PENGENALAN
Perkembangan bahasa Melayu melalui beberapa tahap sebagaimana yang
telah
dijelaskan dalam Topik 3. Kini bahasa Melayu merupakan bahasa yang
dituturkan oleh rakyat Malaysia dalam komunikasi harian.
Pengetahuan
masyarakat di Malaysia tentang bahasa ini tidak dapat dinafikan
amat tinggi
kerana hubungan sosial atau hubungan dagang mengutamakan bahasa
Melayu
khususnya dalam kalangan masyarakat umum di luar bandar.
Perkembangan ini
juga menyaksikan era pemodenan bahasa Melayu. Di Malaysia, istilah
bahasa
rasmi dan bahasa kebangsaan membawa maknanya tersendiri. Bahasa
kebangsaan ialah bahasa yang melambangkan identiti dan kedaulatan
negara
serta berfungsi sebagai alat perpaduan rakyat. Identiti bahasa
kebangsaan
haruslah mencerminkan penggunaan bahasa yang menggambarkan
keseluruhan
masyarakat yang mendiami negara Malaysia. Bahasa rasmi pula
menekankan
penggunaan bahasa dalam situasi rasmi misalnya pentadbiran, sistem
pendidikan negara, urusan perdagangan, acara rasmi dan sebagainya.
Kedudukan bahasa rasmi amat tinggi prestijnya dalam kalangan
pengguna
bahasa kerana bahasa itu merupakan bahasa komunikasi harian dalam
segala
Topik4-Pemodenan dan
Perancangan
Bahasa Melayu
HASIL
PEMBELAJARAN
Pada akhir topik ini, anda seharusnya dapat:
1. Mengenal pasti klasifikasi perancangan bahasa;
2. Menghuraikan perancangan taraf bahasa; dan
3. Membincangkan perancangan korpus bahasa.
TOPIK 4 PEMODENAN DAN
PERANCANGAN BAHASA MELAYU
KONSEP
DAN DEFINISI
Pemodenan bahasa mempunyai pengertian yang khusus bagi menilai
perkembangan sesuatu bahasa. Sukar untuk ditentukan garis pemisah
antara
moden dan tradisi dalam perkembangan bahasa Melayu. Pemodenan
ialah
proses menjadikan bahasa-bahasa yang sudah berkembang maju sebagai
bahasa
media komunikasi, iaitu proses menyatukan masyarakat dunia
bahasa-bahasa
yang kian saling menterjemahkan yang dikenali sebagai cara yang
wajar bagi
bentuk-bentuk moden dalam wacana (Ferguson,1968:32 dipetik
daripada Ismail
Dahaman 2007). Pemodenan bahasa dapat dikatakan bermula dengan
pemodenan kosa kata bahasa Melayu melalui pembentukan korpus dalam
bidang ilmiah yakni pembentukan kata baharu atau istilah.
Perkembangan ini
memperlihatkan kemunculan bahasa Melayu tinggi yang digunakan
dalam
wacana ilmiah yang mempunyai ciri-cirinya tersendiri dengan kosa
kata khusus,
struktur morfologi dan fonologi menjadi lebih kompleks.
Alisjahbana (1965) (Lihat Rajah 4.1) pula
mengatakan pemodenan itu sebagai
usaha-usaha menyesuaikan konsepkonsep,
fikiran-fikiran dan cara-cara
berfikir kebudayaan negara-negara
sedang membangun dengan konsepkonsep,
fikiran-fikiran dan cara berfikir
dunia moden, iaitu memodenkan
kebudayaan untuk kemajuan ilmu,
teknologi dan ekonomi dunia moden.
Pemodenan bahasa dapat dilihat dari
segi fungsi bahasa Melayu itu sendiri,
yakni pada masa dahulu merupakan
bahasa lingua franca kemudian
berkembang menjadi bahasa wacana
ilmu bersifat ilmiah melalui pengayaan
kosa kata atau perbendaharaan kata
dalam bahasa Melayu.
Perancangan bahasa ialah usaha untuk mempertingkatkan komunikasi
dengan
cara mengkaji hubungan antara pengguna bahasa atau mencipta satu
situasi
bahasa. Perancangan bahasa merupakan pembangunan matlamat,
objektif, dan
strategi untuk mengubah cara penggunaan bahasa dalam sesebuah
masyarakat
atau komuniti. Hal ini melibatkan perekasayaan sosial penggunaan
bahasa bagi
4.1TOPIK 4
PEMODENAN DAN PERANCANGAN BAHASA MELAYU
sesebuah negara. Perancangan bahasa merangkumi dua komponen
penting,
iaitu perancangan taraf atau status dan perancangan korpus.
Perancangan taraf
mementingkan peranan yang dimainkan bahasa dalam pembinaan bangsa
(Asmah:1987). Penggunaan satu bahasa rasmi merupakan penetapan
taraf
bahasa dalam sesebuah negara. Usaha ini merupakan urusan rasmi di
peringkat
kerajaan atau pemerintah tentang pemilihan dan peningkatan
penggunaan satu
bahasa dalam pentadbiran negara. Usaha ini dilakukan dengan
bersungguhsungguh
oleh individu, kumpulan, atau organisasi untuk mempengaruhi
penggunaan atau pembangunan satu bahasa sebagai bahasa rasmi.
Perancangan
korpus pula merujuk kepada perubahan dalam bahasa itu sendiri yang
melibatkan penciptaan perbendaharaan kata yang baharu dan
pembakuan atau
penstandardan termasuklah sistem ejaan dan tulisan dalam sesuatu
bahasa.
Dari segi sistem pendidikan, perancangan bahasa yang meletakkan
Bahasa Melayu
sebagai bahasa ilmu telah menggalakkan pelajar, pengajar, guru dan
pensyarah,
penggubal kurikulum, penyedia soalan peperiksaan, dan pentadbiran
menuntut
kegiatan peristilahan bahasa Melayu dipacu dengan lebih laju. Ini
memperlihatkan
proses pemodenan bahasa Melayu berlaku secara terancang, iaitu
melalui
perancangan bahasa. Pelaksanaan dasar bahasa yang menjadikan
bahasa Melayu
sebagai bahasa pengantar di sekolah rendah, menengah dan hinggalah
ke peringkat
institusi pengajian tinggi menggerakkan kegiatan peristilahan yang
didukung oleh
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Banyak Jawatankuasa Istilah (JKI)
telah
ditubuhkan oleh DBP dengan kerjasama institusi pengajian tinggi
awam untuk
mengumpul, membentuk dan menyebar luas istilah bahasa Melayu dalam
bidang
sains asas dan sains gunaan. Perubahan ini menyaksikan perancangan
korpus
bahasa Melayu berkembang dengan cepat sekali.
Globalisasi menyaksikan perkembangan ilmu tanpa sempadan yang
boleh
diterokai oleh mana-mana pihak yang berminat untuk
mempertingkatkan
pengetahuan dalam pelbagai bidang. Hal ini juga memperlihatkan
keutamaan
diberikan kepada bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu antarabangsa
di samping
beberapa bahasa utama lain seperti Perancis, Jerman, Mandarin dan
sebagainya.
