Tuesday, March 5, 2013

tugasan kkp bimbingan dan kaunseling

as salam and welcome..♥

(tugasan kkp bimbingan dan kaunseling..pengenalan sahaja)

1.0 Pengenalan
Kaunseling merupakan satu perhubungan bersemuka di mana seorang klien mendapatkan bantuan kaunselor. Perhubungan ini mempunyai ciri-ciri seperti komunikasi berkesan, saling menghormati, penerimaan kliean secara tulen, penumpuan kepada keperluan dan masalah klien. (Boy dan Pine : 1968).
Menurut Profesor Dr. Othman Mohamed (2000), Kaunselor bimbingan dan kaunseling Universiti Putra Malaysia (UPM), bimbingan merupakan sebahagian daripada proses menolong. Menurutnya lagi, bimbingan melibatkan usaha memberi arahan secara teratur serta mengandungi maklumat yang sesuai bagi menentukan agar sesuatu matlamat tercapai oleh orang yang menerimanya. Lazimnya bimbingan diberikan bagi menentukan kebajikan dan perkembangan diri seseorang individu atau beberapa orang individu. Manakala, kaunseling pula menurut Shertzer and Stone (1968) ialah  satu proses interaksi yang membolehkan individu memahami diri dan situasinya.
Choong Lean Keow di dalam bukunya, Siri Pendidikan Guru, Bimbingan dan Kaunseling Kanak-kanak (2010), terdapat dua belas prinsip bimbingan dan kaunseling. Salah satu daripadanya ialah semua kanak-kanak mempunyai hak untuk mendapatkan bantuan apabila mereka memerlukannya. Justeru, tugasan projek bagi subjek Bimbingan dan Kaunseling Untuk Kanak-kanak sangat bertepatan dengan prinsip ini yang mana kami perlu memilih seorang murid dan mengadakan sesi temu bual dengannya untuk memastikan masalah yang dihadapinya.
Kami telah memilih seorang murid tahap satu daripada kelas 3 Usaha, Sekolah Kebangsaan Bukitr Lintang, Kota Tinggi iaitu Nurin Erina Syazwani. Murid ini dipilih untuk ditemubual kerana dia tidak hadir ke sekolah selama empat hari berturut-turut pada 14 sehingga 18 Februari 2013. Hal ini membuatkan kami  terpanggil untuk mengetahui punca tersebut memandangkan salah seorang daripada kami adalah guru mata pelajaran Dunia Seni Visual yang mengajarnya malahan kami dimaklumkan bahawa sebelum ini juga dia sering kali tidak hadir ke sekolah.
Setelah mendapatkan kebenaran daripada guru kelas serta guru bimbingan dan kaunseling Sekolah Kebangsaan Bukit Lintang, kami telah menjalankan temu bual bersama Nurin Erina Syazwani. Dalam temu bual tersebut, kami telah mengaplikasikan salah satu teknik intervensi iaitu mengenal personaliti melalui lukisan yang mana terdapat dalam Teori Kuadran yang diperkenalkan oleh Joles. Semasa teknik intervensi ini dijalankan, kami menggunakan lagu Ayah dan Ibu oleh Sudirman bagi meransang Nurin Erina Syazwani untuk berada pada minda tanpa sedar. Setelah mendengar lagu tersebut, kami meminta Nurin untuk melukis wajah seseorang inidvidu yang dibayanginya semassa lagu diperdengarkan. Ini untuk membawa Nurin kembali kepada minda sedar. Selepas itu, kami menjelaskan personaliti dirinya berdasarkan apa yang dilukis dan menghubungkaitkan personaliti tersebut dengan perwatakannya sepanjang pemerhatian yang dilakukan di dalam kelas.
Semasa sesi temu bual dijalankan, kami mengaplikasikan beberapa kemahiran melayan dan kemahiran asas kaunseling yang telah disarankan di dalam buku Siri Pendidikan Guru, Bimbingan dan Kaunseling Kanak-kanak (2010), yang ditulis oleh Choong Lean Keow. Antara kemahiran melayan yang digunapakaikan ialah ciri-ciri tingkahlaku yang terkandung dalam akronim SHOVELER iaitu S (pandang terus ke arah kanak-kanak), H (anggukan kepala), O (kedudukan badan yang terbuka), V (percakapan), L ( condong badan ke hadapan), E (kontek mata), dan R (berada dalam keadaan releks). Selain itu, jarak dan kedudukan antara guru dan murid juga penting untuk menimbulkan keselesaan murid. Kami juga menggunakan intonasi suara dan ekspresi muka yang pelbagai di samping sentiasa senyum agar Nurin lebih selesa untuk berkongsi masalahnya.
Kemahiran asas kaunseling yang diaplikasikan semasa sesi temu bual  dijalankan pula seperti menggunakan soalan-soalan terbuka untuk menggalakkan Nurin berkongsi masalahnya. Kami juga banyak menggunakan parafrasa serta dorongan minima untuk menggalakkan Nurin bercerita. Hal ini demikian kerana, Nurin adalah murid tahun tiga yang memerlukan ransangan untuk berkomunikasi. Kami menggunakan refleksi perasaan untuk menyampaikan mesej kepadanya bahawa kami bukan sahaja memahami malah berempati terhadap perasaannya. Kami juga membuat rumusan pada akhir sesi temu bula ini untuk mengenalpasti punca utama masalah Nurin tidak hadir ke sekolah. Selain itu, rumusan juga dilakukan untuk memotivasikan Nurin agar diaa lebih mementingkan persekolahannya selepas ini serta berubah daripada personality yang negatif kepada yang positif.

 ~harap membantu~
 


 

3 comments:

my ♥,,,

Search This Blog