as salam and welcome..♥
6.0 KAEDAH YANG BOLEH DIGUNAKAN OLEH SEORANG GURU BAGI
MENGATASI MASALAH PERBEZAAN INDIVIDU
Seseorang guru perlu mempunyai
kesedaran tentang masalah perbezaan individu, mengetahui bagaimana perbezaan
ini mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran (P&P) dan peka pada faktor
penyebab kepada perbezaan individu. Antara langkah yang perlu diambil untuk
mengenal pasti tahap setiap individu murid adalah dengan mengetahui latar
belakang, kekuatan dan kelemahan, minat, matlamat, aspirasi dan sikap murid.
Dapatkan semua ini melalui kad kumulatif, pemerhatian tingkah laku,
perbincangan dengan murid, berkongsi pendapat dan pengalaman, mentadbir ujian
psikologi serta diagnostik berdasarkan sikap, nilai kerja, dan minat kerjaya.
Menurut Mohd Salleh,(1991), di dalam
buku Psikologi Perkembangan Untuk Bakal Guru,1993 yang ditulis oleh Rohaty
Mohd. Majzub, guru perlu mempunyai gambaran yang jelas tentang sifat dan
batasan perbezaan tersebut, memahami dan membuat persediaan untuk menghadapi
serta menyelesaikan masalah-masalah yang timbul daripada perbezaan individu dengan
berkesan (termasuk kaedah mengajar, BBM / ABM) tempat yang berbeza ikut minat, kebolehan
& kemampuan individu.
Beberapa kaedah berikut
boleh diambil oleh guru bagi mengatasi
perbezaan individu :
6.1
Kaedah Kumpulan
Bagi mengatasi
masalah perbezaan individu dalam kalangan murid, guru boleh menggunakan kaedah
kumpulan. Kaedah ini dijalankan kerana murid berbeza dari segi keupayaan dan
memudahkan guru menyediakan latihan serta bahan sumber pembelajaran. Menurut
Kamaruddin Hj. Hussin,(1990), di dalam buku Psikologi Perkembangan Untuk Bakal
Guru,1993 yang ditulis oleh Rohaty Mohd.Mazjub, Kaedah berkumpulan dapat
memberikan kesan yang baik kepada murid dan guru. Menurut Rohaty masjub di
dalam ukunya lagi, beliau memetik ayat G. Myers Blair, R. Stewart Jones, R.H.
Simpson yang mana menyatakan sebahagian besar daripada tugas guru adalah
bekerja dengan kumpulan dan tidak dengan murid secara individu.Dalam kaedah
kumpulan, beberapa faktor berikut perlu
diambil kira:
6.1.1 Pengumpulan
Mengikut Kebolehan Antara Kelas(faktor fleksibiliti)
Tujuan
pengumpulan ini ialah supaya setiap kelas mengandungi murid yang homogen
mengikut markat ujian pencapaian. Tiga aras pencapaian
dibentuk, iaitu aras tinggi, sederhana dan rendah. Rasional mengumpulkan
murid sedemikian adalah agar dia memperbaiki kecekapan dan keberkesanan guru
kerana pengajaran guru akan selaras dengan
ciri-ciri kebolehan murid. Murid pencapaian rendah memerlukan perhatian
yang lebih, penjarak pengajaran yang agak lambat, pengulangan serta latihan. Sementara kumpulan pencapaian tinggi pula
memerlukan autonomi yang lebih tinggi dan tugasan yang lebih kompleks dan mencabar.
6.1.2 Pengumpulan
Menurut Pelbagai Mata pelajaran(faktor kurikulum)
Pengumpulan jenis ini adalah berdasarkan hakikat bahawa
kanak-kanak mempunyai pelbagai bakat
dan kebolehan dalam mata pelajaran yang
berbeza-beza. Misalnya, ada kanak-kanak yang lebih berkebolehan bermain
alat-alat muzik, lebih cenderung dalam kemahiran simpan kira atau dalam aspek
pertukangan kayu.Oleh hal yang demikian, seseorang guru perlu mengumpulkan atau
mengagihkan kumpulan murid dengan menyediakan bahan dan pengajaran yang sesuai
supaya mengikut tahap kebolehan dan minat murid itu sendiri.
6.2 Kaedah Dalton
Kaedah
seterusnya ialah kaedah Dalton.Melalui kaedah ini murid digerakkan dalam
pembelajaran mereka dengan terlebih dahulu supaya mengetahui
apa yang patut dibuatnya.Dalam kaedah
Dalton, guru menjadi pembimbing dan perujuk kepada kanak-kanak. Guru
mencadangkan kegiatan murid serta mengadakan perbincangan dengan mereka.Guru menyimpan graf kemajuan harian murid.