Aspek ini amat berkait rapat dengan perancangan bahasa, khususnya
bagi
negara-negara membangun seperti Malaysia yang sedang berusaha
untuk
mempertingkatkan pembangunan ekonomi dan sosial. Bahasa Melayu,
sama
ada dalam penggunaan umum ataupun penggunaan bidang khusus,
merupakan
wahana penting dalam pengembangan ilmu pengetahuan. Perancangan
bahasa
juga merupakan fenomena yang berlaku dalam bahasa untuk tujuan
umum
(BUTU) dan juga bahasa untuk tujuan khusus (BUTK). Asas bagi
perancangan
bahasa bagi bidang khusus ini adalah untuk membolehkan komunikasi
profesional berlangsung dalam bahasa Melayu.
Perancangan bahasa adalah satu proses yang berterusan dan
mengambil jangka
masa yang agak panjang. Perancangan bahasa oleh mana-mana negara
68 TOPIK 4
PEMODENAN DAN PERANCANGAN BAHASA MELAYU
memerlukan pembentukan satu dasar oleh pemerintah. Noss (1971)
melihat hal
ini dari sudut perancangan dasar bahasa yang terbahagi kepada
tiga, iaitu dasar
bahasa rasmi, dasar bahasa pendidikan, dan dasar bahasa am. Dasar
bahasa
rasmi ialah dasar yang dikeluarkan oleh pemerintah yang menentukan
bahasa
yang seharusnya digunakan dalam mencapai matlamat tertentu. Dasar
bahasa
pendidikan ialah dasar bahasa yang dipegang dalam menggunakan
bahasa
sebagai bahasa pengantar di sekolah. Dasar bahasa am ialah dasar
yang secara
tidak rasmi diterima oleh kerajaan mengenai penggunaan bahasa dalam
perdagangan, perhubungan rakyat dan dalam hubungan dengan
orang-orang,
badan-badan atau negara-negara luar (Asmah, 1985. ms 23).
Dalam perkembangan perancangan bahasa, terdapat beberapa istilah
yang
merujuk kepada usaha-usaha untuk merancang atau merencanakan
pembinaan
dan pengembangan bahasa secara sedar. Antaranya :
(a) Perancangan bahasa (language planning),
(b) Perekasayaan bahasa (language engineering),
(c) Politik bahasa (glottopolitics and glossopolitics),
(d) Pengurusan bahasa (language management),
(e) Pemupukan bahasa (language cultivation),
(f) Perawatan bahasa (language treatment), dan
(g) Pembinaan bahasa (language development).
Francis X. Karam (1974) telah memetik pendapat Einar Haugen (Lihat
Rajah 4.2)
bahawa orang yang pertama menggunakan perkataan language planning ialah
Uriel Weinreich dalam satu seminar yang diadakan di Universiti
Colombia.
Namun demikian, orang yang pertama yang menggunakannya sebagai
satu
konsep dan menjelaskan konsep ini sebagai istilah ialah Einar
Haugen sendiri
berdasarkan sebuah makalah yang berjudul Planning for a Standard
Language
TOPIK 4 PEMODENAN DAN
PERANCANGAN BAHASA MELAYU
in Modern Norway (1959) dan kemudian makalah ini ditukar kepada Language
Planning in Modern Norway. Einar Haugen mengatakan bahawa
perancangan
bahasa itu merangkumi kerja-kerja normatif akademi atau
jawatankuasa bahasa,
terhadap semua bentuk usaha yang biasa dikenali sebagai pembinaan
bahasa
dan semua cadangan perubahan atau reformasi bahasa atau pembakuan
standard.
Dalam versi klasik, skema perancangan bahasa Haugen merangkumi
empat
dimensi membentuk pasangan matriks dua-dengan-dua. Bahasa dilihat
sebagai
norma dan fungsi, dan objek perancangan dilihat sebagai masyarakat
dan
bahasa. Satu norma dipilih dan dikodkan melalui ortografi,
tatabahasa dan
leksikal. Pemilihan bahasa tertentu dibuat untuk menduduki tempat
tertentu
seperti bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi.
Kodifikasi dilakukan dengan menentukan norma sesuatu bahasa. Pada
aras
fungsi, bentuk yang dipilih dikodkan untuk dijadikan identifikasi
standard atau
digunakan (implementasi sebagai satu amalan sosial), dan kemudian
dihuraikan.
Peluasan perlu dilakukan untuk membuktikan kemampuan bahasa
menghadapi
kehendak-kehendak semasa dalam segala bidang pengetahuan.
Istilah language planning ini juga digunakan oleh beberapa ahli
bahasa lain
seperti Joshua A. Fishman dalam Advances in Language Planning
(1974) dan
The Impact of Nationalism on Language Planning (1970), Valter
Tauli (dalam
Theory of Language Planning (1974), Bonafacio P. Sibayan (dalam
Language
Planning Processes and the Language Policy: Survey in the
Philipines 1970),
Rubin Jernudd (dalam Can Language be Planned? 1970), Joan Rubin
(dalam Cost
Benefit Analysis in Language Planning 1970), Chaim Rubin (dalam Tentative
Classification of Language Planning Aims 1970), Paul Gavin (dalam
Some
Comments on Language Planning 1970), Fernando Penalosa (1984),
Roger T. Bell
(1976), Khaidir Anwar (1980), Richard B. Noss (1984) dan S. Takdir
Alisyahbana
(1976) (dalam Language Planning for Modernization), dan Asmah Haji
Omar(1979) (dalam Language Planning for Unity and Efficiency).
Language engineering atau perekasayaan bahasa digunakan oleh G.P.
Springer
dalam Early Soviet Theories in Communication (1956), Takdir
Alisyahbana
dalam Language Engineering Moulds Indonesian Language (1961) dan
Language Policy, Language Engineering and Literacy in Indonesia
and Malaysia
(1971), Richard B. Noss (1984), Stephen A. Wurm (1974), Bonifacio
P.
Sibayan(1974) dan Henri Lavondes (1974). Glottopolitics atau
politik bahasa
diperkenalkan oleh Robert A. Hall Jr. (dalam tulisannya berjudul
American
Linguistics 1925-1950 (1951). Selain itu, tokoh bahasa dari
Indonesia seperti
Amran Halim (Politik Bahasa Nasional 1980) dan Lembaga Bahasa
Nasional
Indonesia 1974 turut menggunakan istilah yang sama. Istilah glossopolitics
juga
digunakan oleh Asmah Haji Omar. Language development atau
pembinaan
70 TOPIK 4
PEMODENAN DAN PERANCANGAN BAHASA MELAYU
bahasa dikemukakan juga oleh Richard B. Noss dalam Language Policy
and
Higher Education 1967 untuk pengertian perancangan bahasa yang dilakukan
di
negara-negara di Asia Tenggara. Bagi Noss istilah ini merupakan
sebahagian
daripada ruang lingkup dalam Language Planning (Richard Noss
1984). Tokoh
lain yang menggunakan istilah ini ialah Charles A. Ferguson 1968.
Language
treatment atau perawatan bahasa digunakan oleh Ferdinand Penalosa
(1981)
untuk berbagai-bagai jenis perhatian yang diberikan oleh
masyarakat tentang
bahasa. Jenis perawatan bahasa yang terpenting menurut beliau
ialah
perancangan bahasa. Oleh itu perancangan bahasa merupakan sebahagian
sahaja
daripada perawatan bahasa. Language management atau pengurusan
bahasa,
iaitu bahasa itu dibina dan dipupuk untuk menjadi satu bahasa yang
berkeupayaan dan mampu digunakan untuk mendukung budaya yang
tinggi
serta moden.
