as salam and welcome..♥
PENGENALAN
Pendidikan Seni Visual bukanlah setakat
memberi pengajaran dan pembelajaran untuk menghasilkan karya-karya seni tetapi
meliputi aspek-spek kehidupan manusia seharian. Pendidikan Seni Visual
merupakan antara salah satu subjek yang wajib diajar di peringkat menengah
rendah bermula dari Tingkatan Satu hingga Tingkatan Tiga walaupun subjek ini
bukanlah subjek peperiksaan di peringkat Peperiksaan Menengah Rendah (PMR).
Bermula dari Tingkatan Empat hinggalah Tingkatan Lima para pelajar boleh
memilih subjek ini sebagai subjek elektif sehinggalah mereka menduduki
peperiksaan Sijil Peperiksaan Malaysia. Bagi pelajar Tingkatan Enam juga diberi
peluang untuk memilih subjek ini sebagai subjek peperiksaaan Sijil Tinggi
Persekolahan. Penekanan pelajaran Pendidikan Seni Visual ini adalah untuk
membolehkan pelajar mempertingkatkan kebolehan mengolah teknik dan proses
secara lebih sistematik supaya dapat menghasilkan kerja seni yang lebih kreatif
dan bermakna. Pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual
di peringkat menengah rendah seringkali menemui pelbagai masalah lantaran tidak
semua guru yang mengajar subjek berkenaan adalah guru opsyen Pendidikan Seni
Visual. Lantaran itu proses penilaian juga tidak secara langsung berhadapan
dengan pelbagai masalah dalaman yang perlu ditangani dengan bijak agar amalan
penilaian yang dilaksanakan bertepatan dengan kehendak kurikulum.Terdapat
pelbagai pendekatan yang dijadikan panduan sebagai amalan melaksanakan proses
penilaian Pendidikan Seni Visual.
Dalam
tulisan ini akan difokuskan sebagai contoh amalan penilaian yang dilaksanakan
di salah sebuah sekolah menengah di daerah Hilir Perak semasa melaksanakan
proses penilaian dalam Pperiksaan Akhir Tahun 2007 Pendidikan Seni Visual untuk
pelajar Tingkatan Dua.
PENILAIAN – SATU DEFINISI
Mok Soon Sang
(2003) telah mentakrifkan penilaian sebagai proses menentukan, mendapatkan, dan
memberikan maklumat yang berguna untuk membuat pertimbangan mengenai tindakan
selanjutnya. Dalam konteks pendidikan penilaian boleh ditakrifkan sebagai suatu
sistem atau proses meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang
strategi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran untuk membuat analisis dan
keputusan dengan tujuan mengambil tindakan yang sewajarnya seperti merancang
aktiviti pengajaran dan pembelajaran selanjutnya dengan cara yang lebih
berkesan (Mok Soon Sang, 2003). Daripada kedua-dua definisi ini dapat dilihat
akan pentingnya penilaian dilaksanakan oleh mereka yang terlibat agar tindakan
seterusnya yang sepatutnya diambil boleh direncanakan dengan lebih mantap dan
secara bersepadu.
Assessment – It is the process whereby one attempts to
measure the quality and quantity of learning and teaching using various
assessment techniques
(
Advanced Learner’s Dictionary Of Education, 2000)
Penilaian
adalah untuk mengukur samada berjaya atau tidak pembaharuan pendidikan yang
dibuat dan memainkan peranan sebagai agen perubahan secara menyeluruh untuk
pendidikan (Beattie, 1997).
PENILAIAN KENDALIAN SEKOLAH – PANDUAN
AMALAN PENILAIAN
Di sekolah
rendah atau menengah proses penilaian yang dijalankan sebaik-baiknya merujuk
kepada buku panduan Penilaian Kendalian Sekolah (PKS) yang telah dikeluarkan
oleh bahagian Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian Pelajaran Malaysia.
Namun demikian kadangkala terdapat sesetengah sekolah tidak memberi pendedahan
kepada guru-guru tentang buku panduan ini yang menyebabkan para pendidik
seakan-akan hilang hala tuju dalam melaksanakan penilaian di peringkat sekolah.
