as salam and welcome..♥
(tugasan kkbi bimbingan dan kaunseling-refleksi teknik inventori)
4.0 Refleksi kesan
penggunaan teknik intervensi dalam sesi temubual
Kami
telah mengaplikasikan salah satu teknik intervensi iaitu mengenal personaliti
melalui lukisan yang mana terdapat dalam Teori Kuadran yang diperkenalkan oleh
Joles semasa sesi temu bual bersama XXX murid tahun tiga Usaha,
Sekolah Kebangsaan XX. Semasa teknik intervensi ini dijalankan, kami
menggunakan lagu Ayah dan Ibu oleh Sudirman bagi meransang XXX
untuk berada pada minda tanpa sedar. Setelah mendengar lagu tersebut, kami
meminta xxx untuk melukis wajah seseorang inidvidu yang dibayanginya semassa
lagu diperdengarkan. Ini untuk membawa xxx kembali kepada minda sedar.
Selepas itu, kami menjelaskan personaliti dirinya berdasarkan apa yang dilukis
dan menghubungkaitkan personaliti tersebut dengan perwatakannya sepanjang
pemerhatian yang dilakukan di dalam kelas.
Setelah
menggunakan teknik intervensi yang disarankan dalam Teori Kuadran oleh Joles
ini, boleh dikatakan hampir 80 peratus ciri personaliti yang dinyatakan sama
dengan personaliti dan perwatakan XXX yang sebenar. Hal ini berdasarkan
pemerhatian yang dilakukan semasa pengajaran dan pembelajaran (pdp) di dalam
kelas berlangsung serta melalui maklum balas daripada temu bual tentang murid
ini dengan guru kelasnya semasa XXX berada di tahun satu dan tahun 2.
Personaliti yang pertama yang dapat dikesan melalui intervensi lukisan ini
ialah kuat berusaha dan gigih. Jika dilihat di dalam lukisan yang dilukisnya, XXX banyak menggunakan sebelah atas pada kertas lukisan. Ini sangat terbukti
kerana di dalam kelas, XXX sememangnya dilantik sebagai penolong ketua kelas
kerana sikapnya yang rajin dan gigih berusaha. Selain itu, semasa pdp
Pendidikan Seni Visual dijalankan XXX juga diperhatikan merupakan seorang
yang gigih melakukan apa sahaja tugasan yang diberikan walaupun kadang-kadang
apa yang dilakukannya tidak berhasil. XXX tidak mudah berputus asa, malah
mencubanya buat kali yang berikutnya.
Begitu
juga dengan personaliti yang seterusnya iaitu banyak idea. XXX sering
bertanyakan soalan dan menyumbangkan idea semasa pdp dijalankan. Namun begitu,
kadang kala apabila pdp dijalankan, didapati XXX seolah-olah suka
bersendirian dan ada waktunya dia seorang yang sukar untuk didekati. Tidak
hairanlah jika di dalam kelas, XXX ditempatkan berseorangan di kedudukan
paling belakang di dalam kelas. Kemudian, dia dipindahkan pula di sebelah murid
lelaki di dalam kelasnya. Apabila menemu bual guru kelasnya, kami diberitahu
bahawa XXX seorang murid yang sukar dijangka kerana sikapnya di dalam kelas
kadang kala mengikut ‘mood’ yang tersendiri. Kadang kala dia mudah didekati dan
gigih berusaha tetapi kadang kala dia seolah-olah seperti tidak fokus pada pdp
dan ingin bersendirian.
Personaliti
suka bersendirian ini menepati dengan ciri personaliti seterusnya dalam
intervensi lukisan yang dilakukan iaitu suka mengikut perasaan. Hal ini
demikian kerana dalam lukisan yang dilukis XXX, pemberatan lukisannya banyak
ke sebelah kiri. Apabila ditanya kepada XXX sama ada dia suka membuat sesuatu
mengikut perasaan, dia mengakuinya. Di tambah dengan maklumat daripada guru
kelasnya yang mana XXX seorang murid yang mengikut ‘mood’ semasa pdp
dijalankan, maka jelaslah bahawa ciri personaliti yang dinyatakan dalam Teori
Kuadran membantu kami mengenali XXX dengan lebih tepat. Dalam teori Kuadran
juga dinyatakan bahawa individu yang banyak menggunakan sebelah kiri di dalam
lukisan yang dilukis ialah seorang yang
memerlukan ransangan. Perkara ini jelas terbukti semasa sesi temu bual
dijalankan. XXX boleh bercerita dan meluahkan apa yang terpendam di benak
fikirannya jika diransang melalui soalan-soalan terbuka serta penggunaan
parafrasa dan dorongan minima yang diberikan. Begitu juga semasa di dalam kelas. XXX lebih suka ke hadapan untuk bertanya apa yang perlu dilakukan semasa
aktiviti penghasilan produk seni visual dilakukan. Apabila didemonstrasikan,
dia mendapat ransangan dan acuba untuk melakukan sendiri walaupun tidak dapat
melakukan dengan tepat. Ini membuktikan bahawa inventori ini sangat membantu
kami mengenali XXX dengan lebih dekat.
Selepas
temu bual di jalankan, saya telah menggunakan hasil personaliti yang diperolehi
daripada inventori yang dijalankan untuk memotivasikan XXX agar sentiasa
datang ke sekolah dan berusaha dalam pelajaran untuk membantu bapanya yang
telah berpisah dengan ibunya. Kesan daripada inventori ini juga dapat
menyedarkan XXX bahawa dia sebenarnya seorang murid yang gigih dan rajin
berusaha. Personaliti positif yang dapat dikenal pasti daripada inventori ini
telah kami gunapakaikan untuk menggalakkan XXX untuk terus berusaha dalam
pelajarannya memandangkan dia ada mengatakan yang dia berasa sedih kerana
adiknya yang masih kecil dan belum pandai dalam pelajaran. Oleh itu, kami
menyedarkannya untuk memajukan diri dalam pelajaran memandangkan dia seorang
yang gigih dan kuat berusaha. Pada akhir sesi temu bual ini, kami dapati XXX
lebih bermotivasi untuk terus belajar dan datang ke sekolah kerana gembira
dengan personaliti dirinya yang telah dikenal pasti melalui inventori yang
telah dijalankan.
No comments:
Post a Comment
my ♥,,,