as salam and welcome..♥
OBJEKTIF
Di akhir
P&P, guru pelatih dapat :
· Mengetahui jenis-jenis kemahiran dalam permainan kecil
· Mengendalikan kemahiran asas dalam permainan kecil
· Tujuan dan ciri-ciri dalam mengendalikan permainan kecil
· Mencipta permainan kecil berdasarkan manipulasi alatan
APA ITU PERMAINAN KECIL
Permainan Kecil disebut
juga Permainan Bersyarat atau Permainan Mini
OBJEKTIF PERMAINAN KECIL
· Wujudkan keseronokan dan kepuasan dikalangan murid-murid.
· Wujudkan persaingan dan keyakinan yang sihat dikalangan murid-murid.
· Menyemaikan semangat muhibbah dan perpaduan antara kaum dan
dikalangan murid-murid.
· Permainan disesuaikan dengan gelanggang dan kawasan yang ada.
Objektif Permainan Kecil
· Permainan antara kumpulan (A-B) dan ( C-D) memberi peluang
kepada semua pemain bermain serentak.
· Banyak memberi peluang kepada guru untuk memilih pemain yang
berkualiti.
· Tumpuan guru melihat kemahiran ( skill ) murid yang sebenar
semasa P-P mata pelajaran Pendidikan jasmani.
Ciri-Ciri Permainan Kecil
· Permainan Kecil PK mirip kemahiran sebenar.
· PK diikat dengan beberapa syarat yang perlu diikuti pemain.
· PK dimainkan dalam kawasan atau ruang yang terhad atau kecil
kawasan keluasannya. ( 10 X 10 M )@ ( 20 X 20 M )
Ciri-Ciri Permainan Kecil
· PK boleh diadakan di bahagian permulaan sebagai bab memanaskan
badan atau bab akhir pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani.
· PK boleh digunakan untuk mengingati kemahiran-kemahiran yang
sudah dipelajari pada P-P yang sudah dipelajari.
3 Aspek penting dalam
Permainan Kecil
Masih berorientasikan :-
· Aspek Psikomotor
· Aspek Kognitif
· Aspek Afektif
Tujuan Permainan Kecil
Dalam Pendidikan Jasmani
Aspek Psikomotor
· Pengkayaan terhadap kemahiran yang telah dipelajari dalam bab
inti pelajaran.
· Membina ketangkasan dan ketepatan penumpuan pemain.
· Melatih pelajar bijak membaca ruang semasa bermain.
· Membina sikap sentiasa bersedia dan tidak leka dalam situasi
permainan.
· Ketajaman bertindak dan sentiasa bersedia.
Elemen Penting Mencipta
Atau Mereka Permainan Kecil
· Kemahiran ( Skill ) mencabar pemain
· Tahap kemahiran bersesuaian
· Keluasan tempat diambil kira
· Menyeronokan pemain
Aspek Psikomotor
· Membina semangat juang dan semangat bertanding yang tinggi.
· Semangat mahu mencipta kemenangan.
· Berfikiran tepat bertindak dalam membuat sebarang keputusan
semasa bermain.
Aspek Kognitif
· Melatih kematangan daya berfikir semasa bermain.
· Melatih individu / pemain bijak membaca strategi pihak lawan.
· Penguasaan kemahiran pemain kekal dan bertambah.
· Melatih pelajar menguasai undang-undang permainan.
Aspek Afektif
· Membina keseronokan dan kepuasan sebenar pelajar semasa bermain.
· Membina semangat berpasukan yang tinggi.
· Berdisiplin dan bekerjasama dikalangan pemain.
· Akur kepada kemenangan dan kekuatan pihak lawan.
Aspek Afektif
· Melatih diri pelajar supaya tidak mudah berputus asa jika
menerima sebarang kekalahan.
· Melatih dan memberi peluang kepada pelajar menjadi pengadil
semasa pertandingan sesama mereka.
