as salam and welcome..♥
PERKEMBANGAN
BAHASA
1.0
DEFINISI BAHASA
Bahasa
adalah atau bentuk komunikasi sama ada verbal atau non verbal. Bahasa
mengandungi perkataan-perkataan yang digunakan oleh sesebuah komuniti dengan
peraturan tatabahasa dan perbendaharaan kata yang tertentu.
Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga
(1996: 87), bahasa ialah sistem lambang bunyi suara yang dipakai sebagai alat
perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia ( antara seorang individu
yang lain dan sebagainya ).
Arbak ( 1983: 40 ), mengeluarkan
pendapatnya tentang ahli-ahli bahasa telah terlebih dahulu mengeluarkan
pendapatnya tentang mengapa ahli-ahli bahasa telah terlebih dahulu berusaha
memberikan pengertian kepada apa yang dikatakan ‘bahasa’ itu. Tegasnya, hal ini
penting kerana bahasa itu sendiri merupakan bahan langsung yang menjadi tumpuan
pengkajiannya, terutama dalam usaha memperlihatkan fungsinya sebagai alat yang
dipakai oleh manusia untuk berhubung sesama manusia.
( Nik
Hassan Basri Nik Ab. Kadir, ( 2003); Teori bahasa )
Menurut Asmah Omar ( 1983: 376 ), bahasa hanyalah
bunyi yang dihasilkan oleh alat-alat ujaran yang terdapat dalam rongga mulut
dan rongga tekak manusia. Di sebalik ciri fizikal ini terdapat makna. Tegasnya,
ikatan antara bunyi dan makna yang disyaratkan oleh pelbagai satuan itulah yang
memungkinkan orang bukan sahaja berkomunikasi, tetapi juga mencipta
konsep-konsep.
(
Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir, ( 2003); Teori bahasa )
Menurut Wilhelm Von Humboldt seorang sarjana Jerman,(abad
ke-19 ) mendefinisikan bahasa sebagai sintesis bunyi . Bahasa ialah satu
aktiviti yang dapat dihuraikan menurut satu set prinsip yang jumlahnya terbatas
berdasarka ragam-ragam ucapan yang tidak terbatas jumlahnya, dapat diterbitkan.
( Mangantar Simanjuntak, ( 1982: 2-3 ).
( Nik Hassan
Basri Nik Ab. Kadir, ( 2003); Teori bahasa )
Bloch dan
Trager (1984 ), pula mendefinisikan
bahasa sebagai satu lambang pertuturan yang arbitrari yang digunakan anggota masyarakat
untuk berkomunikasi . Sapir (1921:8) mendefinisikan,
bahasa adalah semata-mata suatu kaedah yang bukan naluri untuk manusia
menyampaikan idea, emosi, dan keinginan melalui ciptaan simbol-simbol lahir
secara sedar. Crystal (1995), mendefinisikan bahawa bahasa adalah satu
penggunaan bunyi yang sistematik dan konvensional (lambang atau simbol tulisan)
untuk tujuan komunikasi dan luahan perasaan.
( Nik Hassan
Basri Nik Ab. Kadir, ( 2003); Teori bahasa )
Dengan demikian, berdasarkan
dfinisi-definisi bahasa yang di atas, jelaslah bahawa bahasa itu mempunyai
sistem, terdiri daripada bunyi-bunyi, bersifat arbitrari, dipelajari dan bukan
diwarisi serta sebagai alat komunikasi.
2.0. KEPENTINGAN MEMAHAMI PERKEMBANGAN BAHASA
Memahami kepentingan bahasa adalah penting kerana :
2.1.1. Bahasa sebagai pemangkin perkembangan
kanak-kanak. Semasa mereka berinteraksi dengan orang dewasa dan rakan sebaya,
mereka membina kefahaman dan idea-idea
tentang perkara-perkara yang berlaku di persekitaran mereka.
2.1.2. Perkembangan bahasa memudahkan proses
pengajaran dan ia berkait rapat dengan kemahiran membaca dan menulis. Dengan
meningkatkan bahasa, ia akan memudahkan pelajar mempelajari konsep-konsep
abstrak.
2.1.3. Kemahiran bahasa menjadi alat kepada
perkembangan kendiri dan sosial.
3.0 . SIFAT BAHASA
Bahasa
adalah semua bunyi bahasa yang dihasilkan oleh alat-alat sebutan manusia
seperti rongga mulut, hidung, paru-paru dan artikulator-artikulator lain.
Setiap bahasa mempunyai susunan tertentu, sama ada dalam bentuk bunyi-bunyi
perkataan, susunan perkataan, tatabahasa atau sintaksis yang dikatakan
bersistem. Tiap-tiap bahasa mempunyai
bentuk-bentuk tertentu seperti perkataan, frasa, klausa dan ayat. Setiap
pertuturan dalam bahasa mempunyai makna bagi penutur dan pendengar.
Bahasa berubah
dan berkembang selagi wujudnya interaksi antara penutur. bunyi-bunyi bahasa
dihasilkan satu demi satu (satu lambang mewakili satu bunyi) oleh pergerakan
alat-alat sebutan secara linear. bahasa adalah kreatif, iaitu sebagai contoh
dalam bahasa Melayu terdapat 28 huruf yang dapat membentuk beribu-ribu
perkataan. Dengan penyingkiran masa dan tempat, manusia boleh menggunakan
bahasanya untuk bercakap tentang sesuatu perkara atau peristiwa yang berlaku
pada masa yang sama, sebelum atau selepasnya. Wujud dua pola dalam bahasa,
iaitu sebagai contoh dalam bahasa Melayu ada vokal dan konsonan.Bahasa boleh
dipelajari dalam konteks budaya dan kebudayaan .
