Wednesday, July 11, 2012

permainan kecil

as salam and welcome..♥

OBJEKTIF
Di akhir P&P, guru pelatih dapat :
· Mengetahui jenis-jenis kemahiran dalam permainan kecil
· Mengendalikan kemahiran asas dalam permainan kecil
· Tujuan dan ciri-ciri dalam mengendalikan permainan kecil
· Mencipta permainan kecil berdasarkan manipulasi alatan
APA ITU PERMAINAN KECIL
Permainan Kecil disebut juga Permainan Bersyarat atau Permainan Mini

OBJEKTIF PERMAINAN KECIL
· Wujudkan keseronokan dan kepuasan dikalangan murid-murid.
· Wujudkan persaingan dan keyakinan yang sihat dikalangan murid-murid.
· Menyemaikan semangat muhibbah dan perpaduan antara kaum dan dikalangan murid-murid.
· Permainan disesuaikan dengan gelanggang dan kawasan yang ada.
Objektif Permainan Kecil
· Permainan antara kumpulan (A-B) dan ( C-D) memberi peluang kepada semua pemain bermain serentak.
· Banyak memberi peluang kepada guru untuk memilih pemain yang berkualiti.
· Tumpuan guru melihat kemahiran ( skill ) murid yang sebenar semasa P-P mata pelajaran Pendidikan jasmani.
Ciri-Ciri Permainan Kecil
· Permainan Kecil PK mirip kemahiran sebenar.
· PK diikat dengan beberapa syarat yang perlu diikuti pemain.
· PK dimainkan dalam kawasan atau ruang yang terhad atau kecil kawasan keluasannya. ( 10 X 10 M )@ ( 20 X 20 M )
Ciri-Ciri Permainan Kecil
· PK boleh diadakan di bahagian permulaan sebagai bab memanaskan badan atau bab akhir pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani.
· PK boleh digunakan untuk mengingati kemahiran-kemahiran yang sudah dipelajari pada P-P yang sudah dipelajari.
3 Aspek penting dalam Permainan Kecil
Masih berorientasikan :-
· Aspek Psikomotor
· Aspek Kognitif
· Aspek Afektif
Tujuan Permainan Kecil Dalam Pendidikan Jasmani
Aspek Psikomotor
· Pengkayaan terhadap kemahiran yang telah dipelajari dalam bab inti pelajaran.
· Membina ketangkasan dan ketepatan penumpuan pemain.
· Melatih pelajar bijak membaca ruang semasa bermain.
· Membina sikap sentiasa bersedia dan tidak leka dalam situasi permainan.
· Ketajaman bertindak dan sentiasa bersedia.
Elemen Penting Mencipta Atau Mereka Permainan Kecil
· Kemahiran ( Skill ) mencabar pemain
· Tahap kemahiran bersesuaian
· Keluasan tempat diambil kira
· Menyeronokan pemain
Aspek Psikomotor
· Membina semangat juang dan semangat bertanding yang tinggi.
· Semangat mahu mencipta kemenangan.
· Berfikiran tepat bertindak dalam membuat sebarang keputusan semasa bermain.
Aspek Kognitif
· Melatih kematangan daya berfikir semasa bermain.
· Melatih individu / pemain bijak membaca strategi pihak lawan.
· Penguasaan kemahiran pemain kekal dan bertambah.
· Melatih pelajar menguasai undang-undang permainan.
Aspek Afektif
· Membina keseronokan dan kepuasan sebenar pelajar semasa bermain.
· Membina semangat berpasukan yang tinggi.
· Berdisiplin dan bekerjasama dikalangan pemain.
· Akur kepada kemenangan dan kekuatan pihak lawan.
Aspek Afektif
· Melatih diri pelajar supaya tidak mudah berputus asa jika menerima sebarang kekalahan.
· Melatih dan memberi peluang kepada pelajar menjadi pengadil semasa pertandingan sesama mereka.
Contoh-Contoh Permainan Kecil
Alatan Bola Besar
Perlumbaan lari berganti-ganti
- Menghantar dan menyambut bola
- Menggelecek bola
- Menghantar dan menggelecek bola.
- ‘ Permainan Monyet ‘ -cuba mendapat
bola ( dalam bulatan )
Contoh Permainan Kecil
Si-Kapitan
· Mengawal Skitel
· 3 lawan 3
· Lumba lari berganti-ganti….
- membawa bola.
- menggelecek antara skitel.