Contoh-Contoh Permainan
Kecil
Alatan Bola Besar
Perlumbaan lari
berganti-ganti
- Menghantar dan
menyambut bola
- Menggelecek bola
- Menghantar dan
menggelecek bola.
- ‘ Permainan Monyet ‘
-cuba mendapat
bola ( dalam bulatan )
Contoh Permainan Kecil
Si-Kapitan
· Mengawal Skitel
· 3 lawan 3
· Lumba lari berganti-ganti….
- membawa bola.
- menggelecek antara
skitel.
Bola Tampar
- Newcombe- tangkap dan
baling
- 3 lawan 3 ( sangga,
setting,tolak ke
pihak lawan melepasi tali yang diregang.
Tidak dibenarkan spike
dan smesy )
- Bola tampar ( 2 @ 3
sebelah )
Contoh Permainan Kecil
Bola Jaring
Bola Jaring 21 hantaran(7
orang satu pasukan-ahli pasukan menghantar sesama ahli- hantaran melebihi 21
kali tanpa dirampas oleh pihak lawan,pasukan tersebut dikira pemenang )
Bola Kapitan
3 lawan 3 (satu tiang
gol-jaringan terbanyak diisytiharkan pasukan pemenang)
Permainan Kecil Bola
Sepak
Permainan 20 tandukan
Bola Tanduk ( 6 lawan 6 )
( Tandukan 3 kali seoang
sekali baru ditanduk dan dihantar ke pihak lawan )
Hantaran Tolak / Lerek (
5 lawan 5 )
( Tidak dibenarkan bola tinggi
)
Contoh Permainan Kecil Tenis
Satu lawan Satu (
forehand / backhand )
( hanya lantunan sekali
dibenarkan )
Pukul bola dinding.(Ala
permainan Squash)
(bola tidak dibenarkan
jatuh ke gelanggang )
Tenis 21 mata ( 2 lawan 2
)
Permainan Voli / Dinding
/ Jaring
Permainan Kecil Sofbol
Contoh :
Bola Tangan
Tujuan - Larian berlari ke bes / menyambut bola.
Alatan - bola tenis, bes, gelung rotan.
Bilangan Pemain - 6 - 8 sepasukan.
Permainan Kecil Sofbol
Cara Permainan
1. Pemukul
a. Pemukul berdiri dalam
petak pemukul.
b. Lantunkan bola dan
memukulnya
dengan tangan ke kawasan
permainan.
c. Peserta tersebut
kemudian berlari ke bes
dihadapannya dan berpatah
semula ke
plet rumah untuk mendapat
1 larian /
markah.
2. Pemadang
a. Pihak pemadang cuba mengeluarkan peserta yang memukul melalui 2 cara, iaitu samada menangkap bola pukulan peserta atau mencuit plet rumah dengan bola sebelum ia sempat ‘ balik ‘.
b. 2 pasukan bertukar
tempat apabila semua pemukul telah mendapat gilirannya.
Pada akhir perlawanan
yang dipersetujui, pasukan yang mendapat bilangan larian yang lebih
diisytiharkan sebagai pemenang perlawanan.
Biasanya pasukan yang
kalah / tewas akan dikenakan denda mengemas semua peralatan yang digunakan
dalam perlawanan (permainan kecil ) tersebut.
PENILAIAN KENDIRI
· Soal jawab – guru pelatih dan pensyarah(lisan/bertulis)
· Kuiz antara kumpulan berkaitan tajuk baru diajar
· Sumbangsaran
REFLEKSI
· Guru pelatih diberi peluang untuk memberi pandangan selepas P
& P
ü Secara lisan
ü Secara bertulis
· Antara guru dan guru pelatih dan rakan sebaya (kumpulan kecil)
· Guru pelatih membentang hasil perbincangan secara individu atau
wakil kumpulan
· Wakil guru pelatih/pensyarah membuat laporan keseluruhan
No comments:
Post a Comment
my ♥,,,