengaruhi pertuturan

-umur

-kecerdasan

-kesihatan

-fizikal

-jantina

-alam sekitar

-dwi bhs

7.peringkat2 bertutur

I. awal

II. pertengahan

III. maju

8.jenis2 aktiviti k.bertutur

-berbual

-bercerita

-berpuisi

-bceramah

-bpidato

No comments:

Post a Comment

my ♥,,,

Search This Blog