Neustupny (1974) menyebut dua istilah lagi, iaitu Cultivation
Approach dan
Cultivation of Language yang menyentuh „...persoalan ketepatan,
kecekapan,
tahap linguistik memenuhi fungsi-fungsi khusus, masalah stail,
sekatan terhadap
kapasiti perhubungan dan sebagainya‰ Istilah Cultivation of
Language menurut
Neustupny mula digunakan oleh P.L. Garvin dalam tulisannya yang
berjudul A
Prague School Reader on Aesthetics Structure and Style (1964).
Selain itu,
terdapat beberapa istilah lain yang dikaitkan dengan perancangan
bahasa, iaitu
A. Peskovskij telah menemukan istilah practical linguistics, iaitu
ilmu bahasa
amali atau linguistik amali. Bruno Migliorini dan Hspang-Hansen
menggunakan
pula istilah applied linguistics atau linguistik terapan atau
gunaan. Punya Sloka
Ray pula memberikan nama prescriptive linguistics atau linguistik
preskriptif.
Einar Haugen telah menggunakan istilah normative linguistics atau
linguistik
normatif. Akhir sekali, Valter Tauli menggunakan istilah Theory of
Language
Planning atau teori perancangan bahasa (lihat Valter Vauli (1974
dan 1968)
dalam J.A. Fishman Advances in Language Planning.)
Rubin dan Jernudd dalam bukunya Can Language Be Planned? (1970) (atau
bolehkah bahasa dirancang?), telah mengatakan bahawa perancangan
bahasa itu
membawa maksud pembuatan keputusan tentang bahasa atau decision
making
about language yakni segala keputusan yang dibuat untuk bahasa.
Hal ini
merangkumi keputusan penetapan taraf bahasa dan bahan bahasa
seperti ejaan,
tatabahasa, istilah, sebutan, dan kosa kata serta hal-hal lain
yang berkaitan
dengan bahasa. Dalam tahun 1971 dan 1974, kedua-duanya
mengutarakan
pandangan lanjutan, iaitu perancangan bahasa sebagai usaha-usaha
yang
tersusun yang diarahkan kepada perubahan yang difikirkan dan
ditimbangkan
secara teliti mengenai kod bahasa atau pertuturan atau
kedua-duanya sekali.
Fishman (1972) (Lihat Rajah 4.3) memberikan takrifan istilah ini
sebagai „usaha
yang tersusun bagi menyelesaikan masalah-masalah bahasa terutama
pada
peringkat kebangsaan‰. Valter Tauli mendefinisikan istilah ini
sebagai kegiatan
TOPIK 4 PEMODENAN DAN
PERANCANGAN BAHASA MELAYU
mengawal atur yang berkaedah dan membaiki bahasa-bahasa yang baru
dan
sepunya di peringkat daerah, negara atau antarabangsa (Valter
Tauli 1974). Das
Gupta (dalam Penalosa 1981) berpendapat bahawa perancangan bahasa
itu ialah
rangkap kegiatan yang difikirkan dan ditimbangkan dengan
hati-hati, dan
direkasayakan secara bersistem untuk menyusun dan membina daya
sumber
bahasa sesebuah masyarakat secara terstruktur dan mengikut jadual
waktu yang
tertentu.
Weinstein (1980) berpandangan bahawa perancangan
bahasa ialah usaha mendapat kuasa dan juga kerajaan
yang bersifat jangka panjang, mempertahankan berserta
dengan penuh sedar (berusaha) bagi mengubah fungsi
sesuatu bahasa dalam sesebuah masyarakat untuk
tujuan menyelesaikan masalah-masalah perhubungan
atau komunikasi.
Springer (1956) dan (1974) yang menggunakan istilah language
engineering telah
memberikan takrif istilah ini sebagai rujukan kepada usaha-usaha
penulisan dan
pembakuan bahasa-bahasa separa baku di Kesatuan Soviet.
Alisyahbana (1961
dan 1974) menggunakan istilah yang sama bagi maksud pedoman
pembinaan
bahasa secara sedar dalam konteks perubahan masyarakat, kebudayaan
dan
teknologi yang lebih besar. Juga dikatakan bahawa istilah ini juga
membawa
maksud pemindahan pengalaman-pengalaman pengekodan yang lalu pada
bahasa-bahasa di Eropah dalam bidang ejaan, kosa kata dan
tatabahasa kepada
bahasa-bahasa yang baru dibina dengan perancangan dan dipertimbangkan
dengan teliti dan rasional.
Ronald Wardhaugh (1988) mengatakan bahawa terdapat dua fokus
perancangan
bahasa, iaitu perancangan taraf atau status, dan perancangan
korpus atau bahan.
Pertama, analisis keperluan dilakukan yang melibatkan analisis
komunikasi pola
sosiopolitik dalam masyarakat. Kemudian, pemilihan satu bahasa
pelbagai
bahasa untuk tujuan perancangan. Tahap ini kadangkala dikenali
sebagai
perancangan status yang merangkumi kodifikasi dan penstandardan.
Kodifikasi
menentukan kriteria yang dikatakan bahasa yang baik manakala
penstandardan
berlaku apabila satu bahasa dipilih sebagai standard yang diikuti.
Kedua-dua
Rajah 4.3: Joshua Fishman.
Sumber: Dipetik daripada
http://images.google.com/images?
TOPIK 4 PEMODENAN DAN
PERANCANGAN BAHASA MELAYU
tahap ini merupakan perancangan status bahasa. Tahap seterusnya
ialah
peluasan dan pelaksanaan. Peluasan melibatkan sebarang aktiviti
yang
mengembangkan pembangunan sesuatu bahasa termasuklah peluasan
leksikal
yang memungkinkan perkembangan bahasa yang dinamis. Pelaksanaan
merupakan proses pemupukan bahasa melalui penghasilan kamus dan
penulisan ilmiah dalam bahasa tersebut. Sebagai tambahan kepada
pelaksanaan
melalui perancangan status dan korpus, penilaian dan maklum balas
perlu
sebagai mekanisme bagi menentukan bagaimana perkembangan usaha
perancangan bahasa bergerak dan sejauh mana keberhasilan usaha
yang
dilaksanakan.
PERANCANGAN
TARAF BAHASA
Perancangan taraf bahasa meliputi kedudukan sesuatu bahasa dalam
hubungannya dengan bahasa lain dalam sistem pemerintahan.
Perancangan taraf
atau status melibatkan perubahan-perubahan fungsi sesuatu bahasa
atau
kelainan bahasa dan hak-hak mereka yang menggunakannya. Hal ini
mementingkan peranan yang dimainkan bahasa dalam pembinaan bangsa.
Penggunaan satu bahasa rasmi merupakan penetapan taraf bahasa
dalam
sesebuah negara. Perancangan taraf bahasa memberi pertimbangan
kepada
beberapa faktor, iaitu identiti kebangsaan, pengetahuan bahasa,
prestij
kebangsaan dan penyertaan bangsa dalam dunia antarabangsa
(Asmah,1987).
