follower

Monday, June 18, 2012

fesyen tudung

as salam...
 enjoy cite tika k...........♥

sebuat pasal tudung,
macam-macam sekarang.
kalau nak kejar tak terkejar.
sekarang ni pulak,
ramai artis yang da berhijab/bertudung.
entah nak kata macam trend or ikhlas hati.
itu bukan tugas kita, sebagai manusia untuk pertikaikan,
biar Allah yang menentukan keikhlasan mereka.
yang penting mereka dah melakukan perubahan itu sudah cukup baik.
ye dokkk?
entry tika ni,
tak de la nak menyentuh isu artis berhijab.
cuma terimbau kembali fesyen-fesyen tudung yang pernah tika pakai sampai hari ni.
ikotkan tu,
xde la banyak mana pon.
tika bab-bab fesyen ni,
tika ikut jugak.
tapi lambat sikit la.
kalau orang da mula pakai tudung aidijuma hari ni,
4 5 bulan kemudian baru tika pakai.
lampi bab-bab ni tak pa kan?
hukhuk.

'fesyen tudung tika'
memandangkan tika ni bekas pelajar mrsm,
dah tentu-tentu zaman sekolah dulu tika tak mengikuti langsung fesyen tudung.
di mrsm,
kebanyakkan mrsm hanya membenarkan pelajar perempuan memakai tudung 
tanpa sebarang fesyen.
maksud tika,
kami hanya boleh lepas tudung di depan dada ke bawah tanpa belit or pin 
sana sini.
dan tudung tu mesti berjahit antara kiri dan kanan.
buat macam tudung bulat/labuh tu.
alim tak alim tak?
hihi.
da peraturan kan.
so ikot jek.
then,
lepas jek sekolah,
masuk matrik,
masuk maktab.
ingat lagi,
fesyen tudung yang tika slalu sangat ikot,
fesyen belit-belit macam ni.
 
dulu-dulu kan tak banyak sangat belit-belit.
wat macam ni pon kira stail dah ni..
haha.
jenis tudung masa ni plak,
bawal yang biasa.
cuma yang femes masa ni,
ada batu-batu kat tepi tudung,
macam ni.
 
lagi lebat lagi  menarik la masa tuh.
ahakkk..
ada jugak jenis tudung yang macam bukan bawal,
(kain keras sikit)
ada corak-corak bunga printed macam ni,
 
lepas fesyen ni,
seingat tika,
kua pula shawl/selendang.
ramai pulak yang berminat ngan selendang.
rasanya,
kalau tak silap,
sejarah shawl ni bermula dengan yuna,
ikutkan sebelum ada tudung yang terus sarung macam ikin suka pakai tu.
tapi tika tak berminat dengan tudung pattern.
selendang atau shawl ni jugak ada banyak jenis.
dan cara pakai dia pon boleh dipelbagaikan.
ni masa mula-mula shawl muncul.
kebanyakan pakai macam ni je.
 
sama ada lilit kemas di atas kepala atau
 
sebarkan macam tu ja kat atas bahu.
dan macam-macam lagi la cara yang lain.
lepas tu pulak, 
muncul pulak fesyen shawl yang dipakaikan dengan anak tudung,
contoh macam ni haa..

yang ni kira shawl yang jenis plain, 
murah ja,
dalam RM4 pon dah boleh dapat sekarang ni.
tika suka pakai yang plain sebab boleh pakai dengan macam-macam baju.
inner pon hitam plain.
 ni plak masih cara pakai sama macam yang atas,
cuma jenis shawl printed.
dan inner kaler kelabu.
warna-warni sikit la kan.
tup tap tup tap,
kua pulak fesyen pin untuk tudung.
macam ni.
macam-macam pattern ada,
yang ni macam sepit rambut,
kira style la sapa pakai masa ni,
cara pakai shawl yang sama cuma pinkan dengan sepit rambut macam tu.
 ni pattern pin macam kerongsang baju,
pon cantik, 
dan nampak lagi mewah la.
shawl tu plak,
jenis kain yang jarang macam organza.
walopon jarang,
inner yang dipakai tu boleh tutup rambut,
cuma kena pandai belit supaya tak nampak leher.
lepas tu keluar pulak dah shawl yang ada rambu rambai kat hujungnya.
macam ni.
nampat tak kristal-kristal kat bucu/hujung tudung?
haa yang tu la..
tak cukup dengan berbagai-bagai jenis shawl,
keluar pulak jenis inner/anak tudung.

kat inner tu dihias dengan pin dan macam-macam.
macam fesyen orang arab lak tengok kan?
lepas yang jenis shawl dan anak tudung,
keluar pulak dah cara pakai tudung yang baru,
yang ni kalau tika tak silap,
fesyen ala-ala hana tajima,
pereka baju untuk yuna lau tak silap la.
macam ni plak dah ramai yang pakai..
 
 
cara pakai ni lain sikit dari biasa,
ada banyak cara sebenarnya,
tapi tika slesa pakai yang cara macam ni.
lepas tu,
tika da start buat gaya sendirii..
haha..
tadaaaa..
haha.. belit sana sini dengan tudung/shawl lama-lama.
yang ni pakai shawl.
 
yang ni pulak try pakai tudung 4 segi.
nampak tak belit-belit yang tika dandan tu?
lepas tu,
muncul tudung aidijuma.
tudnung aidijuma ni sebenarnya kembalikan balik fesyen tudung bawal 
yang makin dilupai oleh anak gadis sekarang,
cara pakai pada mulanya macam biasa.
tapi muncul pulak Dian Pelangi dengan gaya tudung yang lebih berbeza.

macam ni haaa...
ni tudung bawal aidijuma (2 ton) dengan cara Dian Pelangi.
macam-macam lagi,
tika tak sempat nak explore dan befesyen dengan tudung jenis ni,
muncul plak tudung bawal printed.
yang macam tika pakai untuk prewedding photoshhoot ari tu.
 
abaikan model-model tak bertauliah dan berbayar tu.
tudung yang tika pakai tu dikenali sebagai tudung bawal printed.
tika pon barun ada dua helai ja.
tak sempat nak kumpul koleksi sejak dekat nak kahwin ni.
hihi.

ape pon fesyen yang kita pakai,
asal tutup aurat itu sudah bagus.
kannnn..

 
 dan tika akhiri entry ini dengan fesyen tudung masa mula-mula lepas habis spm dulu.
haha.
lawak plak.
nampak jelas tak pandai pakai dan berfesyen lagi.

p/s: second time date ngan incik tunang masa ni.. 
merangkap pakwe lagi masa tu..
kirenye, gambar ni dah berusia 5 tahun setengah la.
ni masa umo tika 17..
hikhik..
 

2 comments:

  1. hai as salam tika..slam suai kenai...
    hubby kyra plak suka kyra pakai tudung belit2 tu ja..yang lain tak nak..tapi isteri degil ni pakai juga tudung lain..besa la dia nak kekalkan tahap kecomelan ahaksss sila pengsan
    hehehe
    ok tahap kecomelan time dok bercintan cintun dulu...dulu time bercinta mmg tudung belit tu ja fesyen kyra pakai..dah sekarang dah ada anak muka makin boolat x nyempat nak belit dah..hehehehehe..nyway nice ur blog..heppy ja baca...

    ReplyDelete
  2. hihi.thanks kyra.. tika pon suka gak y belit2,senang n simple. skrg ramai org suka pakai tudung sarung, tp hubby tak kasi pakai, dia kata muka macam indon lau poakai.hihi..

    ReplyDelete

my ♥,,,

Search This Blog

Loading...