Dengan bermatlamatkan untuk membantu guru semasa menjalankan penilaian
peringkat sekolah. buku panduan ini juga memberi pendedahan kepada guru tentang
konsep, kaedah, ciri-ciri, dan keperluan melaksanakan PKS serta cara
mengaplikasikannya dalam bilik darjah.
Penilaian yang
dirancang oleh guru di peringkat sekolah dikenali sebagai PKS di mana guru
menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai, merancang dan membina
instrument penilaian, melaksanakan penilaian, merekod hasil penilaian,
menganalisis maklumat, melapor dan membuat tindakan susulan (Pusat Perkembangan
Kurikulum, 2001). Ini semuanya dilakukan dengan bersandarkan kepada Falsafah
Pendidikan Kebangsaan yang menuntut perkembangan potensi individu secara
menyeluruh. Maka dengan itu peranan guru amat penting bagi memastikan penilaian
di sekolah memberi penekanan kepada konsep penilaian berterusan terhadap
perkembangan bagi aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Melalui PKS
guru dapat membuat diagnostik bagi mengesan perkembangan murid dari semasa ke
semasa dan mendapat peluang memperbaiki kesilapaan serta kelemahan para
pelajar.
PENILAIAN PENDIDIKAN SENI VISUAL DI
SEKOLAH MENENGAH
Perlunya penilaian Pendidikan Seni
Visual adalah untuk memperlihatkan kepada para pendidik Pendidikan Seni Visual,
para pelajar serta keluarga akan kemajuan dan perkembangan pelajar setelah
melalui proses pengajaran dan pembelajaran. Selain dari itu hasil penilaian
juga boleh dijadikan kayu ukur untuk menilai semula keberkesanan kurikulum yang
telah diaplikasikan pada masa tersebut. Kurikulum Pendidikan Seni Visual perlu
mengalami perubahan sejajar dengan perubahan kehendak semasa dunia pendidikan
yang bertunjangkan dunia tanpa sempadan sekarang ini. Penggunaan ICT dalam
pengajaran dan pembelajaran amat ketara dan penting untuk memenuhi keperluan
produk yang dilahirkan. Para pelajar yang keluar dari sekolah akan dapat
menghadapi cabaran dunia luar dengan dapat bersaing dalam pasaran pekerjaaan
terutama dalam bidang seni (Abdul Halim, 2004). Lantaran itu pendekatan
Teknologi Maklumat dan Komunikasi di dalam proses pengajaran dan pembelajaran
Pendidikan Seni Visual akan meluaskan sumber-sumber maklumat yang berkaitan
dengan seni.
Hal yang
demikian untuk mengukur pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Pendidikan Seni
Visual merupakan salah satu tujuan penilaian dilaksanakan samada dalam bentuk
penilaian formatif atau penilaian sumatif. Mengimbas kembali, jenis penilaian
formatif adalah dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Maklumat yang diperoleh dapat memberi maklum balas tentang sejauh
mana sesuatu hasil pembelajaran
telah dikuasai. Penilaian ini juga berfungsi sebagai untuk melihat pembelajaran
yang berlaku secara eksplisit di kalangan pelajar yang berkaitan dengan afektif
dan psikomotor.
Penilaian sumatif pula dikaitkan dengan
penilaian pada akhir semester atau tahun yang bertujuan untuk mengukur
keupayaan para pelajar menerima dan menghayati ilmu yang berkaitan dengan
kognitif pelajar. Umum mengetahui bahawa subjek Pendidikan Seni Visual di
sekolah menengah bertujuan melahirkan warganegara yang berbudaya khususnya yang
berimaginatif, kreatif, berpengetahuan dan peka terhadap ciri-ciri estetika
(Mazlan, 1996). Oleh itu bagi melahirkan warganegara yang sebegini proses
pengajaran dan pembelajaran dari peringkat awal hingga peringkat penilaian
perlulah dilaksanakan dengan mantap oleh para pendidik Pendidikan Seni Visual.