Oleh itu perancangan ini dikatakan perancangan dasar bahasa. Dasar
ini
menetapkan peranan yang dipegang oleh sesuatu bahasa dalam
sesebuah
4.2
(a) Berdasarkan buku „Perancangan Bahasa Dengan Rujukan Khusus
Kepada Perancangan Bahasa Malaysia‰, bincangkan tiga dimensi
perancangan bahasa.
(b) Bezakan dasar perancangan bahasa di Malaysia dengan di
Singapura dan di Filipina.
AKTIVITI
4.1
(a) Huraikan dua konsep perancangan bahasa yang dikemukakan
oleh Robin Jernudd dan Fishman.
(b) Bezakan konsep bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi.
SEMAK
KENDIRI 4.1
TOPIK 4 PEMODENAN DAN
PERANCANGAN BAHASA MELAYU
negara. Fernando Penalosa (1981) memetik pandangan Heinz Kloss
yang
mengatakan bahawa terdapat enam unsur dalam perancangan taraf
bahasa:
(a) Pertama, dasar bahasa rasmi yang tunggal seperti di Indonesia,
negara
Thai, dan Perancis. Di negara-negara tersebut, bahasa rasmi
digunakan
dalam semua sistem pentadbiran kerajaan. Tidak ada bahasa-bahasa lain
yang digunakan dalam sebarang upacara rasmi kerajaan.
(b) Kedua, dasar bahasa rasmi yang mengandungi lebih daripada satu
bahasa.
Misalnya di Brunei Darussalam yang menggunakan bahasa Melayu dan
bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi secara bersama. Di Kanada
juga,
bahasa Inggeris dan bahasa Perancis digunakan secara meluas,
manakala di
Switzerland menggunakan empat bahasa rasmi, iaitu Perancis,
Jerman, Itali
dan Romansch.
(c) Ketiga, bahasa rasmi di negeri bahagian (regional official
language) seperti
bahasa Ibo di Nigeria Timur dan bahasa Tamil di Tamil Nadu.
(d) Keempat, bahasa yang dinaikkan taraf (promoted language),
iaitu bahasa
yang tidak mempunyai taraf rasmi tetapi digunakan oleh kerajaan
untuk
berurusan dengan masyarakat dalam urusan rasmi. Misalnya bahasa
Sepanyol di barat daya Amerika Syarikat oleh penduduk setempat dan
pegawai kerajaan.
(e) Kelima, bahasa yang diizinkan (tolerated language), iaitu
bahasa yang
bukan bahasa rasmi tetapi dibenarkan untuk digunakan oleh
penuturnya.
Ini berlaku di sempadan negara Perancis, antara negara Perancis
dan
Sepanyol terdapat satu suku bangsa yang mempunyai bahasa mereka
sendiri, iaitu bahasa Basque.
(f) Keenam, bahasa yang dilarang, iaitu bahasa yang tidak
dibenarkan oleh
pemerintah seperti bahasa Turki di Asia Tengah sewaktu
pemerintahan
Tzar Rusia.
Pembuatan keputusan tentang dasar dan perancangan bahasa lahir
daripada
keperluan sosiopolitik. Perancangan bahasa juga dilakukan demi
mengurangkan
kepelbagaian linguistik dalam sesebuah negara yang multibahasa dan
multibangsa. Pada kebiasaannya perancangan dalam bahasa untuk
tujuan
khusus (BUTK) pula digerakkan ke arah perkembangan peristilahan
yang belum
lagi wujud dalam bahasa berkenaan. Misalnya negara-negara di
Afrika yang
perlu mengembangkan peristilahan bahasa ibunda mereka untuk
berkomunikasi
dalam bidang khusus. Terdapat juga negara-negara yang memilih
untuk
menggunakan bahasa Inggeris atau bahasa Perancis bagi mendapatkan
ilmu
bidang khusus kerana menganggap bahasa ibunda mereka tidak dapat
mendukung konsep-konsep yang terdapat dalam bidang khusus ini. Apa
pun
keputusan yang diambil oleh pihak yang berwibawa dalam menentukan
perancangan taraf bahasa, semangat kecintaan kepada bahasa ibunda
perlulah
TOPIK 4 PEMODENAN DAN
PERANCANGAN BAHASA MELAYU
menjiwai pembuat dasar. Perancangan taraf bahasa Melayu di
Malaysia boleh
dibahagikan kepada dua zaman, iaitu zaman sebelum merdeka dan
zaman
selepas merdeka.
4.2.1
Perancangan Taraf Bahasa Melayu Sebelum
Merdeka
Bagi zaman pertama, yakni sebelum tahun 1957, Malaysia yang
dikenali sebagai
Tanah Melayu berada di bawah penjajahan British. Kerajaan British
tidak
membuat sebarang dasar untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai
bahasa rasmi
dan bahasa kebangsaan negara ini. Oleh itu usaha perancangan
bahasa bersifat
individu semata-mata. Usaha-usaha ini dijalankan oleh tokoh
seperti Abdullah
bin Abdul Kadir Munsyi. Beliau merupakan orang Melayu yang pertama
menyatakan pendiriannya sikap orang Melayu terhadap bahasa Melayu.
Kesedaran orang Melayu terhadap bahasanya telah menyebabkan mereka
bertindak memajukan dan memperjuangkan kedudukannya dalam
masyarakat
Melayu di semenanjung Tanah Melayu. Kumpulan ini merupakan
kumpulan
guru dan wartawan Melayu menggunakan ruang akhbar untuk
menyuarakan
pandangan mereka. Fungsi dan perkembangan bahasa Melayu seperti
ejaan,
sebutan, istilah, tatabahasa, perkamusan dan sebagainya sering
dijadikan bahan
perbincangan. Pertubuhan yang terlibat pula ialah Pakatan Belajar
Mengajar
Pengetahuan Bahasa (1888), Persaudaraan Sahabat Pena (1949), ASAS
50 (1950),
Lembaga Bahasa Melayu (1950) dan Persekutuan Bahasa Melayu
Universiti
Malaya (1955). Kegiatan ini berlangsung dalam bentuk kongres,
iaitu Kongres
Bahasa dan Persuratan Melayu Pertama (1952), Kongres Bahasa dan
Persuratan
Melayu Ke-2 (1954), dan Kongres Persuratan Melayu Ke-3 (1956).
Antara perkara
yang telah dicadangkan dalam ketiga-tiga kongres tersebut meliputi
keperluan
penggunaan tulisan Rumi bagi bahasa Melayu, memorandum penubuhan
Balai
Pustaka, penyatuan Bahasa Melayu dengan Bahasa Indonesia, dan
perkembangan bahasa Melayu dalam dunia pendidikan khususnya di
sekolahsekolah
rendah dan menengah.
4.2.2
Perancangan Taraf Bahasa Melayu Selepas
Merdeka
Perkembangan perancangan bahasa Melayu selepas tahun merdeka
(1957)
menyaksikan peningkatan taraf bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan.
Perkara 152 Perlembagaan Malaysia memperuntukkan bahasa Melayu
sebagai
bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi. Perlembagaan ini hanya
membenarkan
penggunaan bahasa Inggeris dalam tempoh sepuluh tahun selepas
merdeka.