4.0 TEORI DALAM
KEMAHIRAN BAHASA
Teori dalam kemahiran bahasa dijelaskan dalam tiga
perspektif iaitu :
4.1. Perspektif
Behavioris
Mengikut mazhab behavioris, peneguhan penting dalam
perkembangan bahasa. Menurut Skinner (1957), ibu bapa memainkan peranan yang penting
dalam menyediakan perbendaharaan kata yang betul kepada anak-anak. Ibu bapa
atau penjaga boleh membantu perkembangan bahasa kanak-kanak dengan memberi
peneguhan yang sesuai setiap kali kanak-kanak menyebut perkataan atau ayat
dengan betul dan mudah difahami.
Peringkat
permulaan, ibu bapa meneguhkan perkataan-perkataan yang hampir dengan sebutan
yang betul. Sebagai contoh anak berkata kepada ibu “ nak mamam ”. Ibu perlu
meneguhkan apa yang dikatakan iaitu “ Ani nak makan ya ?” lalu memberi makanan
kepada anak. Kemudian secara berperingkat ibu bapa lebih meneguhkan perkataan
yang disebut dengan betul oleh oleh kanak-kanak sehingga dapat menyebutnya
dengan baik. Selain itu, setiap gerakbalas atau tingkahlaku yang menggunakan bahasa
diteguhkan. Apabila anak bercakap untuk meminta sesuatu, ibu bapa bertindak
balas dengan apa yang diinginkan oleh anak. Tindakbalas ibu hasil daripada
perkataan anaknya memberi maklumbalas kepada anak bahawa bahasa yang digunakan
adalah betul.
Jadi,
kanak-kanak akan lebih gemar bercakap apabila ibu bapanya seringkali memuji dan
meneguhkan percakapan beliau. Ibu bapa boleh berinteraksi dengan menggunakan
laras bahasa yang betul.
4.2. Perspektif
Kognitif
Perkembangan
kognitif dan bahasa anak-anak tidak berkembang dalam suatu situasi sosial yang
hampa. Lev Vygotsky (1896-1934), seorang psikolog berkebangsaan Rusia, mengenal
poin penting tentang pikiran anak ini lebih dari setengah abad yang lalu. Teori
Vygotsky mendapat perhatian yang makin besar ketika memasuki akhir abad ke-20.
( Valmband, ( 2008 ), http://Valmband.multiply.com. )
Teori kognitif oleh Vygotosky ini menekankan tentang
peranan pemodelan. Contohnya kanak-kanak
meniru percakapan, maklumbalas dan gaya
bahasa orang dewasa. kanak-kanak mempelajari beberapa aspek dalam kemahiran
bahasa apabila melihat dan mendengar percakapan orang lain. Mereka akan meniru
dan mengulangi apa yang diteguhkan.
Vygotosky
(1896), memandang bahasa sebagai alat
utama untuk interaksi sosial, pemindahan budaya dan menjana pemikiran individu.
Kanak-kanak mempelajari bahasa secara interaksi setiap hari dengan orang-orang
di sekeliling. Orang-orang dewasa akan mengubahsuai pertuturan mereka agar
sesuai dengan kefahaman kanak-kanak. Percakapan seperti bayi dan kanak-kanak
kecil dengan ayat-ayat mudah dan pendek disertai dengan intonasi yang pelbagai
memberi bantuan kepada kanak-kanak untuk mempelajari bahasa.
Kanak-kanak
menggunakan bahasa untuk meluahkan kehendak keperluan. Orang dewasa perlu
menggunakan bahasa yang sesuai dengan kebolehan kanak-kanak dan tahapnya akan
semakin meningkat daripada yang susah kepada yang kompleks. Guru dan orang
dewasa boleh meluaskan penggunaan dan kemahiran berbahasa di kalangan
kanak-kanak melalui interaksi dan maklumbalas yang membantu mereka membetulkan,
mencantum dan meluaskan penggunaan bahasa tersebut.
4.3. Perspektif
Nativis
Perspektif Nativis berdasarkan kepada perkembangan
otak yang lebih cenderung melihat perkembangan bahasa berlaku secara dalaman
dan diwarisi. Teori ini dipelopri oleh Noam Chomsky (1950- an) yang menyatakan proses perkembangan bahasa
seseorang individu lebih kompleks daripada peneguhan kepada gerakbalas yang
betul oleh Perspektif Behavioris.Beliau mencadangkan perkembangan bahasa
individu adalah merupakan proses dalaman dan dipengaruhi oleh individu itu
sendiri. Maksudnya, individu dilahirkan dengan keupayaan berbahasa yang
tersendiri yang dilabelkan sebagai “ Tatabahasa Universal” . Ini adalah asas kepada
semua bahasa yang ada.
( Haliza Hamzah; Joy N. Samuel, ( 2008), Perkembangan Kanak-kanak )
Kanak-kanak dilahirkan dengan keupayaan menggunakan
tatabahasa universal ini. Mereka akan memerhati dan memadam cara-cara
penyusunan ayat dengan bahasa yang digunakan di persekitaran mereka. Kemudian
mereka akan menyesuaikan pembentukan ayat tadi dengan gaya bahasa yang terdapat di persekitaran
mereka. Kemahiran ini tidak dipelajari secara langsung daripada rang-orang
dewasa di sekitar kanak-kanak tetapi dikuasai secara tidak langsung .
Kemahiran
ini disifatkan oleh Chomsky sebagai satu alat pembelajaran bahasa yang ada pada
setiap individu semenjak dilahirkan. Ia bersifat semulajadi dan diwarisi. Alat
ini dikenali sebnagai “ Alat Penguasaan
Bahasa ” ( Language Acquisition device ).
5.0 PERINGKAT – PERINGKAT PERKEMBANGAN BAHASA
Kanak
– kanak mengalami perkembangan bahasa dalam tiga peringkat iaitu peringkat bayi
, peringkat kanak – kanak dan peringkat remaja.
Peringkat perkembangan
|
Huraian
|
Peringkat bayi
|
Pada mulanya bayi memperoleh bahasa melalui tangisan dan
sebutan yang ringkas seperti ‘ma’, ‘da’, ‘bah’, ‘pa’, dan sebagainya.