Peranan guru Pendidikan Seni Visual tidak boleh lari daripada mengetahui
cara-cara untuk meningkatkan keupayaan pelajar-pelajarnya dalam menilai dan
memahami serta menghargai seni yang terdapat di sekitar masyarakatnya
(Iberahim, 2000).
Secara tradisional, penilaian masih
lagi difikirkan sebagai satu proses yang dilaksanakan di akhir proses
pembelajaran tetapi konteks untuk penilaian yang lebih bersifat kontemporari
adalah sebahagian daripada keseluruhan proses melaksanakan seni itu sendiri
(http://www.nysed.gov). Penilaian adalah secara formatif kerana ia
menyumbangkan kepada pembelajaran pelajar dan boleh dilihat sebagai satu yang
amat penting untuk melengkapkan keseluruhan proses pembelajaran.
Terdapat pelbagai pendekatan dan
panduan yang boleh diambil oleh guru subjek Pendidikan Seni Visual dalam
melaksanakan poses penilaian. Antaranya adalah merujuk Buku Sumber Guru
Pendidikan Seni Visual Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah.
Penilaian
subjek Pendidikan Seni Visual di sekolah menengah dilaksanakan mengikut bentuk
penilaian PKSM yang berdasarkan kepada :
1. Hasrat, matlamat dan objektif mata pelajaran
2. Penekanan dan pembaharuan
3. Skop kandungan mata pelajaran
Manakala
aspek-aspek yang dinilai adalah aspek pengetahuan –domain kognitif, aspek
kemahiran –domain psikomotor dan aspek nilai –domain afektif ( Pusat
Perkembangan Kurikulum n.d.). Guru-guru Pendidikan Seni Visual seharusnya tidak
berhadapan dengan masalah dalam melaksanakan proses penilaian kerana telah ada
bahan rujukan untuk dijadikan panduan. Melalui buku ini guru subjek Pendidikan
Seni Visual dapat menilai aspek pengetahuan iaitu domain kognitif yang
merangkumi pengetahuan pelajar dalam unsur seni, prinsip dan struktur rekaan.
Selain dari itu aspek yang dinilai juga adalah pengetahuan tentang alat,
teknologi bahan, teknik, bentuk gubahan, kekemasan, pemahaman dan penghargaan.
Dalam
aspek kemahiran iaitu domain psikomotor pula melibatkan poses dan hasil kerja
yang dilaksanakan oleh pelajar termasuklah :
1. Penilaian
dan penyediaan alat dan bahan
2. Pewujudan idea
- cara untuk mendapatkan idea
- cara untuk memperkembangkan idea
3. Kegunaan bahan dan teknik
4. Kemasan
Penilaian
dalam aspek nilai iaitu domain afektif boleh dilihat melalui pemerhatian sikap
dan perlakuan pelajar yang direkod oleh guru subjek. Untuk penilaian aspek
pengetahuan atau kognitif boleh dijalankan secara penulisan atau lisan. Segala
bentuk dan maklumat pencapaian diri pelajar perlu direkod. Tahap pencapaian
pelajar dalam jangka waktu pembelajaran perlu direkodkan oleh guru subjek
Pendidikan Seni Visual melalui bentuk rekod yang difikirkan sesuai oleh guru.
Dalam
menentukan kewajaran pemberatan peratus domain untuk dinilai pihak Pusat
Perkembangan Kurikulum dalam buku yang bertajuk Buku Sumber Guru Pendidikan
Seni Visual menyatakan bahawa
PERINGKAT MENENGAH RENDAH PERINGKAT
MENENGAH ATAS
ASPEK % WAJARAN ASPEK % WAJARAN
KOGNITIF 30 KOGNITIF 40
PSIKOMOTOR 60 PSIKOMOTOR 50
AFEKTIF 10 AFEKTIF 10
Dapat dilihat
di sini bagi peringkat menengah rendah aspek psikomotor yang mempunyai nilai %
kewajaran untuk dinilai yang tinggi kerana pada tahap ini pelajar terlibat
secara langsung dalam proses penghasilan sesebuah karya seperti yang telah disebutkan
diatas tadi. Manakala pada peringkat menengah atas pula nilai % kewajaran untuk
dinilai adalah tinggi bagi aspek psikomotor juga. Memandangkan para pelajar
akan menjurus ke arah persediaan menghadapi Peperiksaan Sijil Persekolahan
Malaysia maka aspek proses dan teknik diberi pemberatan yang lebih jika
dibandingkan dengan kognitif dan afektif.
