as salam and welcome..♥
CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN PENDIDIKAN SENI
VISUAL
Tarikh : 4 Oktober 2011
Matapelajaran : Pendidikan Seni Visual
Tahun 2 : 6 Cerdas
Jumlah Pelajar :
30 orang
Bidang Kegiatan : Membentuk dan Membuat Binaan
Jenis Kegiatan : Membentuk dan Membuat Binaan dengan
kaedah cantuman pencungkil gigi
Isi Kandungan
-
Tema : Perabot Rumah
-
Tajuk : Katil Comel Adikku
Kemahiran : 3.1.3 Memerhati bentuk, benda-benda alam, dan buatan
manusia untuk memahami fungsinya.
3.2.2 Meneroka dan memastikan kesesuaian
ciri-ciri bahan dan alat untuk menghasilkan rekaan 3.3.2 Mengetahui bagaimana bentuk tertentu
dicantumkan bagi menghasilkan sesuatu objek.
3.4.1 Berbincang dan menilai hasil bentuk
rekaan dan binaan dari segi proses membuat olahan bahan, unsur-unsur seni,
fungsi dan kemasan.
Objektif Eksplisit : Pada akhir pembelajaran murid-murid
dapat:
1. Menyebut empat contoh perabot di rumah dengan
betul.
2.
Menggunakan alat & bahan yang sesuai
dengan betul untuk membuat binaan model katil
kadar siap 80%.
3.
Menceritakan aspek-aspek seni
yang terdapat pada penghasilan binaan model katil dengan betul.
Penerapan Nilai : Sabar dan tekun.
Penggabungjalinan : Kemahiran Hidup
KBKK : Mencetus idea, menganalisis
Bahan
Bantu Mengajar : Komputer riba, carta, dan nota guru.
Bahan
Bantu Belajar : Lembaran kerja, Model katil.
Alat,Bahan,Media : pisau, gunting, cotton bud,
pencungkil gigi, gam kasut.
Pemulihan :
Menjarakkan susunan antara
pencungkil gigi
Pengayaan : Membuat kemasan untuk model katil
yang dihasilkan.
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti P & P
|
BBM
|
Catatan/Lakaran
|
|
Guru
|
Murid
|
||||
Set Induksi
(5 minit)
|
- Permainan
Teka Kata.
-Sesi soal
jawab
a.
Di antara jawapan yang
diberikan, yang manakah yang berbeza?
b. Mengapakah
kerusi berbeza?
c. Adakah kerusi tergolong dalam kategori alatan elektrik?
|
1. Guru membahagi kelas kepada tiga kumpulan.
2. Guru meminta wakil dari setiap
kumpulan
tampil menjawab soalan.
3. Guru memberi pujian kepada
kumpulan yang menjawab dengan betul..
4. Guru
menjalankan sesi soal jawab:
-
Apakah peralatan yang berbeza antara kesemua
jawapan yang diberikan. (Kerusi)
-
Mengapa
kerusi berbeza daripada jawapan lain?
(Kerusi merupakan perabot, manakala yang lain adalah peralatan elektrik)
|
1. Murid membentuk tiga
kumpulan
2. Murid tampil ke
hadapan untuk
menjawab Teka Kata.
3. Kumpulan yang menjawab dengan betul
mendapat pujian.
|
- Teka Kata
|
KBKK:
Mencetus idea
Mengkategori
Menganalisis
|
Langkah 1
(15 min.)
|
1. Pengenalan
2. Mencari & berkongsi
maklumat
Isi Penting
i.
Maksud membina.
ii.
Teknik-teknik membina.
iii.
Contoh-contoh perabot.
Aras 1
Menyebut empat contoh perabot di rumah.
3. Mempamerkan dan
menerangkan carta
langkah
4.
Tunjukcara
|
1.1
Guru memperkenalkan tajuk
2.1
Guru membahagi kelas
kepada 3
stesyen – a, b, c
2.2 Guru memberi tugasan mencari
dan mencatat maklumat pada
lembaran kerja dan menggunakan
resos yang disediakan di
setiap
stesyen.