Kanak-kanak di peringkat awal usianya memperoleh bahasa ibundanya dengan
memanjangkan makna tertentu yang mungkin boleh difahami ataupun tidak. Naapie Mat (1992)
0 – 1 bulan
Bayi menangis pada awal
kelahiran menunjukkan ketidakselesaan
, lapar dan sakit
1 – 2 bulan
Bayi mengeluarkan bunyi ‘oo’ , ‘coo’
, ‘goo’ untuk berinteraksi dengan orang sekeliling
8 – 12 bulan
Bayi mula menunjukkan interaksi
babbling dan isyarat seperti anggukan kepala , menunding jari dan melambai
tangan
13 – 18 bulan
Bayi mula mengingati perkataan –
perkataan penting dan menyebutnya menggunakan satu perkataan dalam komunikasi
harian
Contoh :
“ Makan”. Perkataan makan disini
boleh membawa maksud “ saya nak makan” atau “ saya sudah kenyang dan idak
mahu makan lagi”
18 – 24 bulan
Bayi mula berinteraksi dengan
menggunakan dua perkataan
Contoh :
“ Itu kucing” , “Mama jalan”
|
Peringkat kanak – kanak
|
Awal Kanak – Kanak (2 – 6 Tahun)
Kanak – kanak mula menutur menggunakan perkataannya
sendiri tanpa menghiraukan kesalahan tatabahasa kerana bersifat egosentrik.
2 Tahun
Ayat yang dituturkan oleh kanak – kanak hanya terdiri
daripada dua perkataan sahaja. Ini akan berlipat ganda sebanyak dua kali
ketika mencapai umur 3 tahun.
3 Tahun
Berupaya menyusun suku kata yang ringkas iaitu berdasarkan
keperluan diri mereka atau yang biasa didengar. Vygotsky
4 Tahun
Perbendaharaan kata semakin meningkat
iaitu lebih daripada 1000 perkataan. Kanak-kanak TADIKA atau Pra-sekolah
biasanya berupaya mendengar dengan teliti apa yang diajar oleh guru dan boleh
menceritakan semula jika disuruh. Brown
& Chapman (1981)
5 Hingga 6 Tahun
Ketika ini kanak – kanak sudah boleh
menyusun kata-kata dengan betul apabila bersama-sama dengan kumpulan rakan
sebayanya. Mereka akan
bermain bersama-sama, bercerita, berjenaka dan bergurau dengan rakan sebaya
mereka. Garney (1975)
Pertengahan
Kanak – Kanak
7 Tahun
Pada peringkat ini, kanak-kanak telah
pun memasuki sekolah rendah. Penguasaan perbendaharaan kata telah meningkat,
telah menunjukkan penguasaan dan sebutan bahasa yang betul atau ‘standard’.
Mereka boleh menterjemahkan idea melalui aktiviti lisan dan penulisan iaitu
dalam bentuk ayat yang ringkas.
9 Tahun
Kanak-kanak sekurang-kurangnya telah
memperoleh sebanyak 30000 perbendaharaan kata. Perbendaharaan kata ini akan
bertambah melalui pembacaan, proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) dan
juga pergaulan harian iaitu termasuk di rumah dan juga di sekolah.
10 – 12 Tahun
Kanak-kanak tidak lagi menumpukan
pada diri sendiri ketika menceritakan sesuatu. Sebaliknya, mereka mula
mengambil tahu tentang hal orang lain dan menceritakannya. Mereka sudah boleh
berkomunikasi dengan baik dan seterusnya dapat membuat satu karangan pendek
apabila diminta oleh guru. Chomsky
(1969)
14 Tahun
Pada peringkat ini , kefahaman
membaca seseorang meningkat dan dapat memahami pembacaan yang kompleks malah
dapat berbincang secara analitikal tentang sastera , ekonomi dan
politik.
|
Peringkat remaja
|
Awal Remaja
(12-15 Tahun)
Perkembangan
bahasa praremaja peringkat ini pada
mulanya
mencapai tahap yang baik iaitu mereka dapat menguasai gaya dan berbagai-bagai
struktur ayat. Penguasaan
ini disebabkan
mereka banyak membaca berbagai-bagai bahan bacaan termasuk akhbar, majalah,
buku-buku cerita dan
juga buku-buku pelajaran
(15-20 Tahun)
Remaja berkembang menjadi seorang
yang mempunyai kematangan dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan
sosial. Remaja mampu memanipulasi bahasa kepada bentuk yang kompleks seperti
puisi , laporan dan cerpen.
Kemahiran bahasa berkembang kepada
kemahiran penulisan.
Remaja mampu membuat refleksi dan
menganalisis maklumat dan menjalinkan hubungan sosial dengan masyarakat
melalui penciptaan dialek yang melambangkan identity individu tersebut.
|
Jadual 1: Peringkat Perkembangan Bahasa
5.1
KAEDAH SUMBANGAN IBU BAPA DALAM PERKEMBANGAN
BAHASA KANAK – KANAK.
Ibu bapa merupakan
individu penting dan rapat di sisi kanak – kanak. Oleh yang demikian , ibu bapa
dan penjaga dapat menyumbang kepada perkembangan bahasa kanak – kanak sejak mereka lahir lagi. Misalnya berbual dengan bayi melalui rangsngan bunyi –
bunyian. Sewaktu peringkat bayi , mereka dapat memahami apa yang di tutur
sekiranya ibu bapa dan penjaga menggunakan bahasa yang ringkas tetapi jelas dan
betul gaya bahasa. Contohnya mimik muka dan emosi yang sesuai dengan situasi.
Bayi tidak akan mengalami kesukaran memahami pertuturan yang di ujarkan setelah
mereka mencapai tahap kematangan sedikit demi sedikit.