Akta Bahasa Kebangsaan 1963 yang berkuatkuasa pada 11 April 1963
memperuntukkan pula mengenai tulisan bagi bahasa kebangsaan,
bentuk angka
TOPIK 4 PEMODENAN DAN
PERANCANGAN BAHASA MELAYU
dan bahasa dalam borang rasmi kerajaan. Pada 1 Julai 1972, Akta
Bahasa
Kebangsaan 1963/1967 diluluskan hasil semakan kepada Akta Bahasa
Kebangsaan tahun 1963 dan 1967. Akta ini menjelaskan bahawa bahasa
kebangsaan hendaklah digunakan bagi maksud rasmi. Akta-akta ini
memberi
taraf dan kedudukan undang-undang kepada bahasa Melayu menjadi
bahasa
kebangsaan dan bahasa rasmi negara.
Pemilihan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan disebabkan
beberapa
faktor seperti yang berikut (Raja Muktaruddin Raja Mohd. Dain,
1982:13):
(a) Bahasa Melayu merupakan bahasa lingua franca di kepulauan asia
tenggara? sejak awal lagi. Oleh itu kaum bumiputera di daerah ini,
walaupun menuturkan bahasa mereka sendiri, mereka menerima dan
menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perantara. Bahasa Melayu
telah tersebar luas sejak awal lagi kerana perhubungan yang
dijalankan
oleh penduduk daerah ini sejak dahulu lagi. Kegiatan perdagangan
dan
pengembangan agama melahirkan interaksi antara penduduk dengan
menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
(b) Bahasa Melayu mempunyai ciri-ciri sejarah, keetnikan, autonomi
dan daya
hidup. Bahasa Melayu mempunyai tradisi kesusasteraan bertulis
sejak dulu
lagi. Bahasa Melayu telah mempunyai sistem tulisannya tersendiri,
bermula dengan tulisan Melayu kuno, sistem tulisan Jawi dan
sekarang
sistem tulisan rumi. Bahasa Melayu begitu fleksibel dan boleh
menyerap
unsur asing dan sifat ini membolehkan Bahasa Melayu maju.
(c) Bahasa Melayu mempunyai jumlah penutur yang besar. Pada masa
itu
penutur bahasa Inggeris hanya terdapat di bandar-bandar besar
sahaja.
Begitu juga halnya dengan kaum lain. Orang Cina mempunyai banyak
dialek dan hal yang sama dengan orang India. Oleh itu tidak
praktikal
memilih bahasa lain kecuali bahasa Melayu.
(d) Bahasa Melayu boleh diterima sebagai lambang untuk dijadikan
identiti/jati diri kedaulatan negara. Bahasa Melayu diterima
sebagai bahasa
kebangsaan, bahasa yang menyatukan rakyat.
Perancangan bahasa biasanya amat rapat dengan masalah
sosiopolitik. Oleh itu ahli
sosiologi dan ahli sains politik merupakan golongan pertama
dikenal pasti dapat
membantu perkembangan ini. Badan politik Melayu yang menjadikan
isu bahasa
sebagai bahan kempen, iaitu UMNO dengan lantang memperjuangkan
keunggulan
bahasa Melayu di samping parti-parti politik dan
pertubuhan-pertubuhan
nasionalisme lain seperti PAS, Kesatuan Melayu di Semenanjung,
ASAS 50,
Persekutuan Bahasa Melayu Universiti Malaya, PENA, Persatuan Pelajar-Pelajar
Maktab Perguruan Bahasa, dan sebagainya. UMNO sebagai sebuah parti
politik,
telah menjadikan isu bahasa sebagai bahan kempen. UMNO telah
memenangi
pilihan raya dengan mempertahankan isu bahasa Melayu sebagai
bahasa rasmi dan
TOPIK 4 PEMODENAN DAN PERANCANGAN BAHASA
MELAYU
bahasa kebangsaan. Berikutan ini, Allahyarham Tun Abdul Razak
telah
mengumumkan penubuhan Balai Pustaka (kini DBP), iaitu Jabatan
Bahasa dan
Kesusasteraan pada tahun 1956. ASAS 50 􀄃
sebuah pertubuhan karyawan
seni yang
memperjuangkan kepentingan bahasa Melayu dari segi menentukan
ejaan hingga
kepada perjuangan memberi status bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan.
ASAS 50 telah memperjuangkan pemakaian tulisan rumi secara rasmi
dan
mencadangkan agar Balai Pustaka ditukar menjadi Dewan Bahasa dan
Pustaka
1956. Laporan Pelajaran Razak 1956 mencadangkan penggunaan satu
jenis sekolah
yang menggunakan bahasa kebangsaan dan memperjuangkan supaya
bahasa
Melayu diberikan nilai ekonomi. Persekutuan Bahasa Melayu
Universiti Malaya
(PBMUM) telah bergerak sejak tahun 1955 dan telah juga turut dalam
perjuangan
menentukan kedudukan Bahasa Melayu. Persatuan Pelajar-Pelajar
Maktab
Perguruan Bahasa (PPBPM) tahun 1959 telah mengadakan tunjuk
perasaan untuk
menuntut supaya bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar di maktab
perguruan.
PENA yang ditubuhkan pada Februari 1961 telah memperjuangkan
pelaksanaan
bahasa Melayu dalam sistem pendidikan negara. Barisan Bertindak
Bahasa
Kebangsaan (BBBK) turut berjuang melaksanakan kehendak
perlembagaan seperti
termaktub dalam Perlembagaan 152.
Satu akta untuk mendiri dan menubuhkan satu badan yang bernama
Lembaga
Pengelola Dewan Bahasa dan Pustaka untuk menggalakkan perkembangan
bahasa dan kesusasteraan Melayu. Akta ini hanya boleh dipakai di
Malaysia
Barat sahaja. Akta ini dinamakan Akta Dewan Bahasa dan Pustaka
1959 Akta 213
(disemak 1978). Akta Dewan Bahasa dan Pustaka 1995 Akta 930
(pindaan dan
perluasan 1995) merupakan satu akta untuk meminda Akta Dewan
Bahasa dan
Pustaka 1959, dan untuk memperluas Akta tersebut, sebagaimana yang
dipinda,
ke negeri Sabah dan Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan.
Bahagian 6A 􀄃
Lembaga hendaklah menjadi pihak berkuasa penyelaras yang tunggal
berkenaan
membentuk, mencipta dan membakukan istilah dalam bahasa
kebangsaan.
