follower

Sunday, February 13, 2011

pEtuA mEnJagA kuKu

salam sayang buat readers semua...

bosan gile malam ni...so belek-belek buku SOAL JAWAB REMEH TEMEH TENTANG TAHARAH ni tadi, jumpe plak tentang petua menjaga kuku.
so, alang-alang tengah bosan ni, tika nak share ngan korang sume la..
  1. amalkan penjagaan kuku yang rapi..ni macam biasa la kan..kite kene la kerap basuh kuku kita..da basuh tu kena lap dan keringkan..ingat, walaupun kuku ni part yang kecil je kat badan kite, tapi part yang paling penting tau..ye la, kita ni kan orang melayu.tak lari makan pakai tangan..nak-nak yang kelantanese tu..kadang-kadang tu makan mee pun pakai tangan.tol tak readers yang kelantanese tuh??hihi..so, kene la jaga kuku kita supaya tak masuk kuman-kuman tuh kat lam mulut terus ke perut n usus-usus kite kan..hihi..lepas da basuh, lap n keringkan tu, rajin-rajinkan la lembapkan kuku tangan serta kaki dengan krim rawatan serta losyen ye...
  2. kerap mengurut bahagian kutikel..tujuan kita urutkan bahagian kutikel ni senanye supaya kuku kita tumbuh dengan baik sebaik baiknye..lagipun,kalau kite selalu urut, kuku kita tak mudah rapuh dan patah tau..ape ingat tulang je perlu kuat,,kuku pun perlu tau..bayangkan kalau kite tak dak kuku...mesti tak leh wat kije kan..sakit wooo..sentuh ngan jari pun sakit lagikan kene bende-bende keras dan tajam....
  3. jangan memotong kuku terlalu pendek..haaa..yang ni yang paling tika xsuke..lau tengok kuku owang yang pendek sangat..sebab tika tengok pun rase sakit..macam mane la diorang yang jenis suke potong kuku sampai rapat-rapat ngan isi ni ea...jangan amalkan tau..bahaya..nanti terpotong isi seklai kang..bahaya...
  4. elakkan tabiat menggigit kuku...ni satu lagi..bukan budak je yang suke gigit kuku ni..ade yang tua pon suke gigit kuku jari ni...nasib baik diuorang tak gigit kuku jari kaki kan..huhu....pade yang suke gigit kuku tu, ingat, bahaye tau ...kat celah-celah kuku tu macam-macam yang lekat mase kite pegang barang.tapi kite xnampak..bile letak jari kuku kat bibir mulut nanti kuman sume masuk dalam mulut..lagipun, macam mana kalau kuku yang digigit tu tertelan?kan da satu masalah plak...kuku pon akan jadi xcantik...betol x??

4 petua ni la yang disarankan dalam buku SOAL JAWAB REMEH TEMEH TENTANG TAHARAH ni...
tapi, sebenanye, banyak je petua menjaga kuku ni kan..kadang-kadang kite memang da amalkan tapi kite tak prasan.macam tika, jarang-jarang tika selalu juga cuci kan kuku dengan liau nipis..untuk buang sel-sel mati..kadang-kadang sapu dengan minyak zaitun.ni nak lembutkan kulit n kuku sekali la...so, kalau ada readers yang ada petua tentang penjagaan kuku ni, kongsi-kongsi la n komen-komen la ye...selamat beramal....

3 comments:

my ♥,,,

Search This Blog

Loading...