Meniti tahap
perkembangan kanak – kanak sekitar 2 – 14 tahun ibu bapa dapat merangsang kanak
– kanak dengan mneeruskan aktiviti perbualan untuk membentuk perbendaharaan
kata dan pengalaman berbahasa kanak – kanak tersebut. Selain itu , luangkan
masa untuk mendengar percakapan dan idea kanak – kanak dengan memberi
rangsangan positif agar diri mereka rasa dihargai dalam perbualan harian. Ibu
bapa perlu menggunakan bahasa yang mudah dan senang difahami seloain memandu
kanak – kanak menggunakan sistem bahasa yang tepat dan betul. Akhir sekali ,
ibu bapa hendaklah mengelakkan daripada membanding – banding kanak – kanak ini
dengan kanak – kanak lain agar tidak menghilangkan keyakinan diri mereka untuk
berinteraksi dengan masyarakat di sekeliling.
6.0 FAKTOR YANG MEMPENGARUHI
PERKEMBANGAN BAHASA
Perkembangan bahasa adalah sebuah proses yang bermula
awal dalam kehidupan manusia ketika seseorang mulai menguasai bahasa dengan
proses belajar. Perkembangan bahasa kanak-kanak bermula dari yang sederhana
sampai kepada yang lebih kompleks. Biasanya, bahasa bermula daripada mengingati
kata-kata sederhana yang berkaitan tanpa makna, tapi sebagai kanak-kanak yang
membesar, kata-kata yang memperoleh makna dengan hubungan antara kata-kata yang
terbentuk. Pada waktunya, ayat bermula dari kata-kata yang bergabung bersama
untuk mencipta makna yang logik. Apabila
meningkat usia seseorang, makna-makna baru dan persatuan-persatuan baru dicipta
dan kosa kata meningkat dengan lebih berdasarkan perkataan dipelajari. Lantaran
itu, terdapat dua faktor yang mempengaruhi perkembangan bahasa kanak-kanak
iaitu faktor biologi dan persekitaran.
6.1 BIOLOGI
Ahli Bahasa tidak
bersetuju tentang faktor biologi yang menyumbang kepada perkembangan bahasa,
namun sebahagian besar bersetuju bahawa kemampuan untuk mendapatkan sistem yang
rumit seperti itu adalah unik untuk spesies manusia. Selain itu, banyak yang
percaya bahawa kemampuan kita untuk mempelajari bahasa lisan mungkin telah
dikembangkan melalui proses evolusi dan dasar untuk berbahasa mungkin
diturunkan secara genetik. Kemampuan
untuk bercakap dan memahami bahasa manusia memerlukan vokal tertentu serta
sistem saraf dengan kemampuan tertentu.
Menurut kajian yang
telah dijalankan oleh Haliza Hamzah dan Joy N.Samuel (Noam Chomsky,1957),
beliau menegaskan bahawa seseorang individu telah diprogramkan secara genetik
untuk menguasai bahasa. Malah, beliau juga menyatakan kanak-kanak yang
dilahirkan dengan alat penguasaan bahasa atau LAD (Language Acquisition Device)
iaitu suatu mekanisme penguasaan bahasa yang membolehkan mereka mengesan
ciri-ciri dan peraturan dalam penguasaan bahasa yang digunakan di sekeliling
mereka. Kanak-kanak secara semulajadinya mempunyai kebolehan untuk mengesan tatabahasa
dan cara penggunaan bahasa tersebut misalnya, penggunaan kata tanya dalam
berbahasa yang diperolehi melalui perbualan harian antara ibu bapa dan
kanak-kanak tersebut.
Selain itu, menurut
kajian Santrock (2007), jika berlaku kecederaan pada bahagian otak terutama
pada bahagian Broca dan Wernicke yang kedua-duanya terletak dibahagian
hemisfrera kiri otak boleh menyebabkan seseorang individu itu hilang
keupayaannya untuk berbahasa. Ini kerana kawasan Bronca dalam otak yang
mengawal pergerakan otot adalah alat yang menghasilkan pertuturan untuk
kanak-kanak itu berkomunikasi dan kawasan Wernicke pula adalah bahagian yang
terlibat untuk memproses kefahaman berbahasa. Justeru, jika kanak-kanak
tersebut mempunyai kecederaan di bahagian ini mereka masih lagi boleh bercakap
akan tetapi percakapan yang sukar untuk difahami dan kanak-kanak tersebut juga
mempunyai kesulitan untuk memahami percakapan orang lain.
6.2
PERSEKITARAN
Perilaku melihat
perkembangan bahasa tidak lagi dianggap sebagai penjelasan yang layak tentang
bagaimana anak memperoleh bahasa, namun banyak kajian menggambarkan
persekitaran mempengaruhi kemampuan bahasa kanak - kanak. Michael Tomasello
(2003, 2006; Tomasello & Carpenter, 2007) menekankan bahawa anak-anak muda
sangat tertarik dalam dunia sosial mereka dan pada awal perkembangan, mereka
dapat memahami bahasa melalui persekitaran.
Dalam konteks ini,
keluarga dan persekitaran mempunyai pengaruh yang kuat ke atas kemahiran
berbahasa, malah sokongan padu daripada ibu bapa dan guru adalah penting dalam
perkembangan bahasa kanak-kanak. Misalnya, di rumah aspek perkembangan bahasa
berlaku secara tidak langsung melalui perbualan harian antara keluarga dan
rakan sebaya menerusi ajukan percakapan serta peniruan bahasa. Di sekolah,
pemerolehan bahasa diperolehi melalui komunikasi antara guru dan rakan-rakan
sekolah serta pembelajaran bahasa dalam mata pelajaran contohnya Bahasa Melayu.