Melalui
penilaian proses dan teknik ( psikomotor) pelajar didedahkan sepenuhnya dengan
alam seni visual yang sebenarnya iaitu penghasilan karya.
Namun demikian aspek-aspek lain juga
tidak kurang penting untuk dinilai kerana melalui penilaian ketiga-tiga domain
ini akan melahirkan pelajar yang seimbang sejajar dengan apa yang disarankan
oleh Lansing (dalam Iberahim, 2004) bahawa melalui subjek Pendidikan Seni Visual
ketiga-tiga domain pelajar perlu dipenuhi iaitu domain kognitif, afektif dan
psikomotor.
Sebagai satu amalan penilaian yang
dilaksanakan sejak beberapa tahun yang lalu ,salah sebuah sekolah menengah di
daerah Hilir Perak mengadakan penilaian Pendidikan Seni Visual dalam bentuk
formatif dan sumatif. Proses pelaksanaan penilaian bermula dengan ujian topikal
sebanyak empat kali setahun, diikuti pula penilaian dua kali setahun dan
peperiksaan dua kali setahun. Sistem pemarkahan menggunakan system pengkomputeran
untuk diproses markah yang telah dimasukkan ke dalam data maklumat.
Bagi Pendidikan
Seni Visual tingkatan dua di sekolah tersebut, ujian topikal dilaksanakan
melalui kerja-kerja mingguan para pelajar yang dibuat di dalam ‘sketch book’.
Ini bermakna setiap pelajar mempunyai buku lakaran untuk membuat tugasan yang
diberikan oleh guru-guru subjek Pendidikan Seni Visual. Portfolio atau
‘sketchbook’ yang mengandungi hasil kerja seni para pelajar digunakan untuk
membanding kemajuan dan ‘self-growth’ para pelajar ( Linderman,1997). Sistem
pengumpulan maklumat begini adalah lebih kemas dan teratur di mana guru serta
pelajar dapat membuat penilaian kendiri dan mengemas kini tugasan mereka serta
mengenal pasti kemahiran yang belum dikuasai lagi. Pentaksiran kendiri pelajar
atau student self-evaluation adalah sebahagian daripada prosedur penilaian
(Linderman, 1997).
Untuk
akauntabiliti atau bukti tentang apa yang sepatutnya telah disampaikan oleh
guru boleh diperlihatkan dalam pelbagai cara atau bentuk. Cara yang paling
efektif adalah melalui portfolio perkembangan individu (Bates, 2000). Ini
adalah rekod yang mengandungi proses-proses pengajaran yang telah disampaikan
oleh guru dan digambarkan melalui pencapaian pelajar dalam setiap unit
pembelajaran. Ini juga sejajar dengan saranan yang telah ditetapkan oleh Pusat
Perkembangan Kurikulum melalui Buku Sumber Guru Pendidikan Seni Visual yang
mahu penyimpanan atau dokumentasi bahan bukti proses pembelajaran pelajar
dilaksanakan iaitu portfolio.
Melalui
portfolio ini penilaian dapat dilaksanakan dari pelbagai aspek pembelajaran
yang penting antaranya
1. Untuk menunjukkan penguasaan pelbagai kemahiran dan
pencapaian pelajar dalam pelbagai cara
2. Untuk menunjukkan prestasi pelajaran dalam projek jangka
panjang dan jangka pendek
3. Untuk menunjukkan pencapaian pelajar sepanjang tahun atau
penggal
4. Untuk memupuk rasa bangga terhadap hasil kerja sendiri
Amalan
penilaian portfolio yang telah dilaksanakan oleh guru di sekolah tersebut
menunjukkan guru apa yang sebenarnya diajar dan menunjukkan pelajar apa yang
sebenarnya dipelajari. Oleh yang demikian guru dan pelajar dapat mengenalpasti
perkembangan pengajaran dan pembelajaran yang telah dilaksanakan. Namun
demikian sekolah tersebut tidak menyediakan rubrik untuk penilaian portfolio
para pelajar yang mana dengan adanya rubric, guru dan pelajar mendapat gambaran
yang tepat tentang piawai pencapian yang diharapkan ( Pusat Perkembangan
Kurikulum n.d.).