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada mulanya ditubuhkan sebagai
sebuah
jabatan di bawah Kementerian Pelajaran pada bulan Jun 1956 dan
dikenali
sebagai Balai Pustaka. Balai Pustaka kini dijadikan sebagai
perbadanan di bawah
Kementerian Pelajaran dan diberi nama baru, iaiatu Dewan Bahasa
dan Pustaka
pada bulan Ogos 1959. Matlamat DBP yang ditetapkan oleh Seksyen
5(1)
Ordinan 1959, dengan pindaan pada tahun 1972 adalah seperti yang
berikut:
(i) Memaju dan memperkayakan bahasa kebangsaan
(ii) Memajukan bakat kesusasteraan, terutama dalam bahasa
kebangsaan
(iii) Mencetak atau menerbitkan atau membantu usaha percetakan
atau
penerbitan buku-buku, risalah-risalah dan lain-lain bentuk
persuratan
dalam bahasa kebangsaan
TOPIK 4 PEMODENAN DAN
PERANCANGAN BAHASA MELAYU
(iv) Menyamakan ejaan dan bunyi sebutan dan menggubal istilah yang
sesuai
dalam bahasa kebangsaan
Matlamat jangka panjang DBP ialah menjadikan Bahasa Melayu sebagai
bahasa
komunikasi yang cekap dan berkesan dalam semua bidang terutama
dalam
bidang pentadbiran negara, dalam bidang pengajian tinggi, dan
dalam kegiatan
yang maju dan kompleks seperti kegiatan intelektual, kegiatan
kebudayaan,
ekonomi dan perdagangan. Tugas DBP adalah untuk menimbulkan
keyakinan
orang ramai terhadap kecekapan bahasa Melayu, terutama melalui
pembinaan
dan pengembangan korpus bahasa. Jelas, perancangan taraf bahasa
Melayu telah
berjaya menentukan dasar yang harus diikuti oleh kerajaan dalam
menentukan
hala tuju dan pembangunan pendidikan yang seharusnya berteraskan
bahasa
Melayu sebagai bahasa ilmu dan meletakkan bahasa Melayu sebagai
salah satu
daripada bahasa utama setanding dengan bahasa-bahasa lain di dunia
ini.
PERANCANGAN
KORPUS BAHASA
Perancangan korpus pula merujuk kepada perubahan dalam bahasa itu
sendiri
yang melibatkan hal-hal seperti pembinaan ortografi (pembakuan
atau
pemiawaian termasuklah sistem ejaan dan tulisan dalam sesuatu
bahasa),
pembinaan penggunaan kata baru yang difikirkan dan dipertimbangkan
dengan
teliti supaya bahasa itu dapat diperluaskan penggunaannya
(sumber-sumber
baru kosa kata dan penciptaan perbendaharaan kata) termasuklah
penggubalan
istilah, penyediaan kamus, dan kesusasteraan. Asmah Haji Omar
(1985:22)
mengatakan bahawa perancangan korpus bahasa tidak lain daripada
pembinaan
bahasa kerana perancangan bahasa ini meliputi penciptaan
istilah-istilah baharu,
perubahan-perubahan yang dilakukan dalam sistem ejaan dan
morfologi,
pengambilalihan sistem tulisan baharu, dan sebagainya. Perancangan
korpus
atau bahan melibatkan pembinaan ortografi yang menetapkan sistem
ejaan
rasmi bagi sesuatu bahasa.
Ismail Dahaman (2007) mengatakan bahawa usaha perancangan korpus
bahasa
termasuklah aktiviti pengayaan kosa kata umum dan ilmu melalui
pembentukan
istilah baharu, penyusunan kamus pelbagai jenis, penyempurnaan
sistem ejaan
Rumi dan Jawi, sebutan baku, penyelidikan dan pendokumentasian
korpus
4.3
(a) Bincangkan peranan yang dimainkan oleh badan bukan kerajaan
dalam perancangan bahasa di Malaysia.
(b) Huraikan peranan DBP dalam melaksanakan perancangan
bahasa di Malaysia.
SEMAK
KENDIRI 4.2
TOPIK 4 PEMODENAN DAN
PERANCANGAN BAHASA MELAYU
bahasa pada peringkat nasional dan dalam pelbagai sektor kehidupan
masyarakat. Ferguson (1968) mengatakan bahawa apabila bahasa
vernakular
dirancang untuk membentuk bahasa baku, terdapat tiga komponen
penting,
iaitu pengabjadan, pemodenan, dan pembakuan. Pengabjadan ialah
proses
merancang penulisan bahasa, iaitu pemilihan aksara, sistem ejaan,
pemantapan
tatabahasa, penggubalan istilah, penambahan kosa kata, perkamusan,
dan
sebagainya. Usaha ini bagi memastikan bahawa sesuatu bahasa itu
mampu
untuk bersaing dan hidup supaya menjadi wahana untuk penyampaian
ilmu
dalam sains dan teknologi serta membentuk peradaban moden yang
teguh,
kukuh dan mantap.
Ronald Wardhaugh (1998) mengatakan bahawa perancangan korpus
bahasa itu
termasuklah pembinaan ortografi, sumber-sumber baharu kosa kata,
kamus,
kesusasteraan dan penggunaan bahasa. Oleh itu dapat disimpulkan
bahawa
perancangan korpus bahasa melibatkan beberapa unsur, iaitu
pemilihan dan
perancangan aksara, penyusunan ejaan, pemantapan tatabahasa,
penggubalan
istilah, penyeragaman sebutan baku, pembakuan kosa kata dan penyusunan
kamus, pembakuan ungkapan, penyelarasan laras bahasa, penyelarasan
wacana
bahasa, penulisan hasil karya kesusasteraan, dan pengajaran bahasa
pertama dan
bahasa kedua. Logistik perancangan bahasa mengandungi tiga perkara
penting,
iaitu pakar bahasa dan perancang bahasa, institusi perancangan
bahasa, dan
sumber kewangan bagi membiayai perancangan bahasa.
Perancangan bahasa melibatkan banyak tahap. Pertama, analisis
keperluan
dilakukan yang melibatkan analisis komunikasi pola sosiopolitik
dalam
masyarakat. Kemudian, pemilihan satu bahasa pelbagai bahasa untuk
tujuan
perancangan. Tahap ini kadangkala dikenali sebagai perancangan
status yang
merangkumi kodifikasi, penstandardan, perluasan dan pelaksanaan.
Sebagai
tambahan kepada pelaksanaan melalui perancangan status dan korpus,
penilaian
dan maklum balas perlu sebagai mekanisme bagi menentukan bagaimana
perkembangan usaha perancangan bahasa bergerak.
4.3.1
Peristilahan Dalam Kerangka Perancangan
Bahasa
Melayu
Asmah Haji Omar (2000) menyifatkan istilah Bahasa Melayu merupakan
pengisi
kepustakaan ilmu abad ke-21. Ahli linguistik merupakan golongan
yang
berfungsi sebagai anggota yang membantu penilaian menentukan
bahasa, atau
dialek khususnya dari segi pemiawaian morfologi dan sintaksis atau
perkembangan perbendaharaan kata teknikal. Pendidik pula membantu
melaksanakan dasar pendidikan negara yang menggunakan bahasa
Melayu
dalam sistem pendidikan melalui program yang telah dirancang
secara nasional.
TOPIK 4 PEMODENAN DAN
PERANCANGAN BAHASA
Penulis dan seluruh anggota masyarakat perlu digerakkan supaya
menulis
dalam bahasa Melayu.
Antia (2000) mengatakan bahawa perancangan bahasa berorientasikan
pengurusan peristilahan amat penting kerana peristilahan dan
Bahasa Untuk
Tujuan Khusus (BUTK) sebagai komuniti akademik mempunyai kontak
yang
agak terhad. Sebagai label (linguistik dan bukan linguistik) dalam
bidang
khusus, peristilahan mempunyai peranan sebagai pemeroleh,
penyimpan,
pencipta, penghubung, perwakilan, dan pemindah ilmu dalam bidang
khusus.