Namun demikian, kajian
mengenai masa interaksi antara ibu bapa dan kanak-kanak serta status
sosioekonomi ibu bapa tersebut juga antara yang mempengaruhi pemerolehan
perbendaharaan kata kanak-kanak. Menurut Betty Hart dan Todd Risley
(Santrock,2007) mendapati ibu bapa daripada golongan profesional menyediakan
suasana persekitaran yang lebih baik untuk perkembangan bahasa kanak-kanak
berbanding dengan golongan bukan profesional contohnya menyediakan perpustakaan
mini dan penggunaan teknologi seperti
komputer di rumah membolehkan kanak-kanak itu meneroka menerusi aktiviti
pembacaan dan penerokaan maklumat, berbanding kalangan golongan bukan
profesional yang hanya bergantung kepada pembelajaran bahasa di sekolah sahaja.
Tambahan lagi, sebahagian golongan bukan
profesional juga kurang berinteraksi dan susah untuk menerangkan sesuatu perkara
dengan lebih lanjut kepada anak-anak mereka. Malah dalam kajian lain menyatakan
kanak-kanak yang banyak berkomunikasi dengan ibu bapa mereka mempunyai empat
kali ganda lebih perbendaharaan kata berbanding kanak-kanak yang mempunyai ibu
bapa yang pendiam.
Kajian di sebuah
prasekolah di Amerika (1998-1999), mendapati ibu bapa yang membaca buku kepada
anak-anak mereka yakni tiga hingga empat kali seminggu akan menyebabkan
anak-anak ini mempunyai kemahiran berbahasa lebih baik berbanding ibu bapa yang
tidak berbuat sedemikian. Justeru itu, aspek perkembangan bahasa melalui
persekitaran adalah penting dalam pembentukkan kemahiran berbahasa kanak-kanak
samada di sekolah mahupun di rumah.
7.0
MASALAH PERKEMBANGAN BAHASA
Dalam memperoleh perkembangan bahasa yang baik, Halliday
(1975) berpendapat bahawa kanak–kanak memperolehi bahasa kerana mereka
memperoleh keperluan untuk berinteraksi dengan masyarakat. Namun demikian,
masih ada kanak-kanak yang belum mampu untuk menguasai bahasa disebabkan oleh
kekangan yang dihadapi kanak-kanak tersebut. Antaranya adalah mungkin
disebabkan kanak-kanak menghidap autisme atau pervasive developmental
disorders (PDD) iaitu kanak-kanak yang berada dalam dunianya
sendiri dan mengasingkan diri daripada dunia luar, (Leo Kanner). Dalam hal ini,
kanak-kanak autisme mempunyai perkembangan bahasa yang lambat atau pun tidak
mempunyai perkembangan bahasa langsung kerana kanak-kanak ini jarang berbahasa
dan sukar untuk diajak berbual. Malah, kadang kala dapat menuturkan sesuatu
namun hanya untuk seketika sahaja dan menggunakan bahasa yang ganjil dan sukar
difahami menyebabkan interaksi kana-kanak autisme berbanding kanak-kanak normal
adalah sukar. Tambahan lagi, kanak-kanak ini suka bersendirian dan tidak
menunjukkan kebolehan berinteraksi secara spontan dengan orang lain. Namun
demikian, bagi kanak-kanak yang boleh bertutur dan berbahasa, mereka banyak
bergantung kepada ingatan secara hafalan daripada menggunakan peraturan asas
bahasa secara kreatif.
Berbanding pula perkembangan bahasa kanak-kanak yang
boleh dikategorikan sebagai lewat bercakap. Dianggarkan lima hingga 10 peratus
kanak-kanak mengalami gangguan perkembangan yang menyebabkan proses penguasaan
bahasa dan percakapan menjadi lambat. Perkembangan bahasa kanak-kanak ini tidak
hanya merujuk kepada percakapan tetapi juga bentuk komunikasi lain seperti
bahasa isyarat, tulisan dan kemahiran visual. Kebanyakan kanak-kanak yang lewat
bercakap juga mengalami gangguan perkembangan bahasa (DLD) dengan kelewatan
ekspresif tetapi perkembangan kemahiran bahasa visual (mengenali ibu bapa dan
objek, bertindak balas terhadap ekspresi muka, mematuhi arahan yang disertakan
gerak badan atau tangan yang memberitahu anda mahukan sesuatu atau menuding
jari ke arah objek diinginkan) yang normal seperti kanak-kanak lain.
Kanak-kanak ini juga menunjukkan kefahaman normal
terhadap percakapan orang lain, kemahiran mendengar (mengenal dan menoleh ke
arah bunyi), mematuhi arahan mudah tanpa perlukan ditunjuk dengan perbuatan
oleh orang yang memberi arahan, boleh tunjuk anggota badan atau objek yang
disebut walaupun sesetengahnya turut mengalami sedikit kelewatan reseptif.
Lantaran itu, jika diberikan rawatan awal (terapi pertuturan) kebanyakan
kanak-kanak boleh bertutur dengan baik apabila masuk sekolah.
Justeru, sebagai seorang guru kita seharusnya peka
mengenai aspek perkembangan bahasa dan menggunakan pendekatan yang sesuai
dengan peringkat kanak-kanak tersebut terutama dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran. Misalnya, mengajar kanak-kanak yang mengalami masalah di atas
guru tersebut perlulah menggunakan bahan bantu mengajar yang sesuai seperti
menunjukkan bahan bergambar dan berwarna untuk merangsang penumpuan dan ingatan
murid, berinteraksi dengan murid melalui penceritaan dan perbualan dan
sebagainya dengan menggunakan pendekatan dan kaedah yang berbeza.
8.0 IMPLIKASI
PERKEMBANGAN BAHASA DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (P&P)
8.1 PENGENALAN
Perkembangan bahasa
kanak-kanak memberi implikasi yang positif terhadap sesi pengajaran dan
pembelajaran (P&P).Sebagai bakal guru, pengetahuan tentang pertumbuhan dan
perkembangan bahasa membawa banyak faedah kepada kita.Setiap sesi P&P akan
mencapai matlamat yang seiring dengan Falsafah Pendidikan kebangsaan.
