as salam and welcome..♥
Teknik bercerita:
Teknik ini dilaksanakan
untuk menyampaikan maklumat agar objektif pengajaran dan pembelajaran tercapai.
Teknk ini mudah menarik minat murid kerana mereka akan lebih cepa menumpukan
perhatian disamping situasi p&p ysng menrik dan tidak memboankan.
Teknik bersyarah :
Teknik bersyarah dikenali
juga sebagai teknik kuliah dimana melibatkan pengajaran fakta – fakta secara
lisan. Interaksi P&P ini dijalankan secara satu hala dan kebiasaannya tidak
balas murid adalah pasif. Teknik ini sesuai dilaksanakan di peringkat –
peringkat tinggi seperti universiti. Terdapat beberapa kelebihan menggunakan
teknik ini seperti menjimatkan masa P&P
kerana guru dapat merumuskan keseluruhan isi pengajaran dalam masa yang
singkat. Justeru itu , bahan – bahan rangsangan seperti peta , bahan pengajaran
sebenar dan papan tulis dapat digunakan sebagai panduan dan rujukan murid.
Teknik berbincang
Merupakan teknik pengajaran
berbentuk perbualan kerana melibatkan murid secara aktif dalam mengeluarkan
idea dan pandangan. Teknik ini dapat
memperkembangkan pertumbuhan diri dan social mereka dengan baik menjadi murid
yang cerdas , berani dan berkeyakinan diri sewaktu berucap. Sebelum menggunakan teknik berbincang dalam
proses pengajaan dan pembelajaran , guru hendaklah mengetahui latar belakang
dan pengalaman murid serta memilih bahan – bahan pengajaran yang menarik dan
memenuhi isi pengajaran mengikut tahap serta masa yang diperuntukan kepada
murid – murid.
Teknik menghafaz dan latih
tubi
Teknik menghafaz
dilaksanakan berdasar kepada empat langkah seperti memikirkan bahan yang
dipelajari , mengulang bahan yang dipelajari , mengucapkan bahan dihadapan guru
, mengingai bahan yang dihafaz. Manakala latih tubi ialah pengulangan fakta –
fakta yang dipelajari. Sesuai digunakan dalam mempelajari bahasa kedua ,
kemahiran melukis , menyebut perkataan ,
ayat – ayat dan fakta – fakta penting. Namun begitu teknik menghafaz dan latih
tubi mempunyai kelemahan seperti menyekat daya kreativiti murid serta mengehadkan
kebebasan murid dalam berfikir.
Teknik penyelesaian masalah
Teknik pembelajaran ini
dilaksanakan di bawah penyeliaan guru dan mengandungi lima langkah penyelesaian
seperti:
1. kenal masalah
Guru hendaklah mewujudkan
satu situasi masalah dimana murid dapat mengesan masalah terbabit samada
melalui perbincangan ataupun menonton video yang ditayang oleh guru melalui
LCD.
2. penentuan masalah
Setelah murid - murid dapat
mengesan masalah tersebut , guru perlu menggalakan murid – murid agar melontar
pendapat dan pandangan terhadap permasalahan yang timbul tanpa menyekat
sebarang idea mahupun kreativiti murid – murid tersebbut. Hal ini bertujuan
agar semua murid bertindak positif dan aktif terhadap rangsangan yang diberikan
oleh guru.
3. cadangan masalah
Guru hendaklah memberi
kebebasan kepada murid – murid membuat kajian ke atas semua idea dan data yang
dikumpulkan samaada dalam bentuk kumpulan mahupun individu supaya dapayt
menegmbangankan lagi pemikiran dan idea yang sedia ada.
4. penelitian penyelesaian
atau jawapan
Setelah itu , uru memainkan
peranan sebagai fasilitator dalam memandu murid memilih jawapan dan pilihan
yang tepat agar dapat emmastikan murid – murid menggunakan keupayaan diri
sendiri dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi.
5. pemeriksaan kesimpulan
Setelah murid – murid dapat
menyelesaikan masalah yang diberikan oleh guru , guru hendaklah menguji kembali
murid – murid berdasarkan jawapan yang diberikan supaya dapat mengenal pasti
tahap penguasaan murid – murid dan seterusnya memperbaiki kelemahan mereka.
Teknik brainstorming/teknik
sumbang saran
Teknik sumbang saran boleh
juga dikenali sebagai teknik perbincangan dimana ia dapat silakasanakan samada
dalam bentuk individu mahupun kumpulan. Teknik ini menggalakkan murid – murid
mengeluarkan semua bah fikiran ataupun idea tanpa menolak satu pun. Kemudian ,
idea – idea yang diberiakn itu , dihurai
dan dikembang sehingga relevan dengan pernyataan masalah atau situasi yang
diajukan oleh guru. Secara tidak langsung , teknik ini menggalakkan semua murid
melibatkan diri dengan aktif dan menggunakan keyakinan diri yang ada untuk mengeluarkan pendapat dan pandangan di
hadapan umum.
Teknik tunjuk ajar
Teknik tunjuk ajar bolek
juga dikenali sebagai teknik demonstrasi dimana
ia meliputi langkah – langkah , prosedur atau arahan – arahan tertentu
untuk mencapai sesuatu yang dirancang. Teknik ini dapat dilaksanakan tanpa
menggunakan bahasa tetaoi menggunakan aksi murid misalnya , aktiviti amali
disertakan dengan lisan ataupun tidak. Contoh :
1. guru meminta murid
menunjukkan cara membuat wau .
2. guru meminta murid
melakonkan aksi haiwan rimba di hadapan kelas.
Secara tidak langsung ,
teknik ini dapat melatih murid menggunakan bahsaa lisan dengan baik sewaktu
berkomunikasi dengan umum selain mendedahkan kepada mereka cara menjalinkan
hubungan social yang betul dan seimbang dengan situasi yang dihadapi.
Teknik main peranan
Teknik ini merupakan suatu
teknik dimana guru dapat melahirkan pengalaman spontan dan sebenar kepada murid
terutamanya dalam aktiviti bahasa. Teknik main peranan ini dikenali juga
sebagai teknik sosiodrama. Biasanya , teknik ini diberikan kepada murid melalui
pembacaan atau gambaran – gambaran seperti siaran televisyen, rakaman suara dan
radio yang mudah difahami kemudian murid melakonkan kembali penyataan yang
difahami tanpa menggunakan sebarang skrip atau panduan. Teknik ini hendaklah
bermula daripada yang mudah kepada yang sukar ( Ansur maju). Misalnya , murid
diminta membentangkan idea yang dikumpul dalam bentuk dialog dan seterusnya
melahirkan dalam bentuk lakonan.
Teknik soal jawab
Merupakan suatu median
menyampaikan isi pelajaran yang paling popular kerana berjaya mewujudkan
interaksi yang aktif diantara guru dan murid secara berkesan. Teknik ini dapat
membina keyakinan diri murid , dan mengembangkan buah fikiran dan pendapat
murid menjadi lebih kreatif dan kritis. Guru hendaklah mengemukan soalan yang
jelas , mengikut aras murid dan menepati silibus P&P yang dijalani di dalam
kelas.
No comments:
Post a Comment
my ♥,,,