follower

Friday, April 20, 2012

pengalaman praktikum 1 bhgn 3

as salam... 
enjoy cite tika k...........♥



malam ni tika sangat bosan,
bukan sebab tak de kerja,
banyak je yang nak dibace,
nex week dah exam KOAM..
ape kah KOAM??
Kursus Olahraga Amatur Malaysia..
sebagai guru, kena la amik ni kan.
senang, nanti dah ngaja nak jadi refri ke tau da nak wat pe.
ye tak??
hihi..
harap-harap la kan.
tapi, susah la KOAM ni.
yang da rase tau la kan.

k da merapu,
bebalik pada tajuk entry.
tika nak kongsi pengalaman pertama tika berpraktikum.
jika sebelum ni, tika dok tampal gambar jekkkk,
ari ni nak luah perasaan lak sikit..
hihi..

mula-mula nak praktikum,
nerves yang amat.
ape bende pon kalau yang pertama kita akan nerves kan.
sama la ni pon.
tapi yang syok nye, 
berminggu-minggu sebelum tarikh yang sepatotnya lagi, 
tika da nerves..
yang da rasa tau la..
hikhik.

tapi kan, 
bila da lame kat sekolah ok sangat.
suka lagi ada.

hari pertama, 
bangun punya awalllll..
batch tika ramai, 200 lebih orang guru pelatih, 
so satu sekolah dalam 8-10 orang guru pelatih.
sekolah tika 8 orang.
4 orang daripada kami ada kenderaan sendiri.
macam tika dan 3 orang kawan tika terpaksa la mengupah pemandu peribadi.
ahakkkk..
pemandu peribadi a.k.a pakcik teksi la..
hihi..

ok, 
ari pertama tu,
5.30 a.m da bangun, 
siap-siap dan 6.30 lagi da pegi skolah..
haa..awai tak awai???
jejak je kaki kat dalam sekolah, 
dada dup dap dup dap.
biasa la hari isnin,
ada perhimpunan kan.
murid-murid semua tertumpu pada kami yang berjalan masuk.
 mata mencari-cari papan tanda yang tertulis pejabat.

dengar da murid-murid dok bisik-bisik,
cikgu baru cikgu bau.
masa tu, 
perasaan bercampur baur..
nak kata takut, 
bes jugak sebab dapat perhatian gitu,
hihi,,
tapi nerves.
da la  cari xjumpe..
pusing pusing cari pejabat las-las jumpa.
padahal dekat ja,
kami ja pusing kot jauh.
haha..

pengalaman berdepan guru besar sebagai majikan kita la kan kali tuh.
sebelum ni, 
pbs ja,
p sekolah pon dok goyang-goyang kaki ja.
kali ni nak kena ngaja,
memang lain rasanya.

bila da diberi taklimat sikit,
rasa takut + nerves dah mula hilang sikit demi sikit.
tambah-tambah pengurusan sekolah yang sangat mesra alam la katakan..
hihi..
syukur sangat dapat praktikum kat sekolah macam ni.

lepas da diberi guru pembimbing,
dapat jadual kelas,
tika n kawan-kawan pusing-pusing sekolah
hari mula-mula ni memang rasa macam pbs sikit.
tapi ok la.
sebab dengar dari kawan kat sekolah lain,
semua da sibuk da.
alhamdulillah sekali lagi..

hari pertama dapat relief kelas darjah 2.
wah..
ni sudah baik..
sebelum betol betol ngaja,
kena blaja cara kawal kelas.

haiyyooooo..
excited nya mereka menerima guru baru.
hihi..
diorang ok,
tapi kita kena pandai kawal kelas,
macam biasa,
bila relief nyanyi-nyanyi sikit,
tapi masih masukkan unsur p&p la kan.
minta murid baca dan eja perkataan.
yang mana perkataan tak faham,
tika terangkan.
kadang-kadang ada masa tak terkawal juga.
ok takpa, 
tika jadikan ini sebagai cabaran,
blaja lagi sebelum di"observe".

ok stakat ni dulu la ea.
 ada kije jap,
jap g tika sambung untuk pengalaman yang seterusnya.
insyallah lau ade lebih masa, 
nanti ika kongsi cara kawal kelas,,
ecece..
cam pro dah,
hihi..
tak la,
ni daripada pengalaman kannn.


cikgu tika ngah marah ni! tolong diam!

p/s: thanks yang sudi baca 
 

No comments:

Post a Comment

my ♥,,,

Search This Blog

Loading...