Bola Tampar
- Newcombe- tangkap dan baling
- 3 lawan 3 ( sangga, setting,tolak ke
pihak lawan melepasi tali yang diregang.
Tidak dibenarkan spike dan smesy )
- Bola tampar ( 2 @ 3 sebelah )

Contoh Permainan Kecil Bola Jaring
Bola Jaring 21 hantaran(7 orang satu pasukan-ahli pasukan menghantar sesama ahli- hantaran melebihi 21 kali tanpa dirampas oleh pihak lawan,pasukan tersebut dikira pemenang )
Bola Kapitan
3 lawan 3 (satu tiang gol-jaringan terbanyak diisytiharkan pasukan pemenang)

Permainan Kecil Bola Sepak

Permainan 20 tandukan
Bola Tanduk ( 6 lawan 6 )
( Tandukan 3 kali seoang sekali baru ditanduk dan dihantar ke pihak lawan )
Hantaran Tolak / Lerek ( 5 lawan 5 )
( Tidak dibenarkan bola tinggi )
Contoh Permainan Kecil Tenis
Satu lawan Satu ( forehand / backhand )
( hanya lantunan sekali dibenarkan )
Pukul bola dinding.(Ala permainan Squash)
(bola tidak dibenarkan jatuh ke gelanggang )
Tenis 21 mata ( 2 lawan 2 )
Permainan Voli / Dinding / Jaring
Permainan Kecil Sofbol
Contoh :
Bola Tangan
Tujuan - Larian berlari ke bes / menyambut bola.
Alatan - bola tenis, bes, gelung rotan.
Bilangan Pemain - 6 - 8 sepasukan.
Permainan Kecil Sofbol
Cara Permainan
1. Pemukul
a. Pemukul berdiri dalam petak pemukul.
b. Lantunkan bola dan memukulnya
dengan tangan ke kawasan permainan.
c. Peserta tersebut kemudian berlari ke bes
dihadapannya dan berpatah semula ke
plet rumah untuk mendapat 1 larian /
markah.
2. Pemadang

a. Pihak pemadang cuba mengeluarkan peserta yang memukul melalui 2 cara, iaitu samada menangkap bola pukulan peserta atau mencuit plet rumah dengan bola sebelum ia sempat ‘ balik ‘.
b. 2 pasukan bertukar tempat apabila semua pemukul telah mendapat gilirannya.
Pada akhir perlawanan yang dipersetujui, pasukan yang mendapat bilangan larian yang lebih diisytiharkan sebagai pemenang perlawanan.
Biasanya pasukan yang kalah / tewas akan dikenakan denda mengemas semua peralatan yang digunakan dalam perlawanan (permainan kecil ) tersebut.

PENILAIAN KENDIRI
· Soal jawab – guru pelatih dan pensyarah(lisan/bertulis)
· Kuiz antara kumpulan berkaitan tajuk baru diajar
· Sumbangsaran
REFLEKSI
· Guru pelatih diberi peluang untuk memberi pandangan selepas P & P
ü Secara lisan
ü Secara bertulis
· Antara guru dan guru pelatih dan rakan sebaya (kumpulan kecil)
· Guru pelatih membentang hasil perbincangan secara individu atau wakil kumpulan
· Wakil guru pelatih/pensyarah membuat laporan keseluruhan



 

No comments:

Post a Comment

my ♥,,,

Search This Blog