as salam and welcome..♥
PENGGUNAAN MODEL
PENGAJARAN
Pengaplikasian kaedah dan model pengajaran adalah
penting supaya sesuatu objektif pembelajaran dapat dicapai. Model pengajaran yang sesuai digunakan untuk
membantu guru mengajar dan menyampaikan maklumat kepada pelajar dengan lebih
jelas dan berkesan supaya objektif pembelajaran dan pengajaran guru dapat
dicapai. Bahan yang digunakan dapat membantu guru untuk menjelaskan konsep dan
memberi penerangan kepada pelajar agar mesej yang ingin disampaikan jelas dan
tepat.
Proses pengajaran dan pembelajaran
akan menjadi lebih sempurna dan dapat mencapai objektif pembelajaran dengan
adanya perancangan yang lengkap dan sistematik. Seseorang guru perlu mengetahui
perkara yang hendak dilaksanakan sebelum, semasa dan selepas proses pengajaran
dan pembelajaran. Mereka memerlukan satu perancangan yang rapi untuk memastikan
pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran dijalankan dengan lebih efisien dan
berkesan. Model reka bentuk pengajaran yang digunakan adalah model ASSURE.
Model ASSURE (Heinich, Molenda,
Russell dan Smaldino, 1993) adalah model reka bentuk pengajaran yang boleh
digunakan untuk merancang penggunaan media secara sistematik. Model ini digubal oleh Heinich dan
rakan-rakan (1982). Model ini bertujuan untuk menyediakan panduan merancang dan
mengendalikan pengajaran yang menggunaan media. Model ini berfokus kepada perancangan
pengajaran dalam situasi bilik darjah.
Model ASSURE bermaksud mempastikan pembelajaran berlaku. Dalam model ini terdapat enam langkah seperti
yang ditunjukkan dalam Rajah 1:
• A - Analyse learners (Analisis pelajar).
• S - State
learning objectives (Nyatakan objektif pembelajaran).
• S - Select
methods, media and materials (Pilih kaedah, media dan bahan ).
• U - Utilise
media and materials (Gunakan media dan bahan).
• R - Require
learner participation ( Penglibatan pelajar dalam pembelajaran ).
• E – Evaluate
/ Review (Penilaian / semak semula bahan).
Langkah
1 : Analisis pelajar
Model ASSURE bermula dengan analisis
pelajar. Ciri-ciri umum pelajar termasuklah deskripsi tentang umur pelajar,
tingkatan, latarbelakang dan sebagainya. Maklumat yang dinyatakan di atas boleh
dijadikan asas dalam pemilihan media.
Maklumat tersebut boleh diperolehi dengan meneliti rekod pelajar dan
berinteraksi secara langsung dan pengajar akan dapat mengetahui harapan, sikap
dan latar belakang pelajar.
Peringkat pertama berkaitan dengan
pengetahuan dan kemahiran sedia ada pelajar tentang tajuk dan kandungan
pelajaran. Maklumat diperolehi daripada
ujian kemasukan dan juga interaksi bersama mereka. Pelajar pernah mendapat maklumat daripada
buku rujukan dan mendapat pendedahan melalui majalah dan TV.
Media yang digunakan perlu
disesuaikan dengan ciri-ciri pelajar, kandungan pelajaran, kaedah, media dan
bahan pembelajaran. Untuk menganalisis ciri pelajar, terdapat 3 perkara penting
yang perlu dilihat iaitu: penggunaan
sesuatu media dalam proses pengajaran dan pembelajaran perlu disesuaikan dengan
ciri-ciri pelajar supaya penggunaannya berkesan dan bermakna kepada pelajar itu
sendiri. Perkara-perkara berikut harus dijadikan pertimbangan guru iaitu
perkembangan tahap kognitif dan fizikal pelajar yang akan diajar. Dengan itu
bahan media yang digunakan dapat disesuaikan dengan tahap kognitif pelajar, di
mana hasil pengajaran dan pembelajaran adalah lebih berkesan. Selain itu,
perbezaan budaya dan bahasa setiap pelajar harus diberi pertimbangan. Pelajar
tingkatan 5b terdiri daripada kaum Melayu, Cina, dan India.
Langkah
2: Nyatakan objektif
Objektif pembelajaran perlu
dinyatakan dengan jelas supaya guru dapat lebih fokus kepada perkara yang
sepatutnya dipelajari dan dikuasai oleh pelajar. Setiap aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang dirancang adalah untuk menyampaikan maklumat berdasarkan
objektif pembelajaran. Penggunaan kaedah dan media yang bersesuaian dapat dipilih
kerana guru telah fokus terhadap pengetahuan, kemahiran dan sikap baru yang
perlu dikuasai oleh pelajar. Objektif pembelajaran berfokuskan kepada apakah
pengetahuan, kemahiran dan sikap yang baru untuk dipelajari. Objektif topik ini
ialah pelajar dapat:
1.
Memahami
pengelasan mikroorganisma.
2.
Mengetahui
pelbagai jenis mikroorganisma daripada segi rupa bentuk dan saiz.
Langkah
3: Pilih kaedah, media dan bahan
Dalam proses pemilihan, membaiki
atau mengubah suai media, guru perlu berdasarkan kepada tingkat kebolehan pelajar
dan objektif pembelajaran yang ingin dicapai. Terdapat 3 perkara yang perlu
dilakukan dalam langkah ini:
i.