Guru
subjek Pendidikan Seni Visual di sekolah tersebut tiada pendedahan khusus
tentang penyediaan rubrik penilaian portfolio.
Setiap hasil kerja para pelajar diberi markah dengan melihat
aspek kreativiti, ketepatan tajuk tugasan, kekemasan, dan kaedah pewarnaan.
Markah-markah yang dikumpulkan sebagai markah ujian topical akan diambil kira
sebagai markah Penilaian 1 dan Penilaian 2 serta Peperiksaan Pertengahan Tahun
dan Peperiksaan Akhir Tahun. Untuk Penilaian 1 dan Penilaian 2 pelajar perlu
menjawab kertas soalan objektif sahaja sebanyak 50 soalan. Manakala untuk
kertas soalan Peperiksaan Pertengahan Tahun dan Akhir Tahun pelajar perlu
menjawab kertas soalan objektif 50 soalan dan kertas melukis dan mewarna.
Markah-markah ujian topikal seterusnya akan dicampur dengan markah peperiksaan
atau penilaian.. Ini bermakna pelajar akan dinilai dari awal aktiviti yang
telah dilaksanakan secara penilaian formatif dan digabungkan dengan penilaian
sumatif.
Langkah ini diambil untuk mengenal pasti pelajar yang kurang
berminat dan kurang menguasai kemahiran bagi meneruskan langkah pemulihan berterusan
seperti yang dianjurkan dalam pengajaran masteri atau ‘mastery learning’. Di
samping itu penyediaan kertas soalan objektif dan kertas melukis mewarna
disediakan oleh guru yang mengajar Pendidikan Seni Visual walaupun guru
berkenaan bukan dari opsyen Pendidikan Seni Visual. Ketua Panitia akan memantau
dan mengenalpasti kelemahan dan kekurangan item-item soalan yang dibina. Ini
bagi memastikan item-item soalan yang dibina adalah berdasarkan tajuk-tajuk
yang telah diajar kepada pelajar.
Merujuk kepada lampiran contoh kertas 1 (soalan objektif)
dan kertas 2 (soalan melukis mewarna) guru penyedia soalan telah menyediakan
Jadual Spesifikasi Item (JSI) terlebih dahulu untuk kertas 1. Namun demikian
masih terdapat kelemahan-kelemahan yang perlu diperbaiki iaitu taburan soalan
mengikut aras tidak tepat mengikut standard yang disarankan dalam Taksonomi
Bloom. Memandangkan pelajar yang dinilai adalah pelajar tingkatan 2 maka
sepatutnya kebanyakan soalan perlu berada di aras pengetahuan, kefahaman dan aplikasi.
Tetapi berdasarkan JSI yang disertakan didapati taburan soalan sudah berada
pada aras analisis dan sintesis sebanyak 17 soalan. Kelemahan juga timbul pada
bahagian tajuk dan penentu aras soalan kerana soalan yang dibina tidak
menggambarkan aras yang tepat iaitu item soalan nombor 3 sebenarnya bukan
berada pada aras analisis. Oleh yang demikian guru pembina item soalan perlu
merujuk semula kepada Taksonomi Bloom kerana kaedah ini memudahkan pembina
ujian menentukan aras kemahiran (kesukaran) yang harus diujibagi sesuatu
perkara atau maklumat (Bhasah, 2003).