Seseorang guru dapat
mengaitkan kemahiran berbahasa dengan pengalaman yang konkrit.Sebagai contoh, apabila kanak-kanak melakukan sesuatu
aktiviti,kita boleh meminta mereka menceritakan bagaimana mereka melakukan aktiviti tersebut. Semasa sesi membaca,guru haruslah memberi tumpuan kepada
perkataan yang susah dan menerangkan makna perkataan dengan ayat yang
mudah difahami.
Seterusnya seseorang
guru dapat menggunakan strategi pengajaran yang pelbagai seperti strategi
berpusatkan guru, strategi berpusatkan murid, ataupun strategi berpusatkan
masalah bagi memperkembangkan bahasa dalam kalangan murid semasa P&P yang
dikendalikan.Dalam pengajaran bahasa kedua
contohnya,guru boleh memasangkan kanak-kanak dengan rakan sebaya yang lebih mahir dalam kedua-dua
bahasa (bahasa ibunda dan bahasa
kedua) kemudian menggunakan kaedah bercerita, teknik simulasi,teknik sumbangsaran dan pendekatan pembelajaran
koperatif yang menonjolkan kemahiran berbahasa dalam sesi P&P
tersebut.
Sebagai seorang guru,
kita perlu memberi peluang kepada kanak-kanak untuk menggunakan bahasa. Contohnya dalam aktiviti koperatif, setiap ahli
diberi peluang untuk menceritakan hasil kerja masing-masing. Kita perlu
menggalakkan pembentangan di dalam kelas dan memberi peluang kepada mereka untuk
memberi maklum balas terhadap aktiviti yang dilakukan. Semua aktiviti ini mampu
menggalakkan perkembangan dan pertumbuhan bahasa mereka.
Apabila kanak-kanak
menguasai bahasa, mereka akan lebih yakin untuk berdepan dengan masyarakat
untuk berkomunikasi dan hasilnya mereka tidak akan menjadi seseorang yang
terlalu pendiam, jadi ibu bapa tidak harus memarahi anak mereka semasa proses
perkembangan bahasa berlaku supaya kanak-kanak tidak akan rasa rendah diri dan
malu dengan diri mereka sendiri. Kenyataan ini dinyatakan oleh Sigmund Freud.
(DraKusmawati Hatta,M Pd
G:\opini_kusmawati_soal_sigmund_freud.htm)
Kemahiran komunikasi
adalah diperlukan apabila kanak-kanak mula memasuki alam persekolahan kerana
apabila kanak-kanak mempunyai kemahiran ini, mereka akan mudah memahami dan
menerima segala isi kandungan pelajaran yang disampaikan oleh guru mereka di
sekolah.Kanak-kanak akan dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran dan
rakan-rakan mereka yang baru.Isu-isu di persekitaran mereka yang sedang berlaku
akan diambil tahu oleh kanak-kanak kerana mereka dapat mengetahui dan memahami
apa yang sedang diperkatakan.Mereka akan dapat membantah sekiranya terdapat
perkara yang tidak adil berlaku ke atas diri mereka dan boleh memberi alasan
untuk keadilan bagi diri mereka. Keyakinan yang diperolehi boleh menjadi
pemangkin kepada kanak-kanak untuk menempa kejayaan dalam hidup mereka.
8.2 IMPLIKASI
PERKEMBANGAN BAHASA DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (P&P) MENURUT PERSPEKTIF BEHAVIORIS,
KOGNITIF DAN NATIVIS.
8.2.1 PERSPEKTIF BEHAVIORIS
Dalam
perspektif behavioris, dinyatakan bahawa peneguhan adalah salah satu aspek yang
penting dalam perkembangan bahasa. Menurut
Skinner(1957) yang merupakan seorang tokoh dalam mazhab ini, ibu bapa merupakan
golongan yang perlu memainkan peranan dalam perkembangan bahasa kanak-kanak
dengan memberi peneguhan yang sesuai setiap kali kanak-kanak menyebut
perkataan-perkataan atau ayat dengan betul dan difahami.
(Haliza Hamzah dan Joy N. Samuel (2008).“Perkembangan
kanak-kanak”)
Justeru, sebagai guru, kita merupakan ibu bapa
kedua di sekolah haruslah mengaplikasikan aspek peneguhan agar murid dapat memberi gerak
balas ataupun tingkah laku yang positif dalam berbahasa.
Berdasarkan
perspektif ataupun teori behavioris, untuk meningkatkan perkembangan bahasa
murid, seseorang guru boleh menggunakan teknik-teknik seperti sosiodrama, main
peranan, simulasi, dialog, dan bercerita. Untuk mengaplikasikan teori
behavioris menerusi teknik-teknik ini, guru perlu memberikan peneguhan kepada
murid setiap kali selepas aktiviti dijalankan. Hal ini demikian kerana,
murid-murid akan lebih gemar bercakap dan berkomunikasi di dalam kelas apabila
guru memuji dan meneguhkan percakapan mereka. Peneguhan yang boleh diberikan
guru kepada murid adalah seperti memberi kata-kata perangsang, motivasi ataupun
berbentuk hadiah.
8.2.2 PERSPEKTIF KOGNITIF
Dalam
perspektif kognitif pula, peranan pemodelan ditekankan dalam perkembangan
bahasa. Peranan pemodelan bermaksud bagaimana kanak-kanak meniru percakapan,
maklumbalas dan gaya bahasa orang dewasa. Oleh hal yang demikian, sebagai guru
kita perlulah menunjukkan perlakuan yang baik supaya dapat menjadi model
positif kepada murid.
Vygotsky melihat bahasa sebagai alat utama untuk
interaksi sosial, pemindahan budaya dan menjana pemikiran individu.
(Haliza Hamzah dan Joy N. Samuel (2008).“Perkembangan
kanak-kanak”)
Lantaran
itu, sebagai warga pendidik kita perlulah menggunakan kaedah pengajaran yang
dilakukan secara demonstrasi dalam aspek berbahasa misalnya, kaedah oral-aural
dan ajuk hafaz dalam sesi pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Contohnya
guru memberikan petikan dialog situasi kepada murid untuk dihafaz dan diikuti
secara ajukan. Dalam hal ini,secara langsung murid-murid dapat memperkembangkan
kemahiran berbahasa dan menambahkan perbendaharaan kata seterusnya dapat
diaplikasikan dalam komunikasi seharian.