2.3
Guru meminta wakil dari setiap
stesyen membaca jawapan
lampiran kerja dan pelajar-pelajar
lain mencatat jawapan di lampiran
kerja yang berkenaan
2.4 Guru menghuraikan maklumat
yang diberikan oleh murid.
3.1 Guru mempamerkan carta langkah
3.2
Guru meminta
murid-murid
membaca carta secara inividu,
berkumpulan
3.3
Guru menerangkan
langkah-langkah penghasilan.
4.1 Guru menunjukcara penghasilan
Model Katil Bayi
|
1.Murid-murid mendengar
dan melihat bbm yang
ditunjukkan.
1. Murid-murid bergerak ke
stesyen.
2. Murid-murid
menggunakan resos dan
menjalankan tugasan
3. Wakil dari setiap stesyen
membaca dan ,murid-
murid lain mencatat.
1.Murid-murid melihat bbm
yang ditunjukkan.
2.Murid-murid membaca
carta langkah
3..Murid-murid mendengar
dengan teliti.
1. Murid melihat tunjukcara
guru dengan teliti.
|
- Stesyen A
Resos A – Pautan internet dan bahan fotostat – Komputer riba (Maksud membina)
- Stesyen B
Resos
B – Peta
minda ( Teknik-teknik penghasilan dalam bidang membina)
- Stesyen C
Resos
C – Komputer riba (Jenis perabot)
1. Lampiran kerja(Guru)
2. Lampiran kerja (Murid)
-Carta Langkah
Pencungkil gigi.
|
Kemahiran:
3.1.3
Gabungjalin:
Kemahiran hidup
Strategi:
Kemahiran ICT
*
dilampirkan
|
Langkah
2
(30 min.)
|
Aktiviti Penghasilan
Produk
Aras 2
Menghasilkan model katil dengan teknik binaan.
Aras 3
Melengkapkan peralatan pada model katil.
|
1.Guru meminta
murid membahagi enam kumpulan.
2. Guru meminta
murid membentuk
kumpulan kerja
dan mengeluarkan
alat dan bahan
3.Guru meminta murid membuat binaan model perabot (katil)
dengan pencungkil gigi.
|
1. Murid
membentuk
kumpulan kerja dan
mengeluarkan alat &
bahan
2. Murid membina model perabot katil.
|
Bahan fotostat bergambar topi, kertas untuk templat,
pensil warna / krayon, pisau/ gunting
|
-Penerapan
nilai: Kerjasama, Ketekunan,
Kesabaran
Kemahiran:
3.3.2
Strategi:
Masteri
*Aras rendah
*Aras tinggi
-guru menyelia dan
membimbing
murid di semua
aras
Strategi : BCB
Pengayaan
Pemulihan
|
Langkah 3
(5 min.)
|
Apresiasi
|
1. Guru memilih
beberapa hasil kerja
murid, menjalankan apresiasi dan
menjalankan sesi soal jawab:
a. Diantara semua hasil kerja berikut,
yang manakah yang paling
cantik?
Yang manakah
kurang menarik?
b. Mengapakah A
lebih cantik?
c.
Mengapakah C kurang menarik?
|
1.A- paling cantik
C- kurang menarik
A.
A : Bentuk – menarik
Susunan – kemas
C : Bentuk – menarik
Susunan – bengkang bengkok
|
Produk yang dihasilkan.
|
Menegaskan
penggunaan bahasa seni visual.
Asas-asas Seni
|
Penutup
(5min.)
|
Rumusan
|
1. Guru meminta
beberapa murid
menyebut langkah-langkah
penghasilan produk.
2. Guru
memberitahu alat & bahan yang
diperlukan untuk minggu depan.
3.Guru meminta
murid mengemas
tempat
|
1. Beberapa orang murid
memberitahu
langkah-
langkah penghasilan.
2. Murid
mendengar dan
mencatat.
Murid mengemas tempat.
|
|
Kemahiran:
2.4.1
Nilai:
Kebersihan
|
No comments:
Post a Comment
my ♥,,,