Item-item soalan yang dibina adalah berdasarkan tajuk-tajuk
yang telah diajar oleh guru – rujuk lampiran persediaan rancangan mengajar
harian beberapa bulan sebelum peperiksaan dijalankan. Untuk kertas 2 melukis
dan mewarna sebanyak 6 soalan diberi dan pelajar dikehendaki menjawab 1 soalan
sahaja. Sistem pemarkahan yang digunakan oleh guru-guru Pendidikan Seni Visual
seramai 2 orang adalah tidak standard di mana sistem piawai markah tidak ada
untuk dijadikan panduan. Guru pemeriksa kertas jawapan hanya menggunakan
pendekatan sendiri samada secara holistik atau menetapkan kriteria tertentu
untuk pemarkahan seperti ketepatan tajuk, kreativiti, kekemasan dan pewarnaan.
Setelah
markah-markah peperiksaan diperoleh guru subjek akan menulis di dalam ruangan
markah buku ringkasan mengajar dan dalam borang ‘headcount’ seperti ditetapkan
oleh pihak pentadbir sekolah- rujuk lampiran markah. Kesemua markah ini akan
dimasukkan ke dalam sistem komputer untuk diproses dan dikeluarkan melalui slip
markah untuk para pelajar. Dengan slip markah inilah guru, para pelajar dan
ibubapa akan mengetahui kedudukan para pelajar dalam subjek Pendidikan Seni
Visual. Seterusnya slip markah ini akan dikepilkan di dalam kad kemajuan untuk
diserahkan kepada ibubapa untuk ditandatangani. Oleh itu amalan penilaian
subjek Pendidikan Seni Visual yang dilaksanakan oleh sekolah ini hanya terhenti
setakat memberitahu kepada ibubapa melalui slip dan tidak secara lisan atau
sesi perjumpaan. Perkembangan pembelajaran anak-anak hanya diketahui oleh
ibubapa melalui gred-gred sahaja. Fungsi penilaian hanyalah sekadar memberitahu
samada pelajar lulus atau tidak berdasarkan gred sahaja. Pelajar sendiri tidak
tahu tahap pencapaian kemahiran mereka yang sebenar-benarnya.
Oleh
yang demikian dapat dilihat bahawa keberkesanan penilaian berasaskan sekolah
yang telah dilaksanakan hanya setakat penggredan dan guru memainkan peranan
secara menyeluruh dalam proses penilaian yang dilaksanakan. Peranan pelajar hanyalah
sebagai menjalankan proses pembelajaran dan menerima apa juga keputusan yang
diberikan oleh guru. Tiada sesi perbincangan dua hala antara guru dan pelajar
semasa proses penilaian dijalankan apatah lagi yang melibatkan ibubapa para
pelajar atau rakan sebaya.
KESIMPULAN
Umum mengetahui amalan penilaian
Pendidikan Seni Visual di sekolah-sekolah rendah dan khususnya di
sekolah-sekolah menengah dilaksanakan secara impresif oleh guru-guru seni.
Aspek yang dinilai adalah yang berkaitan dengan keupayaan pelajar menghasilkan
karya seni mengikut kesesuaian tema dan kecekapan menggunakan peralatan untuk
penjanaan idea dalam mengolah unsur-unsur seni (Iberahim n.d.). Proses
penilaian berakhir dengan makluman pencapaian pelajar kepada ibubapa melalui
kad laporan kemajuan pelajar. Walaupun proses penilaian dapat dilaksnakan
peringkat demi peringkat berdasarkan objektif pengajaran dan pembelajaran guru
perlu memastikan penilaian yang dibuat turut meliabtkan pelajar secara langsung
samada melalui ‘self-assessment’ atau bersama rakan-rakan. Para pelajar
seharusnya diberi peluang untuk berbincang dan memberi respon tentang kerja
mereka dan juga rakan mereka.
Penilaian hasil kerja studio juga boleh
melibatkan para pelajar di mana mereka membuat refleksi, perbincangan dan
menyatakan respon semasa menghasilkan kerja-kerja seni. Bidang-bidang ilmu dan
pengetahuan seperti sejarah seni dan apresiasi seni dinilai melalui ujian dan
peperiksaan samada bertulis atau lisan. Michael (dalam Iberahim n.d.) ada
menyarankan skala penilaian sejarah seni untuk digunapakai oleh guru seni dalam
membuat penilaian sejarah seni yang melibatkan domain kognitif dengan
bersandarkan aras Taksonomi Bloom. Melalui pendekatan ini pelajar dapat dinilai
dengan sebaik-baiknya selain daripada menggunakan amalan menjawab soalan
peperiksaan.