Di Malaysia, peristilahan merupakan unsur yang penting dalam
perancangan
bahasa sebagai korpus bagi pengembangan dan pengayaan khazanah
perbendaharaan bahasa, khususnya bahasa Melayu. Peristilahan
sebagai bidang
ilmu menamakan konsep, menghasilkan istilah baharu, menyimpan dan
menyebarkan istilah, melancarkan komunikasi dalam bidang khusus
selalunya
dikaitkan dengan perancangan bahasa. Perancangan bahasa dan
peristilahan
dalam komuniti akademik seharusnya saling berhubungan agar ilmu
pengetahuan daripada luar dapat dipindahkan ke dalam bahasa
ibunda.
Peristilahan merupakan aspek penting dalam perancangan bahasa.
Komuniti peristilahan lebih banyak menumpukan kepada subjek bidang
khusus
yang mengkaji ilmu tentang unit, struktur, representasi, evolusi
dan
pemerolehan pengetahuan. Komuniti perancangan bahasa pula melihat
evolusi
ini berterusan dalam masyarakat dan pilihan bahasa oleh pakar
bidang sudah
beralih daripada bahasa Melayu kepada bahasa Inggeris. Bahasa
Melayu
memerlukan satu mekanisme untuk mengawal perluasan fungsi bahasa
Inggeris
dalam domain khusus ini. Walaupun terdapat rungutan tentang
ketidakupayaan
bahasa Melayu berfungsi sebagai bahasa ilmu namun usaha badan
perancang
bahasa di Malaysia yang ditubuhkan berdasarkan Akta yang
diluluskan oleh
Parlimen, iaitu Dewan Bahasa dan Pustaka, perlu dianggap penting.
Peristilahan
dalam kerangka perancangan bahasa khususnya di Malaysia perlulah
mengambil kira beberapa aspek penting, iaitu bahan yang digunakan
sebagai
korpus, teori dan kaedah yang diterapkan sebagai salah satu aspek
penting
dalam perancangan bahasa Melayu.
Peristilahan juga membantu pengguna bahasa memberikan makna kepada
bentuk istilah tertentu. Di samping itu kelahiran glosari istilah
atau kamus istilah
merupakan usaha mengorganisasikan pengurusan peristilahan secara
tersusun.
Ini juga dapat menjamin penyebaran istilah dalam kalangan
masyarakat
pengguna. Selain itu, peristilahan juga membantu penilaian istilah
yang
dihasilkan. Dalam peristilahan penstandardan merupakan fenomena
yang biasa
dan diterima umum malah menyumbang penyelesaian kepada masalah
ketaksaan dalam komunikasi. Pemiawaian dilakukan pada tahap
tertentu
misalnya lima tahun sekali untuk memastikan proses kemas kini yang
dinamik
dalam peristilahan. Pengurusan peristilahan juga memerlukan bank
data
TOPIK 4 PEMODENAN DAN
PERANCANGAN BAHASA MELAYU
peristilahan yang sentiasa dikemas kini dan dihubungkan dengan
semua badan
peristilahan di dunia. Penyebaran dan penggunaan istilah secara
meluas perlu
dijanakan dengan adanya teknologi dan perisian terkini.
Pada peringkat awal perkembangan peristilahan, terdapat kelemahan
dari segi
kepakaran dan kemudahan bagi menggerakkan kegiatan peristilahan.
Pada
waktu itu mereka yang terlibat dalam peristilahan bukanlah ahli
peristilahan
tetapi merupakan pakar bidang khusus. Usaha yang dijalankan oleh
DBP melalui
penubuhan jawatankuasa istilah telah menghasilkan istilah dalam
bidang
pentadbiran dan urusan kerajaan yang meliputi nama kementerian,
jabatan,
pejabat, pangkat, jawatan, nama surat, dan borang. Kegiatan
peristilahan
semakin pesat apabila pada tahun 1983, semua institusi pengajian
tinggi
menggunakan bahasa Melayu sepenuhnya dalam pengajaran dan
pembelajaran.
Peristilahan semakin penting apabila kegiatan penterjemahan bidang
sains juga
semakin berkembang. Sepanjang tahun 1959-1975, terdapat tiga
pedoman
pembentukan istilah yang telah dihasilkan: Pedoman Membentuk
Istilah Baharu
(1961); Dasar, Cara dan Pedoman Membentuk Istilah Baharu Bahasa
Melayu
DBP (1971); dan Pedoman Pembentukan Istilah Universiti Malaya
(1971).
Pedoman Umum Pembentukan Istilah Bahasa Melayu (PUPI) menjadi
penanda
bermulanya zaman pembentukan istilah selepas 1975. Pedoman ini
telah
diisytiharkan pemakaiannya oleh Y.B. Menteri Pelajaran Malaysia
dan Menteri
Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia serentak mulai 30
Ogos 1975.
Pedoman ini dikatakan umum kerana kaedah-kaedah dalam pedoman ini
dapat
digunakan sebagai panduan untuk membentuk istilah dalam apa juga
bidang
ilmu (Hassan Ahmad: 1981). Pedoman ini telah digunakan oleh
Jawatankuasa
Istilah (JKI) di dalam DBP dan juga di luar DBP. Pedoman ini
disemak semula
pada tahun 1992. Terdapat juga beberapa JKI menyediakan pedoman
tambahan
yang membolehkan JKI ini membentuk istilah khusus. Pedoman
tambahan ini
adalah sebagai pelengkap dan ketentuan pembentukan istilah sahaja.
4.3.2
Perkamusan Dalam Kerangka Perancangan
Bahasa
Melayu
Perkamusan sebagai korpus bahasa sama pentingnya dengan
peristilahan
sebagai wahana ilmu dalam meningkatkan kedudukan bahasa Melayu
sebagai
bahasa moden. Kosa kata yang terkumpul dalam kamus merupakan
rakaman
penggunaan bahasa yang digunakan pada ketika bahasa tersebut
dirakamkan.
Perkamusan Melayu mempunyai sejarah yang panjang. Menurut Asmah
Haji
Omar (1987), kamus Melayu yang paling awal yang pernah diketahui
ialah
senarai kata Melayu-Cina yang terdiri daripada 482 kata entri yang
dikumpulkan
antara 1403M-1511M, seperti yang dihuraikan oleh C.O.Blagden dalam
karangannya yang bertajuk „A Chinese Vocabulary of Malacca Malay
Words dan
TOPIK 4 PEMODENAN DAN
PERANCANGAN BAHASA MELAYU
Phrases Collected Between A.D. 1403 and 1511‰, dalam Bulletin of
the School of
Oriental and African Studies, Vol.VI, 1930-32, (h. 715-749).
Daftar kata tertua
dikatakan merupakan catatan daftar kata Itali-Melayu yang
dihasilkan oleh
Pigafetta pada tahun 1521. Senarai kata ini dinamakan Daftar Kata
Orang Islam.