Seterusnya,
untuk mengaplikasikan perspektif kognitif ini, seseorang guru juga boleh
menggunakan pendekatan komunikatif. Sebagaimana yang diketahui, pendekatan
komunikatif menekankan komunikasi dalam p&p. Oleh hal yang demikian, guru
boleh menjalankan aktiviti yang berkaitan dengan komunikasi seperti
pengaplikasian teknik seperti teknik sosiodrama, teknik forum, teknik simulasi,
perbincangan dan soal jawab. Dengan penggunaan pendekatan komunikatif ini, guru
boleh mendemostrasikan terlebih dahulu teknik seperti simulasi dengan
menggunakan bahasa-bahasa yang betul dan bertatasusila. Melalui demonstrasi
ini, murid akan meniru gaya serta percakapan guru tersebut. Hal ini dapat
mempertingkatkan perkembangan bahasa murid.
8.2.3
PERSPEKTIF NATIVIS
Menurut Naom Chomsky proses
perkembangan bahasa seseorang individu lebih kompleks daripada peneguhan kepada
gerakbalas yang betul oleh Perspektif Behavioris atau mempelajari daripada
orang dewasa melalui peniruan seperti yang ditegaskan oleh perspektif Sosio
Kognitif. Beliau juga mencadangkan perkembangan bahasa individu adalah proses
dalaman dan dipengaruhi oleh individu itu sendiri.
(Haliza Hamzah dan Joy N. Samuel (2008).“Perkembangan
kanak-kanak”)
Oleh
itu, dalam mengaplikasikan perspektif ini guru perlulah mempelbagaikan teknik
pengajaran dalam pemupukan perkembangan bahasa kanak-kanak dan remaja di
sekolah. Dalam pengajaran, guru tersebut boleh menggunakan teknik perbahasan
yang berhubungkait dengan tajuk pelajaran untuk melatih murid-murid berfikir
secara kritis dan kreatif dan melahirkan buah fikiran dengan tepat dan teratur.
Pada masa yang sama murid-murid tersebut dapat menguasai kemahiran berbahasa
dengan menggunakan struktur ayat yang betul dan laras bahasa yang sesuai serta
dapat memupuk kebolehan berbahas dalam kalangan murid.
8.3 IMPLIKASI
PERKEMBANGAN BAHASA DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (P&P) DARI ASPEK PENYEDIAAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (P&P)
Antara faedah yang dapat membantu dan membentuk P&P
adalah menyediakan isi pengajaran yang sejajar dengan keupayaan mental
murid-murid. Kandungan isi perlu dirancang terlebih dahulu dan dikaji
keberkesanannya agar mencapai
matlamatnya.
Guru juga perlulah menyediakan objektif P&P yang
sesuai arasnya, mengikut tahap individu murid dan menggunakan strategi pengajaran dan
pembelajaran (P&P) yang membantu kepada perkembangan
bahasa murid.
Seterusnya, guru juga perlu menyediakan P&P yang bermakna dan
menyeronokkan.Ini dapat membantu penglibatan setiap
individu murid dalam aktiviti yang dirancang.Aktiviti yang
dirancang perlulah sesuai dengan perkembangan bahasa individu murid.
Di samping itu, guru juga mesti menyusun dan
mempertingkatkan isi pelajaran dalam P&P agar mudah difahami oleh murid.
Dalam aspek bahasa, guru perlu menyusun dan menggunakan bahasa-bahasa yang
sesuai dengan tahap murid. Hal ini demikian kerana, setiap murid
mempunyai tahap perkembangan bahasa masing-masing. Kefahaman yang
berkesan terhadap sesi (P&P)
sangat penting agar murid bersedia untuk melangkah dan menghadapi masa akan datang.
Selain itu, guru haruslah menyediakan sumber (P&P) yang menarik minat dan perhatian murid. Sebagai contoh, guru boleh menggunakan
sumber-sumber daripada internet dan media massa seperti televisyen di dalam
sesi p&p. Dengan ini, murid akan berasa seronok dengan setiap
aktiviti yang dilakukan.
Penyediaan P&P yang senang kepada yang susah, yang konkrit kepada abstrak, dan yang
umum kepada khusus mampu menjadikan sesi P&P berjalan dengan lancar dan
mencapai objektif. Bagi p&p bahasa, guru boleh menjalankan proses pelajaran secara berperingkat-peringkat
mengikut setiap bab subjek yang akan
diajar. Contohnya, sebelum mengajar murid membaca, guru boleh mengajar murid
mengenal huruf, membatangkan suku kata dan kemudiannya barulah membaca
ayat-ayat pendek dan seterusnya karangan yang lebih panjang. Ini dapat membantu
kepada kefahaman, penghayatan, penghafalan, dan pengalaman murid terhadap
kemahiran berbahasa dalam kehidupan seharian mereka.
8.4 IMPLIKASI
PERKEMBANGAN BAHASA DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (P&P) DARI ASPEK ALAT BANTU MENGAJAR
(ABM)
Implikasi
perkembangan bahasa terhadap P&P juga boleh dilihat dari aspek ABM. Salah
satunya ialah melalui penggunaan buku-buku
cerita. Aktiviti bercerita menggunakan buku besar dan pelbagai lagi merupakan
aktiviti pembelajaran yang berguna kepada kanak-kanak. Hal ini kerana
kanak-kanak dapat meningkatkan lagi perkembangan bahasa mereka melalui
pembacaan.Justeru sebagai seorang guru, teknik bercerita sudah tentu boleh diaplikasikan
dalam p&p. Dengan menggunakan teknik ini, murid bukan sahaja akan berminat
untuk meneruskan sesi pembelajaran malah dapat mempelajari intonasi bercerita
yang betul serta mampu menonjolkan bakat mereka di dalam kelas.