Penilaian boleh memotivasikan pelajar
untuk belajar, meneroka dan mengamalkan apa yang telah dipelajari. Di samping
itu pelajar boleh belajar secara langsung, menghubungkan pengetahuan yang baru
dengan yang lama serta lebih bertanggungjawab dalam aktiviti pembelajaran yang
dijalankan. Selain itu para pendidik Pendidikan Seni Visual dapat memantau
perkembangan prestasi pelajar seperti penilaian berportfolio. Dengan itu tahap
pencapaian pelajar dapat dikenalpasti dari semasa ke semasa di samping kekuatan
dan kelemahan aspek-aspek dalam penilaian dapat dikesan. Guru seni perlu
memastikan dalam penilaian seharusnya mempunyai kriteria-kriteria seperti
objektif, kesahihan, adil, terbuka, bermakna, mendidik, menyeluruh, berkesinambungan,
ada kepelbagaian dan menarik serta berkesan. Hasil daripada pembelajaran dan
pengajaran boleh dibandingkan agar keberkesanan dapat diukur.
Penilaian adalah perkara yang paling
penting kepada guru dan pelajar dalam kelas berkenaan serta ibubapa atau
penjaga pelajar-pelajar ( Goldberg, 1997). Amalan penilaian yang diamalkan di
sekolah perlu menghindari dari membanding beza hasil kerja pelajar dengan cara
yang negatif. Guru perlu bijak melaksanakannya dengan cara strategi menyoal
soalan apabila pelajar sudah menyelesaikan tugasan mereka. Ini akan membantu
pelajar-pelajar memahami bukan setakat menghargai produk yang dicipta sahaja
tetapi proses melaksanakan kerja-kerja seni mereka. Dengan gabungan kreativiti
dalam memilih pendekatan yang sesuai dan ‘energy’ yang mantap dari para
pendidik seni di sesebuah sekolah, penilaian yang berasaskan matlamat
pendidikan, fokus kepada pembelajaran, penting untuk pengesahan kemajuan
pelajar dan program dapat terlaksana dengan jayanya.
RUJUKAN
Abdul Halim Husain, (2004). Pendidikan Seni Visual dan
Muzik. Tanjong Malim:
Universiti
Pendidikan Sultan Idris.
Advanced
Learner’s Dictionary of Education, (2000). New Delhi: Anmol Publications
Pvt.
Ltd.
Bates,
J. K. (2000). Becoming An Art Teacher. Singapore: Thomson Learning.
Beattie,
D. K. (1997). Assessment in Art Education Art Education in Practise Series.
Massachusetts: Davis Publications Inc.
Bhasah Abu Bakar, (2003). Asas Pengukuran Bilik Darjah.
Tanjong Malim:
Quantum
Books.
Dean,
J. E. (2005). Arts in the Elementary School Classroom: The Importance of
Arts
Integration.
Retrived May 1, 2007, Web site:
Goldberg,
M. (1997). Arts and Learning An Integrated Approach to Teaching and
Learning
in Multicultural and Multilingual Settings.
New York: Longman.
Iberahim
Hassan, (2000). Kumpulan Esei Pilihan Pendidikan Seni dan Muzik.
Tanjong
Malim: Fakulti Sains Sosial dan Kesenian, Universiti Pendidikan
Sultan Idris.
Iberahim Hassan , (2004). Pendidikan Seni Visual dan
Muzik. Tanjong Malim:
Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Iberahim Hassan. Penilaian Dalam Pendidikan Seni
Visual. Kertas Seminar HEPI
Linderman,
M. G. (1997). Art in the Elementary School Fifth Edition. United States
of
America:
Brown & Benchmark.
Mazlan
Mohamad, (1996). Siri Pendidikan Guru Pendidikan Seni 1 Prinsip Pendidikan
Seni. Subang Jaya: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment
my ♥,,,