Dengan cara ini dianggarkan setiap murid belajar dan berjaya mengikut kebolehan
dan minat sendiri.Menurut Rohaty Mohd.Majzub di dalam bukunya, Psikologi
Perkembangan Untuk Bakal Guru,1993 Rancangan
Dalton membolehkan murid bebas sediakan tugasannya dan guru sebagai pembimbing
murid sahaja.
6.3 Kaedah Gerak
Balas
Seterusnya Kaedah gerak balas.Kaedah ini
akan melibatkan penglibatan aktif murid dalam suasana pembelajaran.
Murid-murid tidak bersifat pasif atau menerima sahaja maklumat daripada
pengajaran guru.Oleh yang demikian mereka digalakkan merancang projek menyelidik,
merancang, menyusun dan membuat demonstrasi,
dan melaporkan hasil daripada projek yang berkenaan.
6.4 Kaedah Pendidikan
Pemulihan
Menerusi
kaedah pendidikan pemulihan guru akan membantu kanak-kanak yang lemah dalam
pelajaran mereka agar diberi pengajaran pemulihan sama ada secara formal atau
tidak formal. Pendidikan pemulihan bertujuan mengurangkan masalah pembelajaran
yang dihadapi oleh murid serta mengembangkan minat mereka terhadap pelajaran ke tingkat keperluan yang memuaskan.
6.5 Kaedah Pengayaan
Kaedah
Pengayaan adalah sejenis kaedah pembelajaran yang memberi peluang kepada murid mengembangkan sifat ingin tahu,
semangat berdikari, daya cipta serta
bakat kepimpinan mereka.Pengayaan boleh merupakan pengayaan mendatar dan
menegak. Pengayaan mendatar merupakan aktiviti pengajaran berdasarkan kebolehan
murid-murid dalam sesuatu kumpulan. Pengajaran
menegak adalah berdasarkan minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas
sahaja.
6.6 Kaedah Pengajaran Terancang
Kaedah
ini lebih memfokuskan kepada perancangan seseorang guru sebelum melaksanakan
sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran (P&P). Dalam kaedah ini, guru perlu memfokuskan
kepada beberapa faktor seperti berikut:
6.6.1 Perancangan Kepelbagaian Strategi Pengajaran Dan Pembelajaran
Seseorang guru perlu
merancang strategi sama ada pendekatan,kaedah serta teknik yang bakal digunakan
sebelum melaksanakan sesuatu sesi P&P.Strategi yang bakal digunakan
haruslah pelbagai untuk menarik minat semua tahap murid untuk mengikuti sesi
P&P yang dijalankan.Menurut Robert Gayne di dalam bukunya The Conditions of
Learning, setiap jenis pembelajaran perlu keadaan dan kaedah yang berlainan
untuk perkembangannya, oleh itu program atau strategi pembelajaran bagi setiap
satu mungkin berbeza.
6.6.2 Perancangan Kepelbagaian Bahan Dan Alat Bantu
Mengajar (ABM dan BBM)
Guru perlu merancang
penggunaan ABM dan BBM sebelum melaksanakan sesi P&P. Sebagai seorang guru,
penggunaan sudut pembelajaran juga merupakan salah satu faktor yang perlu
diberi perhatian kerana bahan yang menarik dan pelbagai di sudut tersebut dapat
mengatasi perbezaan individu dalam kalangan murid. Rohaty Mohd Mazjub juga memetik kata-kata Glasser,1971
“penggunaan sudut pembelajaran dalam kalangan murid yang mempunyai perbezaan individu
dapat memberi keselesaan dan meningkatkan minat mereka untuk belajar” di dalam
bukunya Perkembangan Untuk Bakal Guru,1993.
6.6.3
Perancangan Kepelbagaian Bentuk Penilaian
Penilaian
merupakan satu perkara yang penting untup memastikan tahap pencapaian murid.
Kadang kala guru perlu menilai murid berdasarkan minat atau kemahiran murid
belajar supaya murid yang lemah turut merasa diri mereka dihargai.Untuk itu,
semasa P&P guru harus memberi peneguhan positif untuk membentuk tingkahlaku
serta minat murid untuk terus berusaha mempertingkatkan diri mereka dalam
pelajaran.
6.6.4 Perancangan Kepelbagaian Tugasan
Guru
juga perlu mengagihkan tugasan yang sesuai
mengikut tahap murid dan bervariasi. Sebagai contoh, guru boleh
menyediakan tugasan seperti lakonan, nyanyian ataupun tugasan yang melibatkan
penggunaan kecanggihan teknologi kini.Tugasan yang diberi haruslah sesuai dengan
tahap keupayaan murid.Guru perlu mengetahui tahap kebolehan setiap murid dan
sediakan tugasan selaras dengan setiap tahap.
Terima kasih untuk maklumat yang berguna ini.
ReplyDeletesama-sama..
ReplyDeletesis, copy ek..tq ^_^
ReplyDeletesama-sama
ReplyDelete