follower

Wednesday, June 20, 2012

carilah ilmu hingga ke negeri China. kenapakah China?

as salam and welcome..♥

petang tadi dari kul 2-6 pm,
ada seminar gagasan 1 malaysia.
1 malaysia katanya.
ceramah disampaikan oleh btn.
tapi,
kami suma faham la kan.
ni sah-sah kempen-kempen pilihanraya.
tak kisahla.
tika tak peduli sangat pasal politik ni.
nak jadi cikgu,
tak yah la nak berpolitik sangat.
tika rase la.
bukan tak nak amik tahu hal negara,
tapi,
masalah sendiri pon tak habis nak fikir.
huhu.
tika bukan nak ulas tentang hal tu dalam entry ni.
tika cuma tertarik dengan sorang penceramah yang ada sentuh tentang pepatah
yang selalu kita dengar.
carilah ilmu hingga ke negeri China.
 menurut pencermah tadi,
frasa ni pernah diujarkan oleh Rasulullah.
dan dia ada memberi tiga sebab kenapa Nabi Muhammad memilih China,
dan bukan Malaysia atau negara-negara lain.
walhal,
pada masa tu,
baginda sendiri belum pernah sampai ke sana.
lagi kan ke China,
keluar dari tanah arab pon tidak pernah lagi pada masa tu,
melainkan diangkat ke langit.
jadi penceramah tadi menimbulkan satu persoalan yang kami  
semua kelu lidah untuk menjawabnya.
ada rakan-rakan saya yang menjawab kerana jauh,
negara itu besar dan sebagainya.
tapi semua jawapan itu salah.
rupanya,
tiga sebab yang diterangkan tu;

1.China dah ada teknologi buat kertas pada masa tu.
ini bererti, ilmu dapat disebarkan dengan sebaiknya.

2.China dah ada teknologi buat meriam dan tenteranya pakai baju sutera di sebalik baju besi mereka.
ini bermaksud, mereka sudah ada ilmu untuk berperang dan berpotensi besar untuk menang.
pakaian sutera pula dikatakan mampu menawarkan racun daripada anak panah yang tercucuk pada badan mereka. bererti mereka juga sudah ada ilmu dalam perubatan.

3.China sangat menghormati tradisi dengan mengamalkan budaya turun temurun mereka.
bererti mereka sangat menghormati ibu bapa mereka dan juga tradisi keturunan mereka. tadi pencemarah bagi contoh Botak Ching yang gengster pon, bila balik umah kena marah ngan mak dia tros nangis, sebabnye dia hormat mak die.huhu.

tu la 3 sebab yang tika dapat sepanjang 4 jam dalam dewan.
yang lain diorang cerita tentang perpaduan dan sewaktu dengannya.
bes jugak bila dapat tau ilmu yang macam ni.
ilmu yang tak dapat dalam kuliah.

p/s: leh guna wat tanya murid time bosan-bosan lam kelas ni.
hikhik.

 

No comments:

Post a Comment

my ♥,,,

Search This Blog

Loading...