follower

Monday, February 27, 2012

DIY: bunga kertas or bunga tisu cara 1

as salam... 
enjoy cite tika k...........♥

owang buat DIY tika pon nak jugakk kannn..
haha..
gedik tak habis-habis..
ase-ase macam da perkara biasa kot kan untuk b2b ni..
blogwalking sana sini,,
bila tengok ade mende yang boleh menarik hati,
rasa nak cuba gak la kan,,
sape tak nak,
majlis yang akan kita buat sekali seumo hidup kite tu meriahkan..

bebalik kepada tajuk entry, 
memandangkan tika ada blaja satu perkara baru sepanjang buat preparetion kawen ni kan,
moh la tika kongsi-kongsi satu ilmu baru yang tika dapat..
tak salah rasanya berkongsi dengan sume b2b sekalian..
ecece..poyo baik der..haha..

lebih kurang macam bunga mawar kot.. xpon bunga kertas..
ni plak macam bunga lili kot..haha
ni bunga ros yang tak kembang..haha
ni bunga mawar,, mungkin..

 hihi...
amacamm..
ok x?
sume ni tika wat sendiri tau..
wahahahahaha..
ok-ok la kan..
susah kot nak tengok hasil tangan  kayu cam tika ni.,,
dapat wat cam ni pon bangaa da..
rase nak hambik tempahan buat hantaran je..
ha lebey sudaaaa..
huhu..

k jom mula tutorialnye..

untuk buat bunga tisu atau bunga kertas ni senang je senanye..
mule dulu ingat susah..

jom tengok alat,bahan n media yang diperlukan (aplikasi istilah psv skit..haha.apa guna bakal guru psv) :

  1. paper crepe/paper yang macam tisu tu tapi susah koyak sikit berbanding tisu. 
  2. manik-manik (jika perlu)
  3. dawai sebagai batang bunga
  4. pelekat/salotape untuk lekatkan bunga..(xtau name y spesific)
  5. gunting


paper crepe/paper yang macam tisu tu tapi susah koyak sikit berbanding tisu.
manik-manik (jika perlu)
dawai sebagai batang bunga
pelekat/salotape untuk lekatkan bunga..(xtau name y spesific)

ok cara nak buatnye pulak...

  1. mule-mule korang bentukkan manik-manik tu jadi satu rumpun, lekatkan dengan pelekat hijau tuh..(kalau xnak ade kat bahagian tengah tu, abaikan step 1 n 2 ni k..)
  2. kemudian lekatkan pada dawai..sekali lagu gunakan pelekat hijau tuh..(kalau xnak ade kat bahagian tengah tu, abaikan step 1 n 2 ni k..)
  3. sekarang korang ambik paper crepe yang dah digunting ikot citarasa n kemahuan korang, lekatkan pada dawai,,mungkin susah sikit langkah awal ni,,cuba korang renyok-renyokkan sikit bahagian bawah paper crepe tu untuk bentukkan kelopak bunga,,
  4. gulung paper crepe tuh sekeliling dawai,,pastikan kelopak bunga korang terbentuk elok,, lau nak cantik buat bagi kelopak tuh jadi kembang sikit la..
  5. bila da nampak cantik, n kembang mengikut citarasa korang, lekatkan bawah paper crepe tu dengan pelekat hijau.banyakkan sikit pelekat pada bahagian mula-mula tuh,,,(supaya tak tercabut)
  6. kemaskan bahagian kelopak..
  7. ok siap..

refer pade step 1 n 2...
refer pade step 3
refer pade step 4

refer pada step 5..

ade beberape petua la dari tika,,hihi..
  1. jenis bunga yang korang nak : bergantung kepada guntingan paper crepe korang.. kalau nak macam bunga mawar, gunting paper crepe berombak macam contoh yang tika tunjuk, lau nak macam bunga lili atau kekwa (kot) korang boleh gunting zigzag,, ok?
  2. warna : pemilihan warna sangat penting,,,korang kene sesuaikan warna yang korang suke,, memang boleh je xnak letak manik-manik dekat tengah bunga, lagi jimat masa n senang kije, tapi ni akan buatkan bunga korang xnaik seri..hihi,,sebab xde warna yang menyerah,, jadi kene pandai mainkan warna jugaklah kan.
  3. pelekat : pada pangkal dawai, setiap kali memulakan penggunaan pelekat ni pastikan lekat betul-betul, bia lilit dua tiga kali sampai tebal sikit pon xpe,, supaya tak tertanggal.
  4. paper asas : sebenarnye boleh je kot pakai paper slain paper crepe,,sebab tika tengok kat kedai ade je yang pakai kertas lain,,macam gambar bunga yang tika buat mula-mula tika pakai kertas yang keras sikit , yang bunga kaler purple kat atas skali tuh,,ok je, tapi tak kembang, susah nak bentukkan, sampai incik tunang tanye "bunga ape awk buat ni,,bunga bulat-bulat ke?"haha..rase nak nyepak je ms tuh...haha..letih den buat kot..
  5. lilitan paper crepe: yang ni paling penting la kan,, lilit betol-betol, bentuk kelopak bunga kita sume bergantung cara kita lilit paper crepe ni, kalau kemas, kemasla kelopak bunga kita, kalau x,paham-paham la,, mungkin buat sekali dua xjadi, cube lagi ok..hihi..


 sebenarnye, mula-mula nak buat ni,
kalau korang macam tika, tangan kayu kan,,
susah sikit kot rasenya..
mula-mula tika da fade up kot.
tapi memandangkan DIY bunga ni menjimatkan kos yang teramat la banyak.
so tika gagahkan diri mencuba dan mencuba..
akhirnya menjadi la jugak kan,
walaupun xsecantik yang owg len buat..
hihi..
ok lau korang xfaham,,
korang leh tengok sini k,,
dan sini,,

 

2 comments:

my ♥,,,

Search This Blog

Loading...