Seterusnya, melalui
penggunaan alat rakaman. Alat
rakaman dapat digunakan dalam menjalankan aktiviti lisan seperti mendengar. Melalui
aktiviti tersebut kanak-kanak akan boleh membezakan bunyi dan boleh memahami
apa yang didengar. Kanak-kanak juga dapat menguasai kemahiran bertutur dengan
lebih cepat kerana mendengar perkataan-perkataan baru yang diperolehi. Oleh
itu, kanak-kanak akan dapat menyebut bunyi
dan perkataan dengan betul serta dapat menyatakan
pemikiran dan perasaan mereka secara berkesan dan bertatasusila.Secara tidak
langsung ianya dapat memperkembangkan kemahiran berbahasa mereka.
Di samping itu, implikasi perkembangan bahasa
terhadap P&P juga dapat dilihat melalui penggunaan cakera padat
pembelajaran. Cakera padat-cakera padat
pembelajaran yang disediakan oleh pihak sekolah dapat digunakan oleh
guru dalam sesi p&p. Oleh itu, melalui aktiviti pembelajaran menggunakan
cakera padat pembelajaran membolehkan kanak-kanak dapat belajar dan mengingati
dengan jelas tentang apa yang dipelajarinya. Melalui animasi dan audio yang
ditunjukkan di skrin komputer dapat menarik perhatian kanak-kanak untuk terus
mengikuti apa yang bakal diajar seterusnya.Hal
ini kerana kanak-kanak mempunyai sifat ingin tahu yang sangat tinggi kerana secara lumrahnya kanak-kanak
suka bertanya dan ingin mengetahui
semua pekara disekeliling mereka.Secara tidak langsung aktiviti pembelajaran tersebut dapat
memperkembangkan tahap perkembangan bahasa kanak-kanak. Ini demikian kerana, mereka dapat membaiki penggunaan kosa
kata mereka pada masa yang sama dapat meningkatkan kemahiran berbahasa mereka.
Bahasa adalah suatu medium
komunikasi global yang penting pada masa ini. Manusia menggunakan pertuturan
khususnya sebagai alat termudah untuk menyampaikan maklumat dan perasaan agar
berlaku kitaran hidup yang seimbang dan sempurna. Penting untuk kita sebagai
individu pendidik agar memahami perkembangan bahasa dalam kalangan kanak–kanak
supaya tumbesaran mereka dapat menyumbang kepada kemodenan negara kelak.
Perkembangan bahasa dapat dilihat
daripada tiga perspektif iaitu perspektif behaviorisme, perspektif kognitif dan
perspektif nativis serta berkembang dalam tiga peringkat seperti peringkat bayi
, peringkat kanak – kanak dan peringkat remaja.
Melihat dalam konteks fahaman
Skinner (1957) , ibu bapa merupakan guru pertama kanak–kanak seawal usia bayi
dalam menyediakan sejumlah perbendaharaan kata dan peneguhan yang betul dan
mudah difahami. Hal ini disokong apabila melihat sifat bayi yang lembut dan
bergantung kepada individu lain dalam mengharapkan percambahan bahasanya
sendiri.
Justeru , dapatlah disimpulkan
bahawa perkembangan bahasa individu amat bergantung kepada usaha dan
persekitarannya dalam membentuk kemahiran berbahasa yang baik dan sempurna.
Individu yang dipengaruhi oleh pengaruh yang lemah dan salah pendekatan
berbahasanya akan membesar dengan situasi yang sama. Misalnya , kanak – kanak
menjadi bisu meskipun tidak bisu apabila membesar bersama ibu bapa yang bisu
dan tidak terdedah dengan persekitaran luar yang normal. Oleh itu , ibu bapa
dan guru hendaklah memainkan peranan penting dalam perkembangan bahasa
kanak-kanak dalam mencorakkan perwatakan kanak-kanak tersebut ke arah
pembentukkan keperibadian yang unggul dalam arus globalisasi kini.
RUJUKAN
BUKU:
- Haliza Hamzah dan Joy N.Samuel. (2009). Perkembangan Kanak-kanak Untuk Program Ijazah Sarjana Perguruan, Edisi ke-2. Subang Jaya : Kumpulan Budiman.
- Kamus Dewan Edisi Ketiga, (2002), Kuala Lumpur :Dewan Bahasa dan Pustaka
- Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir, (2009), Teori Bahasa; Implikasinya Terhadap Pengajaran Tatabahasa, Perak : Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Laman Web :
- Portal SMK Tengku Ampuan Intan, (2008). Autisme: Dunia yang penuh misteri.
- http://pkbp.smkintan.edu.my/index.php?option=com_content&task=view&id=85&Itemid=61. Diakses pada 23 Febuari 2010
- Aspiah Zaidi, (2010). Bahasa Kanak-kanak Lemah Pembelajaran.
- http://www.docstoc.com/docs/22588752/bahasa-kanak-kanak. Diakses pada 23 Febuari 2010.
- Azfarhah Zulkifli (3081017481). Perkembangan Bahasa Kanak-Kanak. http://www.scribd.com/doc/22848841/PERKEMBANGAN-BAHASA-KANAK-KANAK. Diakses pada 2 Mac 2010.
- KPLI Julai 2008. (2008). Mengenali Kanak-kanak Autisme.
- Valmband (2008),Teori Perkembangan Kognitif Vygotsky. http://kplijulai08intake.blogspot.com/2009/02/mengenali-kanak-kanak-autisme.html. Diakses pada 2 Mac 2010.Kognitif Vygotsky. http:// Valmband.multiply.com/journal/item/11. Diakses pada 5 Mac 2010.
- Dra Kusmawati Hatta,M Pd G:\opini_kusmawati_soal_sigmund_freud.htm diakses pada 6 Mac 2010.
No comments:
Post a Comment
my ♥,,,