Memilih kaedah
Dalam
satu pengajaran, pelbagai kaedah berbeza akan diaplikasi untuk disesuaikan
dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dipilih seperti set induksi,
pengenalan untuk konsep, aktiviti berkumpulan dan latihan. Guru menarik perhatian
pelajar dengan memulakan set induksi dan diikuti dengan kaedah perbincangan,
latihan dan latih tubi untuk mempelajari sesuatu pengetahuan yang baru.
ii.
Memilih media
Pemilihan media yang sesuai untuk proses
pengajaran dan pembelajaran merupakan antara faktor yang membolehkan mesej atau
maklumat disampaikan secara bermakna. Media yang dipilih ialah slaid, video,
tayangan komputer multimedia. Format
media yang dipilih perlu sesuai dengan keupayaan pelajar.
iii.
Memilih
bahan
Bahan sumber pengajaran
pembelajaran merujuk kepada isi pelajaran yang menjadi fokus pembelajaran.
Bahan yang dipilih ialah buku teks Sains tingkatan 5, nota, dan buku latihan.
Langkah
4: Gunakan media dan bahan
Penggunaan media dan bahan dalam
pengajaran adalah penting kerana hal ini menjadi penentuan kepada keberkesanan
proses pengajaran dan pembelajaran. Guru
boleh menggunakan internet dalam proses pengajaran dan menyediakan bahan
pengajaran dalam bentuk nota dan latihan. Buku teks Sains tingkatan 5 juga
digunakan. Media dan bahan yang telah
dipilih akan menyediakan persekitaran yang sesuai untuk pembelajaran pelajar.
Selain itu pemilihan bahan dan media tersebut adalah bersesuaian dengan
pengalaman pelajar, jadi akhirnya dapat mendatangkan manfaat kepada para
pelajar.
Langkah
5: Penglibatan pelajar dalam pembelajaran
Untuk mempastikan proses
pembelajaran berlaku, pelajar perlu terlibat dalam aktiviti pembelajaran
seperti perbincangan, gerak kerja kumpulan, latihan, latih tubi dan sebagainya.
Pengukuhan serta merta perlu diberikan
atas tindak balas pelajar yang betul. Dalam topik pengajaran ini, pelajar
dibahagikan kepada kumpulan untuk mencari rupa bentuk mikroorganisma melalui
internet. Selepas itu latihan struktur juga
diberikan kepada pelajar.
Langkah
6 : Penilaian / semak semula bahan
Penilaian ialah proses untuk
melihat keberkesanan keseluruhan proses P&P mahupun program pendidikan yang
dilaksanakan. Penilaian boleh dibuat terhadap sesebuah program atau kursus,
kesusuaian penggunaan media, pembinaan bahan pengajaran, dan pencapaian murid
mengikut keperluan.
Setelah tamat pengajaran, penilaian
perlu dilakukan untuk melihat kekuatan dan keberkesanan media secara menyeluruh
agar penambahbaikan dapat dilakukan untuk mendapatkan kesan penggunaan media
yang maksimum dalam pengajaran. Penilaian
ialah proses membuat pertimbangan nilai tentang sesuatu perkara. Keputusan
penilaian akan mempengaruhi keputusan yang diambil terhadap perkara yang
dinilai. Secara umum, pencapaian pelajar
dibahagikan kepada tiga, iaitu
i.
Prestasi pelajar berdasarkan rujukan
criteria (penilaian pelajar berdasarkan suatu set objektif yang telah
ditentukan)
ii.
Prestasi pelajar dalam aspek kemahiran.
iii.
Sikap.
Pelajar akan dinilai dengan soalan betul/salah untuk
melihat pemahaman mereka. Selain itu pelajar juga menjawab soalan struktur.
Kesimpulan:
Berdasarkan
model ASSURE, pemilihan dan penggunaan media yang dibuat secara teliti dapat
memastikan guru membuat pilihan media yang tepat dan menggunakan media secara
optimum dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
thanks...good info..
ReplyDeletemenarik...mohon share?
ReplyDeletemenarik...blh share x?
ReplyDeleteboleh.insyaAllah.semoga membantu anda...
ReplyDeleteΒe mіndful with waѕhing sodа and use glоvеs
ReplyDeleteas it іs ехtraordinarily аlκalіne.
Put togеthеr thе locatіon exаctly whеre уou аrе headіng to be ωoгκing on thе coloгng.
They havе lіved lives аkin tо
that of magnіficent ѕaints, sages and Rishіs who endеԁ up
аcκnowleԁged fοr their penаnce and auѕterіties.
my webѕіte: pizza stone for grill and oven
Thе momеnt they grown into aѕsociаtes,
ReplyDeletethеy wіll be expeсting familiaгity, but not muсh tоo
verу much before thеn. Thіs have definitely been a populaг actіon in my dwelling.
Thеy hаѵe lіved lives akin to that
οf impressive saints, sages and Rіshiѕ who were beіng acknowledged for
thеir pеnаnce аnd austeritіes.
Τakе a looκ at my web-site :: old stone oven
Can уou tell us more about thіs?
ReplyDeleteI'd like to find out some additional information.
Visit my page ... Chemietoilette
Pretty gгeat post. I juѕt stumbled uρon уour weblog
ReplyDeleteand wanted to mention that Ӏ haѵе truly enjoyed surfing arounԁ
your blog ρоsts. In аnу case I'll be subscribing for your rss feed and I am hoping you write once more very soon!
Also visit my weblog: Chemietoilette