follower

Sunday, March 13, 2011

mEnArik di bAnDaR kOtA bHaRu, kElAtE

as salam..

lagi cerite tentang kelantan.
kali ni nak tunjukkan kat kalian kat mane korang boleh pergi kalau sampai kat bandar kota bharu.
ni kalau korang xde kenderaan pon kompem senang nak bergerak la.
bukan pe,
sume tempat yang tika nak tunjuk n kongsi dengan kalian adalah berdekatan semuanye. so, mudah la korang nak berjalan-jalan kat bandar KB ni kan.
tika dan kawan-kawan da pergi da.
baru je pergi ari rabu lepas..

jom tengok pic kat bawah ni.
lepas tengok-tengok pic ni,

arap korang sume berminat untuk datang bercuti di kota bharu ye.
(promote sket..huhu
)

ni tempat pertama kami pergi.
PASAR SITI KHADIJAH...

memang da termasuk dalam tentatif program selama seminggu kami kat kelantan ni.
kat sini banyak barang kita boleh beli.
tapi kalau untuk korang yang nak membeli banyak barang kan,
tika suggest jangan beli kat sini la.
better beli kat wakaf che yeh. sebab kat sana lagi murah..
tapi lau nak beli satu dua pasang tu,
beli je kat sini.
bukan pe,
nak ke wakaf che yeh tu pon jauh gak kan.
so takut tak berbaloi ngan duit minyak keta lak n
anti.
hihi..
koleksi beg yang korang boleh pilih..
cantik-cantik..
harga pon ok la,,
yang kat tangan kanan tika tu harganye rm30,
bila minta kurang dapatla rm 23.
yang kat tangan kiri tika tu lak rm15.
macam-macam warna ada.

boleh pilih yang mana berkenan ye.

lepas borong beg kat gerai mak cik ni..
ape lagi,,

tika n de geng pon mintak belas ehsan makcik tu la..
nak bergambar kat depan kedai dia..

nasib baik makcik tu spoting motim..
sempat gak tika berposing kat situ,,
xpe la makcik.

tika tolong promote kedai makcik ni.
huhu
kami singgah di gerai yang jual kain lak..
kat sini kami cari tudung..
shira yang nak beli untuk her mom..
susah gak nak pilih warna yang bersesuaian.
bukan sebab tak de,
tapi sebab banyak sangat warna yang hampir same dan pattern yang berbagai bagai sushakan shira untuk buat pilihan.
tapi at last,
shira dapatgak beli shelai tudung untuk dienye mami tercinte..

k da setel beli kain n beg, time untuk buat laporan...
"hello,hello mummy..i da belikan tudung u tu..hihi"
jangan marah ye shira..
gurauan semata-mata..

hihi
nex station.. bahagian kain n beg sudah dijelajahi,, kami berpindah plak kat area makanan.. kat pasar siti khadijah ni ada banyak bahagian. yang kat dalam gambar atas ni kat pasar kering. kat sini sape-sape yang nak beli keropok keping ke, serunding ke, BUDU ke. boleh la beli kat sini.. sume nye ade.. lam gambar atas iera beli gula-gula asam jawa.

ni plak shira n ilia tengah tawar menawar nak beli keropok keping. banyak jugak la diorang yang datang dari kedah ni memborong.. tika xde ape sangat nak membeli.. so tika amik gambar diorang je la.. sudah membeli, lapar la plak.. asyik lapa je perut ni.. hihi..
untuk korang yang bau pertama kali ke PASAR SITI KHADIJAH ni, jangan isau kalau lapar tau. dekat sini jugak ada gerai-gerai makan.. harga macam biasa la. murah je.. kami berlima pilih untuk makan aneka sup.. tika suka makan nasi air kat kelantan. lau kat tempat lain mungkion dipanggil bubur n kat kedah lak moi sup..
tengah menunggu makanan tangkap gambar lu lah.. huhu..
makan-makan..
sambil makan sempat lagi jeling kat camera.. huhu..
bes woo..

da la murah...
nasi air special bari rm3.50..

nasi special ni +ayam+daging+perut..

baru rm3.50.. lau jb xdapat ni..
milo ais rm1.50..
murah kot..
rugi sape xmakan..
huhu..

da habis bershopping kat pasar siti khadijah kami kua la.
usha-usha kat lua pasar nampak la beca.
dan kat bawah ni,
shira punye kije.
die amik pic pak cik beca tu..

trima kasih ya pak cik kerna bagi kerjasama..
hihi..

bergaya tak pakcik ni? hihi..

stop jap depan pasar,
berhadapan den
gan PASAR SITI KHADIJAH ni ada PARKSON..
kami xmasuk pun.
nak buat ape kan.
kat jb pon da belambak da shopping compleks..
huhu.
then, teruskan perjalanan..
persinggahan seterusnya di pusat batik kelantan. dalam ni ada jual barangan kraftangan dan kain batik. terlupa pulak nak amik pic kat dalam ni. bukan pe, sebab kami dok kejap je kat sini n terus kua. xde ape yang nak dibeli.. so kami percepatkan lah langkah kami untuk ke destinasi yang seterusnya..

ni dekat depan ISTANA BALAI BESAR. dalam 200meter dari pusat jualan batik.

ni lak kat pintu pagar ISTANA BALAI BESAR.

gambar kat atas ni kami amik kat depan ISTANA JAHAR. sepatotnya, kami istana ni boleh masuk. bayar rm2 je n then leh masuk. tapi mase kamio pegi ni da lewat sangat. da tutup da. terlepas la peluang nak tengok barang-barang istana kan.. huhu.. xpe len kali kami nak datang lagi kat sini.

tak tau name tempat ni ape. tapi stil di hadapan istana JAHAR.. ni salah satu gerbang yang jadi trademark untuk negeri KELANTAN ni..

perkarangan MASJID MUHAMMADI.
ni masjid negeri kelantan..

masjid ni terletak berhampiran ISTANA JAHAR..

dekat je.

xsampai 200meter pon..
hihi..
lau korang nak solat boleh la solat kat sini..

depan masjid ni ada owang jual baju jubah n baju-baju yang lebih kurang macam jubah. boleh la kalian tengok-tengok.
xnak bel
i pon xpa..
hihi,,

da nak balik da ni..
sambil jalan pon stil boleh berposing kan tika ni..
huhu..
biase la tu..
i kan gile camera..
haha..

now cam ne???
lau nak berjalan ke negeri kelantan
jangan segan silu tanye saye ye..
haha.
semoga pekongsian ni boleh bagi idea untuk percutian korang..

dadadididudu..

2 comments:

  1. kelantn memang syurga shoppinggg~~!!!!!

    ReplyDelete
  2. yap.betol2...nant dtg la jalan2 kat cni ye...hihi...

    ReplyDelete

my ♥,,,

Search This Blog

Loading...