Pada tahun 1623 muncul kamus Melayu yang lebih baik, iaitu kamus
Belanda-
Melayu yang berjudul Vacabularian ofte Woord-boek naer ordre
vanden
Alphabet inEt Duytsch-Maleysch ende Maleysch-Duytsch. Kamus ini
disusun
oleh Casper Wiltens dan Sebastianus Dankaerts. Sejak tahun 1950,
terdapat dua
kamus yang dihasilkan, iaitu Kamus Am Bahasa Melayu dan Kamus
Melayu (di
Indonesia dikenali sebagai Kamus Modern Bahasa Indonesia dan Kamus
Umum
yang diterbitkan pada tahun 1954 dan 1952). Selepas tahun 1950,
telah muncul
beberapa kamus besar dan juga institusi-institusi formal yang
berusaha
menyusun kamus seperti Dewan Bahasa dan Pustaka dan juga Pusat
Bahasa
Indonesia. Era ini ditandai dengan kemunculun Kamus Umum Bahasa
Indonesia
susunan W.J.S Poerwadaminta pada tahun 1952 yang telah menyimpan
20 ribu
entri. Kamus ini dijadikan asas bagi penghasilan Kamus Dewan oleh
Dewan
Bahasa dan Pustaka. Perbincangan tentang tajuk ini akan dinyatakan
secara
perinci dalam Topik 8, Perkamusan Bahasa Melayu.
4.3.3
Sistem Ejaan Dalam Kerangka Perancangan
Bahasa
Melayu
Sistem Ejaan Rumi dalam bahasa Melayu telah mengalami beberapa
perubahan.
Sistem ejaan yang terawal ialah Sistem Ejaan Marsden (1812),
diikuti oleh Sistem
Ejaan Ophuisjen (1901), Sistem Ejaan Wilkinson (1902), Sistem
Ejaan ZaEba
(selepas 1904), Sistem Ejaan Fajar Asia (1943), Sistem Ejaan
Suwandi (1947),
Sistem Ejaan Kongres (1956/57), Sistem Ejaan Malindo (1959) dan
akhir sekali,
Sistem Ejaan (Rumi) Bersama 1967. Perbincangan tentang tajuk ini
akan
dinyatakan secara perinci dalam Topik 7, Sejarah Perkembangan
Sistem Ejaan
Rumi Bahasa Melayu.
Kesimpulannya, perancangan bahasa Melayu perlu mempunyai iltizam
yang
tinggi dan pelaksanaannya juga dilakukan dengan rasa keyakinan
bagi
meletakkan tarafnya sebagai salah satu bahasa ilmu di dunia ini.
(a) Huraikan perancangan peristilahan saintifik di Malaysia.
(b) Hubung kaitkan perancangan bahasa dan pembinaan negara dalam
konteks negara Malaysia.
AKTIVITI
4.2
TOPIK 4 PEMODENAN DAN
PERANCANGAN BAHASA MELAYU
􀄆 Di Malaysia, istilah bahasa rasmi dan bahasa
kebangsaan membawa
maknanya tersendiri. Bahasa kebangsaan ialah bahasa yang
melambangkan
identiti dan kedaulatan negara serta berfungsi sebagai alat
perpaduan
rakyat.
􀄆 Pemodenan bahasa dapat dilihat dari segi fungsi
bahasa Melayu itu sendiri,
yakni pada masa dahulu merupakan bahasa lingua franca kemudian
berkembang menjadi bahasa wacana ilmu bersifat ilmiah melalui
pengayaan kosa kata atau perbendaharaan kata dalam bahasa Melayu.
􀄆 Pemodenan bahasa dapat dikatakan bermula dengan
pemodenan kosa kata
bahasa Melayu melalui pembentukan korpus dalam bidang ilmiah yakni
pembentukan kata baharu atau istilah. Perkembangan ini
memperlihatkan
kemunculan bahasa Melayu tinggi yang digunakan dalam wacana ilmiah
yang mempunyai ciri-cirinya tersendiri dengan kosa kata khusus,
struktur
morfologi dan fonologi menjadi lebih kompleks.
􀄆 Perancangan bahasa ialah usaha untuk
mempertingkatkan komunikasi
dengan cara mengkaji hubungan antara pengguna bahasa atau mencipta
satu situasi bahasa. Perancangan bahasa merupakan pembangunan
matlamat, objektif dan strategi untuk mengubah cara penggunaan
bahasa
dalam sesebuah masyarakat atau komuniti.
􀄆 Perancangan taraf bahasa meliputi kedudukan sesuatu
bahasa dalam
hubungannya dengan bahasa lain dalam sistem pemerintahan.
Perancangan taraf atau status melibatkan perubahan-perubahan
fungsi
sesuatu bahasa atau kelainan bahasa dan hak-hak mereka yang
menggunakannya.
􀄆 Perancangan korpus pula merujuk kepada perubahan
dalam bahasa itu
sendiri yang melibatkan hal-hal seperti pembinaan ortografi
(pembakuan
atau penstandardan termasuklah sistem ejaan dan tulisan dalam
sesuatu
bahasa), pembinaan penggunaan kata baru yang difikirkan dan
dipertimbangkan dengan teliti supaya bahasa itu dapat diperluaskan
penggunaannya (sumber-sumber baru kosa kata dan penciptaan
perbendaharaan kata) termasuklah penggubalan istilah, penyediaan
kamus
dan kesusasteraan.
SEMAK
KENDIRI 4.3
Bincangkan perkamusan dalam konteks perancangan korpus di
Malaysia.
TOPIK 4 PEMODENAN DAN
PERANCANGAN BAHASA MELAYU
􀄆 Di Malaysia, peristilahan merupakan unsur yang
penting dalam
perancangan bahasa sebagai korpus bagi pengembangan dan pengayaan
khazanah perbendaharaan bahasa, khususnya bahasa Melayu.
Peristilahan
sebagai bidang ilmu menamakan konsep, menghasilkan istilah baharu,
menyimpan dan menyebarkan istilah, melancarkan komunikasi dalam
bidang khusus selalunya dikaitkan dengan perancangan bahasa.
􀄆 Perkamusan sebagai korpus bahasa sama pentingnya
dengan peristilahan
sebagai wahana ilmu dalam meningkatkan kedudukan bahasa Melayu
sebagai bahasa moden. Kosa kata yang terkumpul dalam kamus
merupakan rakaman penggunaan bahasa yang digunakan pada ketika
bahasa tersebut dirakamkan.
􀄆 Sistem Ejaan Rumi dalam bahasa Melayu telah
mengalami beberapa
perubahan. Sistem ejaan yang terawal ialah Sistem Ejaan Marsden
(1812),
diikuti oleh Sistem Ejaan Ophuisjen (1901), Sistem Ejaan Wilkinson
(1902),
Sistem Ejaan ZaEba (selepas 1904), Sistem Ejaan Fajar Asia (1943),
Sistem
Ejaan Suwandi (1947), Sistem Ejaan Kongres (1956/57), Sistem Ejaan
Malindo (1959) dan akhir sekali, Sistem Ejaan (Rumi) Bersama 1967.
􀄆 Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar dalam sistem
pendidikan negara
Malaysia telah dipertahankan dan diperkembang berdasarkan pelbagai
akta dan laporan semula bermula dengan Penyata Razak (1956),
Laporan
Rahman Talib (1960), Akta Pelajaran (1961), Akta Bahasa Kebangsaan
(1963), Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Dasar Pelajaran
(1979),
dan Akta Pendidikan (1996).
􀄆 Akta Pendidikan (1996) digunakan untuk menentukan
dasar, hala tuju dan
garis panduan bagi mengawasi perkembangan pendidikan awam yang
berfungsi sebagai pelaburan sosial tetapi berbeza dalam pendidikan
swasta
dilihat sebagai pelaburan pendidikan.
No comments:
Post a Comment
my ♥,,,